Snad nikde jinde než v USA neplatí tak výrazně, že osobní automobil je určitým prostředkem svobody. V zemi s velkou rozlohou a nepříliš vyvinutou infrastrukturou veřejné dopravy je osobní auto jedním z nejdůležitějších prostředků k nezávislosti jedince.
Jenže v poslední době to tak trochu přestává platit. Již několik studií ukázalo, že mladí Američané už po autech tolik netouží. Důvodem, který potřebu vlastnit automobil snižuje, je dnešní svět internetu. Ten boří hranice a zkracuje vzdálenosti, umožňuje komunikovat a setkávat se téměř s kýmkoli, ať se nacházíte kdekoli. Mladá generace tak raději než do automobilů investuje do počítačů, tabletů a chytrých telefonů a samozřejmě také do jejich datového připojení.
Automobilky si tohoto trendu všímají a připravují kroky, které mají mladé zákazníky přivést k automobilům zpět. A pro řadu ostatních zákazníků technické novinky rozšíří možnosti využití vozů. Automobilky si od toho také slibují navýšení příjmů. Za různé internetové služby nebo například reklamu promítanou ve vozech totiž mohou inkasovat nemalé částky.
Auto jako smartphone
Klíčem k úspěchu má být datová konektivita v každém voze a schopnost spolupracovat s chytrými telefony. Šéf GM Akerson tvrdí, že "automobil se stane významnou technologickou platformou, a to s podstatně lepší výdrží baterie než iPhone".
GM tak začne od poloviny roku 2014 do svých v USA prodávaných vozů instalovat modemy a SIM karty pro možnost fungování v rychlých mobilních datových sítích LTE. Ty mají v budoucnu umožnit celou řadu netradičních způsobů využití auta.
A teď nejde jen například o možnost sledovat filmy a seriály streamované za jízdy přímo z internetu (pochopitelně pouze pro cestující na zadních sedadlech). GM chce vyvinout množství nových služeb, které mu přinesou peníze a zároveň usnadní zákazníkům každodenní život. Přes palubní systém automobilu by si tak zákazník například mohl objednávat jídlo v restauracích. Vůz pak automaticky jídlo objedná a zaplatí během cesty tak, aby byl pokrm připraven v pravou chvíli. Autodiagnostika vozu zase může včas rozpoznat problém a sama se ohlásit do servisu ještě předtím, než se potíže projeví navenek.
Akerson upozorňuje na to, že průměrný americký konzument dnes stráví denně asi 2,5 hodiny používáním smartphonu nebo tabletu, zatímco v automobilu (ať už za volantem, nebo jako pasažér) sedí ve voze 16 hodin týdně. "Dejte si dvě a dvě dohromady a máte tu megatrend, kterého chceme za účelem získání konkurenční výhody využít,“ říká Akerson.
Opravdový trend
GM patří se svým systémem On Star k průkopníkům v oblasti využití moderní elektroniky v automobilech. Služba, která spojuje navigaci, asistenta na telefonu a automatické přivolání pomoci v případě nehody, je populární především v USA. V Evropě se zatím rozšiřuje pomaleji. Celkem ji využívá 6 milionů zákazníků.
Internet v automobilech je však jasným trendem. Doslova před několika dny prozradila své plány ohledně konektivity ve vozech automobilka BMW. Každý od letošního července vyrobený vůz této značky bude mít automaticky zabudovanou SIM kartu a majitel si bude moci pomocí systému ConnectedDrive aktivovat přímo z vozu různé služby. Internet v automobilu umožní nejen lepší a přesnější navigaci díky aktuálním datům, ale také využívání sociálních sítí a některých běžných funkcí smartphonů. Více o projektu BMW ČTĚTE ZDE
Ford zase pomalu i v Evropě rozšiřuje svůj systém Sync, který opět přináší možnost i konektivity nebo třeba hlasové interakce s vozem. Jako první z běžných evropských modelů jej vloni dostalo malé MPV B-Max.
Internetovým připojením jsou v současnosti vybavovány například i mnohé vozy Audi. K navigaci pak nemusí sloužit proprietární systém, ale klasické Google Mapy, respektive známá aplikace Google Earth. Výhodou jsou opět vždy aktuální mapová data a přesnější údaje o provozu. I vozy Audi se umí připojit na Facebook a k několika dalším internetovým službám. Zatím ovšem není taková výbava (byť třeba jen skrytým) standardem ve všech vozech.
To platí i pro mnoho vozů celé řady dalších značek. Určitý způsob připojení k internetu je však v drtivé většině případů dostupný za příplatek a spíše u dražších vozů. Výrobci také posilují nejen schopnosti palubních systémů, ale zaměřují se i na lepší propojení s chytrými telefony. Takové spojení má tu výhodu, že samotný palubní systém nemusí být příliš sofistikovaný, může sloužit jen jako vzdálený displej pro smartphone.
Řešení, které umožní připojit smartphone k palubnímu systému vozu a přes něj pak ovládat některé funkce a aplikace chytrého telefonu, by se mohlo příští rok objevit i v běžných palubních systémech koncernu VW. Auto pak vlastní SIM potřebovat nebude, vystačí si právě s funkcemi danými telefonem.
Mobilní technika pomůže i jinak
Technická řešení z chytrých telefonů a tabletů ovšem automobilům pomohou i jinak. Vylepšené infotainmentové palubní systémy vozů, které by navíc díky masové technice z mobilů měly být levnější než doposud, jsou jen jednou stranou mince.
Rozvoj elektroniky se totiž výrazně podílí i na dalším rozvoji elektromobilů. Nového využití by se však mohly dočkat i některé materiály, které byly dosud vyhrazeny právě jen kouskům mobilní elektroniky. Jde například o tvrzené sklo Gorilla Glass, které by mohlo ve vozech nahradit některá dosavadní tradiční skla. Jeffrey Evenson, viceprezident společnosti Corning, která Gorilla Glass vyrábí, tvrdí, že nejméně jeden prémiový výrobce automobilů by měl její produkt začít do vozů montovat v příštím roce.
Gorilla Glass je oproti klasickému sklu lehčí a navíc má lepší vlastnosti z hlediska odhlučnění. Použití nových skel by tak mělo nejen přispět k drobnému snížení spotřeby, ale také zvýšit komfort uvnitř automobilu.