Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autopark Tour de France: flotila má přesné pořadí a vedou ji škodovky

aktualizováno 
Nejnáročnější cyklistický závod světa Tour de France je po mistrovství světa ve fotbale a olympiádě třetí nejsledovanější sportovní akcí planety. Před očima 3,5 miliardy televizních diváků ve190 zemích světa defiluje v hlavní roli i nová Škoda Superb.

Nový „ředitelský vůz“ Škoda Superb dostal pro Tour de France nový lak ‚červená Corrida‘ a motor 2.0 TDI/140 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. | foto: Škoda Auto

Tour de France klade na jednotlivé sportovce obrovské fyzické nároky, celkově cyklisté najedou přes 3000 km, které jsou plné nevyzpytatelných alpských soutěsek, stoupání, strmých klesání a všech druhů počasí. Proto je kladen i velký důraz na kvalitu a spolehlivost nenápadných hrdinů v pozadí, což jsou doprovodné vozy jednotlivých stájí a organizátorů.

Vůz pro šéfa za 130 hodin

Od roku 2004 je spojena s Tour de France i automobilka Škoda. Letos posílá do závodu flotilu okolo 250 automobilů, především superby a octavie. Nechybí ale ani yeti, roomster, rapid nebo citigo.

„Podpora nejslavnějšího cyklistického závodu světa je každoročním vyvrcholením naší rozsáhlé sponzorské podpory cyklistiky,“ oznámil člen představenstvy Škoda Auto Werner Eichorn. Letos má premiéru nová generace modelu superbu v roli ředitelského vozu.

Christian Prudhomme se svým vozem. Nová Škoda Superb má motor 2.0 TDI/140 kW se...

Christian Prudhomme se svým vozem. Nová Škoda Superb má motor 2.0 TDI/140 kW se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Takzvané Red car je po závodnících největší hvězdou nejtěžšího a nejslavnějšího cyklistického závodu (více o červeném superbu čtěte zde). Mobilní kancelář nejvyššího vedení Tour de France jede v čele pelotonu a je téměř neustále v záběru kamer. Speciálně upravená škodovka v provedení Elegance s motorem 2.0 TDI/125kW, spojeným se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, si do závodu přichystala několik „vychytávek“.

Základní změnu tvoří obrovské otevírací okno, které je situováno v zadní části střechy, aby se mohl ředitel závodu pohodlně postavit a komunikovat během jízdy se závodníky. K rozdávat pokynů během etap slouží radiové ústředí se šesti anténami a několika kanály. Ředitel tak může předávat informace nejen traťovým maršálům, ale i médiím a samotným závodním týmům. Celá přestavba speciálu trvala podle automobilky okolo 130 hodin.

Červený lak Corrida-Red není jen na ředitelském voze, ale i dalších osmi automobilech, které patří traťovým maršálům, rozhodčím a také moderátorovi exkluzivní rozhlasové stanice Radio Tour.

Fotogalerie

Další výraznou barvou v pelotonu aut je žlutá. Jde o tzv. Mavic cars, jež jsou neutrálními doprovodnými vozidly. Výrazná žlutá je zvolena záměrně, funkcí těchto vozů je pomoci těm závodníkům, jejichž doprovodná vozidla zrovna nemohou zasáhnout. 

Žlutí andělé s sebou vozí jen ty nejdůležitější věci jako náhradní kola, řídítka a pneumatiky. Letos má tuto výsadu Škoda, dříve jako žlutí andělé jezdily například fiaty nebo saaby.

Řidiči pro profesionály

Speciální kapitolou automobilového zázemí Tour de France jsou řidiči doprovodných vozů. Na závodech World Tour je totiž vyžadován „průkaz pro řidiče na silničních akcích“. Veřejný provoz je během etap samozřejmě uzavřen, ale i tak se jedná o velmi náročnou práci.

Zřejmě nejhorší situace čekají řidiče při horských etapách, kdy musí v dešti a občas i na sněhu zvládnout trať plnou horských serpentin na jedné straně s vřískajícím publikem a na druhé straně s hlubokou propastí. Během jízdy navíc podávají občerstvení závodníkovi, řeší s ním taktiku, z vysílačky musí dávat pozor na pokyny od ředitele závodu a za zády přitom mají peloton cyklistů, které nesmí žádným způsobem ohrozit.

Není divu, že za jakékoliv pochybení přicházejí od pořadatelů tvrdé pokuty. Za jeden jediný přestupek „nafasuje“ řidič pokutu pěti tisíc švýcarských franků (130 tisíc korun) a vyloučení na půl roku.

Nepředjíždějte, jste v pořadí

V koloně automobilů musí navíc fungovat přesná hierarchie. V čele se drží auta novinářů a význačných hostů, za nimi policejní eskorta, technická podpora závodu, ředitelský vůz, auto s komisaři a poslední linii před pelotonem uzavírá motocykl, který informuje závodníky například o odbočení.

Francouzský Citröen vyslal na letošní Tour de France celkem 24 aut v čele s C5...

Za cyklisty pak nalezneme další komisaře, moderátorské auto, policii, organizátory a lékaře. Poté až týmové automobily podle klasifikace jednotlivců, za nimi další komisaři, technická podpora a ambulance. Vše uzavírá sběrný vůz a policie.

Mimo škodovky můžete zaznamenat i jiné velké automobilky. Francouzský Citroën vyslal na letošní závod celkem 24 aut v čele s kombíkem svého největšího modelu C5 Tourer, který si vybrala stáj Tinoff-Saxo. Zaznamenat můžete také Volvo XC70 podporující cyklisty od Movistar.

Na Tour de France se také poprvé představil prototyp Jaguar F-Pace v barvách stáje Sky. Tento model se přitom motoristické veřejnosti představí až na autosalonu ve Frankfurtu (první SUV od Jaguaru má na Tour de France premiéru).

Celý vozový park týmu Sky přitom nesází pouze na vozy od Jaguaru. „Celkem využíváme zhruba 14 automobilů různých výrobců,“ říká Shaun Stephens z týmu Sky. „Pro přepravu našich zaměstnanců z hotelu do hotelu máme speciálně upravený autobus. Speciální kamion pak využíváme pro přepravu kol a technické zázemí mechaniků, další kamion pak slouží jako pojízdná kuchyně.“

Sky využívá také služeb několika Jaguarů XF, jednoho modelu XJ, dvou Land Roverů Discovery a dvou dodávek Mercedes Sprinter. „Naše vozy neslouží jenom pro přepravu, jsou to v podstatě naše kanceláře, kde celé zázemí týmu pracuje,“ říká Shaun Stephens.

U pelotonu nenajdete jen nablýskané módní novinky velkých automobilek. Například novináři s oblibou používají Seat Alhambra kvůli velkému prostoru a hlavně postranním dveřím a střešnímu oknu, ze kterých po celou dobu závodu visí fotografové a kameramani.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.