Automobily na leasing lákají také podvodníky

-
Leasing sice otevírá cestu k novým či zánovním automobilům spoustě motoristů, ovšem na druhé straně čím dál víc láká také podvodníky. »Z případů, které v zemi vyšetřujeme jako krádeže motorových vozidel, připadá pětatřicet až pětačtyřicet procent na leasingové a pojišťovací podvody,« konstatuje Vladimír Fischer z ředitelství kriminální policie na pražském policejním prezidiu. Okruh nepravostí s leasingovými auty přitom poslední dobou rozšiřuje fakt, že policie od loňska nezaznamenává u vozidel pořízených na leasing do jejich technických průkazů zástavní právo skutečného majitele,kterým je až do definitivního splacení vozu leasingová firma. V dokladech k vozidlu je klient leasingové firm y zapsán jako držitel, byť auto nevlastní. K podvodům, kdy často celé gangy vyvážejí nová a nesplacená auta do zahraničí a poté oznámí, že jim je někdo ukradl, tak přibývají případy, které se odehrávají v tuzemských podmínkách: podvodník snadno získá nový či starší vůz na leasing, uhradí pár splátek a pak cizí majetek, v jehož dokladech je uveden jako držitel, prodá za hotové v bazaru, v zastavárně či na inzerát. Doklady bez jakéhokoliv omezujícího záznamu či upozornění umožní i hladký převod vozidla na dopravním inspektorátu a malér se provalí až v okamžiku, kdy klient přestane leasingové firmě odvádět splátky. V ůz se po zajištění vrací původnímu majiteli, tedy leasingové firmě, a prodělává autobazar, zastavárna či kupec, který původně nic zlého netušil. Při známé zdlouhavosti soudních procesů se ošizení lidé svých peněz hned tak nedočkají, dočkají-li se vůbec. »Do roka problém přeroste do velmi závažných rozměrů,« upozorňuje Miroslav Vystrčil z luhačovického autobazaru California na to, co tíží také jeho kolegy i v jiných místech republiky. Policie nehodlá na praxi, při níž od 18. února 1998 zastavila zápisy zástavního práva do technických průkazů vozidel, nic měnit. »Technický průkaz je dokladem o technickém stavu a technické způsobilosti vozidla, nikoliv dokladem o jeho vlastnictví,« obhajuje představitele zákona mluvčí policejního prezidia Ivana Moosová. Doplňuje, že neexistuje zákonné zmocnění, které by policii umožňovalo zjišťovat a do technického průkazu vozidla jakožto do veřejnoprávního dokladu zapisovat jakékoliv údaje o vlastnictví vozidla, tedy o soukromoprávním vztahu. »Mohlo by se tak stát, že by policie byla zatažena jako arbitr do řešení nejrůznějších sporů mezi soukromými osobami,« říká Ivana Moosová. Teoretická možnost, že by jako držitel vozidla byla v technickém průkazu uvedena leasingová firma, by rovněž přinášela problémy snad až neřešitelné. Kupříkladu každý dopravní přestupek neřešený na místě, třeba záznamovým zařízením zjištěné překročení nejvyšší povolené rychlosti, by musela na dopravním inspektorátu projednat předvolaná leasingová firma. Není pochyb o tom, že by se nanejvýš obtížně zjišťovalo, kdo v době přestupku seděl za volantem. Jako řešení se podle názoru obchodníků s automobily jeví právně podložený návrat k praxi zápisů zástavního práva do dokladů k vozidlům. Byť se Ivana Moosová nevyjádřila k tomu, kdy a jak se problém pohne k lepšímu, z neoficiálních informací z policejních kruhů plyne, že na záležitost mají pamatovat nové zákony,které by měly platit od začátku roku 2000. »Do té doby ale přičiněním podvodníků přijde spousta lidí o velké peníze,« varuje Miroslav Vystrčil a připomíná, že poslední dobou se okruh ohrožených automobilů rozšířil. Zatímco v minulosti se leasingové služby týkaly zpravidla nových automobilů, dnes lze na leasing snadno získat vůz i deset let starý.


Témata: Dům roku