Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobily na leasing lákají také podvodníky

aktualizováno 
-
Leasing sice otevírá cestu k novým či zánovním automobilům spoustě motoristů, ovšem na druhé straně čím dál víc láká také podvodníky. »Z případů, které v zemi vyšetřujeme jako krádeže motorových vozidel, připadá pětatřicet až pětačtyřicet procent na leasingové a pojišťovací podvody,« konstatuje Vladimír Fischer z ředitelství kriminální policie na pražském policejním prezidiu. Okruh nepravostí s leasingovými auty přitom poslední dobou rozšiřuje fakt, že policie od loňska nezaznamenává u vozidel pořízených na leasing do jejich technických průkazů zástavní právo skutečného majitele,kterým je až do definitivního splacení vozu leasingová firma. V dokladech k vozidlu je klient leasingové firm y zapsán jako držitel, byť auto nevlastní. K podvodům, kdy často celé gangy vyvážejí nová a nesplacená auta do zahraničí a poté oznámí, že jim je někdo ukradl, tak přibývají případy, které se odehrávají v tuzemských podmínkách: podvodník snadno získá nový či starší vůz na leasing, uhradí pár splátek a pak cizí majetek, v jehož dokladech je uveden jako držitel, prodá za hotové v bazaru, v zastavárně či na inzerát. Doklady bez jakéhokoliv omezujícího záznamu či upozornění umožní i hladký převod vozidla na dopravním inspektorátu a malér se provalí až v okamžiku, kdy klient přestane leasingové firmě odvádět splátky. V ůz se po zajištění vrací původnímu majiteli, tedy leasingové firmě, a prodělává autobazar, zastavárna či kupec, který původně nic zlého netušil. Při známé zdlouhavosti soudních procesů se ošizení lidé svých peněz hned tak nedočkají, dočkají-li se vůbec. »Do roka problém přeroste do velmi závažných rozměrů,« upozorňuje Miroslav Vystrčil z luhačovického autobazaru California na to, co tíží také jeho kolegy i v jiných místech republiky. Policie nehodlá na praxi, při níž od 18. února 1998 zastavila zápisy zástavního práva do technických průkazů vozidel, nic měnit. »Technický průkaz je dokladem o technickém stavu a technické způsobilosti vozidla, nikoliv dokladem o jeho vlastnictví,« obhajuje představitele zákona mluvčí policejního prezidia Ivana Moosová. Doplňuje, že neexistuje zákonné zmocnění, které by policii umožňovalo zjišťovat a do technického průkazu vozidla jakožto do veřejnoprávního dokladu zapisovat jakékoliv údaje o vlastnictví vozidla, tedy o soukromoprávním vztahu. »Mohlo by se tak stát, že by policie byla zatažena jako arbitr do řešení nejrůznějších sporů mezi soukromými osobami,« říká Ivana Moosová. Teoretická možnost, že by jako držitel vozidla byla v technickém průkazu uvedena leasingová firma, by rovněž přinášela problémy snad až neřešitelné. Kupříkladu každý dopravní přestupek neřešený na místě, třeba záznamovým zařízením zjištěné překročení nejvyšší povolené rychlosti, by musela na dopravním inspektorátu projednat předvolaná leasingová firma. Není pochyb o tom, že by se nanejvýš obtížně zjišťovalo, kdo v době přestupku seděl za volantem. Jako řešení se podle názoru obchodníků s automobily jeví právně podložený návrat k praxi zápisů zástavního práva do dokladů k vozidlům. Byť se Ivana Moosová nevyjádřila k tomu, kdy a jak se problém pohne k lepšímu, z neoficiálních informací z policejních kruhů plyne, že na záležitost mají pamatovat nové zákony,které by měly platit od začátku roku 2000. »Do té doby ale přičiněním podvodníků přijde spousta lidí o velké peníze,« varuje Miroslav Vystrčil a připomíná, že poslední dobou se okruh ohrožených automobilů rozšířil. Zatímco v minulosti se leasingové služby týkaly zpravidla nových automobilů, dnes lze na leasing snadno získat vůz i deset let starý.

Autor:


Témata: Dům roku


Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.