Šéf GM: Komunikačním prostředkem zítřka nejsou smartphony, ale auta

Šéf koncernu General Motors Dan Akerson tvrdí, že automobily jsou komunikačním prostředkem budoucnosti. Datová konektivita a špičková multimediální výbava se mají stát ve vozech standardem. Je to součást strategie GM, jak přilákat mladší zákazníky, kteří o automobily v poslední době ztrácejí zájem.

Pro BMW Connected Drive je k dispozici řada aplikací, jsou mezi nimi například populární Facebook či Twitter. | foto: BMW

Snad nikde jinde než v USA neplatí tak výrazně, že osobní automobil je určitým prostředkem svobody. V zemi s velkou rozlohou a nepříliš vyvinutou infrastrukturou veřejné dopravy je osobní auto jedním z nejdůležitějších prostředků k nezávislosti jedince.

Jenže v poslední době to tak trochu přestává platit. Již několik studií ukázalo, že mladí Američané už po autech tolik netouží. Důvodem, který potřebu vlastnit automobil snižuje, je dnešní svět internetu. Ten boří hranice a zkracuje vzdálenosti, umožňuje komunikovat a setkávat se téměř s kýmkoli, ať se nacházíte kdekoli. Mladá generace tak raději než do automobilů investuje do počítačů, tabletů a chytrých telefonů a samozřejmě také do jejich datového připojení.

Automobilky si tohoto trendu všímají a připravují kroky, které mají mladé zákazníky přivést k automobilům zpět. A pro řadu ostatních zákazníků technické novinky rozšíří možnosti využití vozů. Automobilky si od toho také slibují navýšení příjmů. Za různé internetové služby nebo například reklamu promítanou ve vozech totiž mohou inkasovat nemalé částky.

Auto jako smartphone

Klíčem k úspěchu má být datová konektivita v každém voze a schopnost spolupracovat s chytrými telefony. Šéf GM Akerson tvrdí, že "automobil se stane významnou technologickou platformou, a to s podstatně lepší výdrží baterie než iPhone".

GM tak začne od poloviny roku 2014 do svých v USA prodávaných vozů instalovat modemy a SIM karty pro možnost fungování v rychlých mobilních datových sítích LTE. Ty mají v budoucnu umožnit celou řadu netradičních způsobů využití auta.

A teď nejde jen například o možnost sledovat filmy a seriály streamované za jízdy přímo z internetu (pochopitelně pouze pro cestující na zadních sedadlech). GM chce vyvinout množství nových služeb, které mu přinesou peníze a zároveň usnadní zákazníkům každodenní život. Přes palubní systém automobilu by si tak zákazník například mohl objednávat jídlo v restauracích. Vůz pak automaticky jídlo objedná a zaplatí během cesty tak, aby byl pokrm připraven v pravou chvíli. Autodiagnostika vozu zase může včas rozpoznat problém a sama se ohlásit do servisu ještě předtím, než se potíže projeví navenek.

Akerson upozorňuje na to, že průměrný americký konzument dnes stráví denně asi 2,5 hodiny používáním smartphonu nebo tabletu, zatímco v automobilu (ať už za volantem, nebo jako pasažér) sedí ve voze 16 hodin týdně. "Dejte si dvě a dvě dohromady a máte tu megatrend, kterého chceme za účelem získání konkurenční výhody využít,“ říká Akerson.

Opravdový trend

GM patří se svým systémem On Star k průkopníkům v oblasti využití moderní elektroniky v automobilech. Služba, která spojuje navigaci, asistenta na telefonu a automatické přivolání pomoci v případě nehody, je populární především v USA. V Evropě se zatím rozšiřuje pomaleji. Celkem ji využívá 6 milionů zákazníků.

Internet v automobilech je však jasným trendem. Doslova před několika dny prozradila své plány ohledně konektivity ve vozech automobilka BMW. Každý od letošního července vyrobený vůz této značky bude mít automaticky zabudovanou SIM kartu a majitel si bude moci pomocí systému ConnectedDrive aktivovat přímo z vozu různé služby. Internet v automobilu umožní nejen lepší a přesnější navigaci díky aktuálním datům, ale také využívání sociálních sítí a některých běžných funkcí smartphonů. Více o projektu BMW ČTĚTE ZDE

Ford zase pomalu i v Evropě rozšiřuje svůj systém Sync, který opět přináší možnost i konektivity nebo třeba hlasové interakce s vozem. Jako první z běžných evropských modelů jej vloni dostalo malé MPV B-Max.

Internetovým připojením jsou v současnosti vybavovány například i mnohé vozy Audi. K navigaci pak nemusí sloužit proprietární systém, ale klasické Google Mapy, respektive známá aplikace Google Earth. Výhodou jsou opět vždy aktuální mapová data a přesnější údaje o provozu. I vozy Audi se umí připojit na Facebook a k několika dalším internetovým službám. Zatím ovšem není taková výbava (byť třeba jen skrytým) standardem ve všech vozech.

To platí i pro mnoho vozů celé řady dalších značek. Určitý způsob připojení k internetu je však v drtivé většině případů dostupný za příplatek a spíše u dražších vozů. Výrobci také posilují nejen schopnosti palubních systémů, ale zaměřují se i na lepší propojení s chytrými telefony. Takové spojení má tu výhodu, že samotný palubní systém nemusí být příliš sofistikovaný, může sloužit jen jako vzdálený displej pro smartphone.

Řešení, které umožní připojit smartphone k palubnímu systému vozu a přes něj pak ovládat některé funkce a aplikace chytrého telefonu, by se mohlo příští rok objevit i v běžných palubních systémech koncernu VW. Auto pak vlastní SIM potřebovat nebude, vystačí si právě s funkcemi danými telefonem.

Mobilní technika pomůže i jinak

Technická řešení z chytrých telefonů a tabletů ovšem automobilům pomohou i jinak. Vylepšené infotainmentové palubní systémy vozů, které by navíc díky masové technice z mobilů měly být levnější než doposud, jsou jen jednou stranou mince.

Rozvoj elektroniky se totiž výrazně podílí i na dalším rozvoji elektromobilů. Nového využití by se však mohly dočkat i některé materiály, které byly dosud vyhrazeny právě jen kouskům mobilní elektroniky. Jde například o tvrzené sklo Gorilla Glass, které by mohlo ve vozech nahradit některá dosavadní tradiční skla. Jeffrey Evenson, viceprezident společnosti Corning, která Gorilla Glass vyrábí, tvrdí, že nejméně jeden prémiový výrobce automobilů by měl její produkt začít do vozů montovat v příštím roce.

Gorilla Glass je oproti klasickému sklu lehčí a navíc má lepší vlastnosti z hlediska odhlučnění. Použití nových skel by tak mělo nejen přispět k drobnému snížení spotřeby, ale také zvýšit komfort uvnitř automobilu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...