Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Miláčku, zaparkuješ mého broučka?

Představte si frekventovanou ulici v centru města v ranní špičce a v ní kolonu stojících aut. Co se tu děje? Malé autíčko právě na třetí pokus parkuje do poměrně malého prostoru mezi stojící vozy. Opět to nevyšlo, takže přichází pokus číslo čtyři. Bez úspěchu.

Autíčko se prudce rozjíždí, řidič to vzdal, kolona se dává do pohybu.

A na řadu přichází kontrolní otázka: Parkující řidič je muž, nebo žena? Většina z vás odpoví, že žena. 

Argumentů bude jistě celá řada: od obligátního, že muž zaparkuje napoprvé, přes zdůvodnění, že muž si vybere místo, kam se se svým vozem spolehlivě vejde, až po častý argument, že muž většinou nejezdí malým autíčkem.

Z výzkumu, který byl nedávno prováděn v Holandsku na 350 mužích a ženách ve věku od dvaceti do pětatřiceti let, vyplynulo, že čtyřem ženám z deseti se při parkování výrazně zrychlil srdeční tep, začaly se výrazně potit: parkování vnímaly jako stres. Z mužů to byl pouze každý desátý.

Ale objektivně řečeno, ve většině případů je hlavním aktérem vykreslené scény opravdu žena.

Nemá velký smysl toto tvrzení zpochybňovat. Mnoho statistik hovoří o tom, že ženy jsou obecně horší řidičky a že hůře parkují. Také nemá velký význam hovořit tu o ženách, které řídí skvěle, a o mužích, co se sotva udrží na vozovce. Obecný poměr by to rozhodně neovlivnilo. 

Je to fakt, který je dán veskrze rozdílem mezi mozkem muže a ženy. Muži lépe řídí, orientují se v mapách a plánech, mají vyvinutější prostorovou orientaci, ve většině případů jsou více technicky zruční. Naopak ženy mají vyvinutější verbální schopnosti, snáze se učí jazyky, mají rozvinutější jemnou motoriku, mají větší smysl pro detail a projevují větší zájem o lidi kolem sebe.

Parkovací místa, vyhrazená ženám řidičkám, najdeme už i u nás.  Takto označená jsou v podzemních garážích Village Cinemas na pražském Smíchově. 
Ale vraťme se zpět k řízení. Muži zkrátka auta milují prakticky od narození. Už v mateřské školce jsou jejich znalosti v tomto směru fascinující: rozeznají většinu značek, sledují závody Formule 1, vědí, za kterou stáj ten který závodník jezdí.

Jen co dosáhnou na pedály, zajíždějí autem rodičů do vrat, v deseti letech prohánějí první moped a v patnácti tátovo auto po polní cestě. Muži mají zkrátka k automobilům přirozený vztah, milují je a dokáží se o nich hodiny bavit. 

Oproti tomu se ženy ve většině případů naučí řídit z velmi pragmatických důvodů: aby to zkrátka uměly a osamostatnily se.

A proč my ženy hůře parkujeme? Máme to prostě už od přírody těžší: mužům totiž byly dány do vínku rychlejší reakce a lepší prostorová orientace. 

Tolik fakta a důvody. V dnešní době se však nelze spokojit z argumentem „Tak ať za ten volant neleze!“.

Den ze dne přibývá žen řidiček, často z velmi pragmatického důvodu zvaného „nutnost“.

Žena ráno veze potomky do školek a škol, poté se rychle přesouvá do zaměstnání, aby z něj úderem půl páté vyjížděla opět svézt potomky a následné nákupy domů.

Citroën C3 City Park : Jak to funguje?

Řidič aktivuje vyhledání (detekci) volného místa pomocí tlačítka umístěného na středové konzole. Tuto detekci, která může být prováděna při rychlosti nižší než 25 km/hod, zajišťují tři snímače vzdálenosti, umožňující přesně lokalizovat okolní překážky.

Snímače jsou zabudovány v předním a zadním nárazníku.
Když je zjištěno dostatečně velké místo pro parkování, vydá systém zvukový signál. Řidič poté může potvrdit asistenci  parkování při zastavení vozu a poté lze zahájit manévr.

Řidič nemusí vůbec otáčet volantem, pouze popojíždí dopředu a dozadu podle vydávaných optických a zvukových instrukcí. Systém může být kdykoliv deaktivován, například pohybem volantem, pokud si řidič přeje vzít řízení do svých rukou.

Bez auta by to bylo v mnoha případech zhola nemožné. Jediným řešením tedy je: usnadněte nám to.

Myslím si, že ženy by měly mít v rámci autoškoly minimálně o jednu praktickou lekci navíc, a to právě na trénink parkování.

To, že řešením není kritizovat, ale jednat, pochopili v automobilce Citroën a na svět přivedli prototyp Citroën C3 City Park, který je vybaven parkovacím asistentem, který usnadňuje manévrování s vozidlem, přesněji jeho zaparkování mezi dvěma vozy.

Velmi praktickým a také příjemným pomocníkem je v tomto ohledu již dnes u celé řady aut parkovací asistent.

V některých evropských  městech (například v Parmě) jsou pro ženy-řidičky vyhrazena speciální parkovací místa. Tento příklad by mohl posloužit jako návod pro nákupní centra, úřady či kulturní zařízení, kde by stačilo, aby provozovatel řešil tato vyhrazená parkovací místa dodatkovou tabulkou.

Ubylo by určitě žen, které se bojí ve stresu zaparkovat, a proto jedou až do čtvrté parkovací řady před supermarketem, aby pak košem přejížděly celé parkoviště, nebo v horším případě, táhly až k vozu velké nákupní tašky.

Sečteno a podtrženo: nejsme všechny skvělé řidičky a i hůře parkujeme. Ale na druhou stranu, jezdíme bezpečně, jsme za volantem ohleduplné a opatrné.

Měli byste na nás být hrdí. Protože zvládneme téměř všechno, něco však jen s vaší pomocí.

Kurz parkování

Jak zaparkovat, aby auto nepřišlo k úhoně?

Našli jste konečně skulinu, do které by se auto mělo podle všeho vejít, nejste si ale jisti při parkování? Základní pravidlo: Nezpanikařit.

Nechte si poradit od profesionála. Radí Jan Faktor, jednatel společnosti Maxcars, která pořádá kurzy bezpečné jízdy.

Podélné parkování

Nejprve zastavíme na úrovni volného místa a zkusíme odhadnout dle délky vozu, zda se do volné mezery mezi auty vůbec vejdeme.

Do parkovacího místa je nutné nacouvat, to si ale ještě matně pamatujeme z autoškoly.

Nezapomeneme dát směrovku, aby kolemjedoucím vozidlům bylo jasné, že chci parkovat.

Natočíme kola úplně k chodníku a couváme. Pozor, v této fázi předek auta vybočuje směrem do silnice. Musíme tedy dávat pozor na auta projíždějící kolem.

Při couvání sledujeme levé zpětné zrcátko; když vidíme polovinu přídě auta zaparkovaného za sebou, je čas dát opačný rejd (točíme volantem zprava doleva). Dokončíme parkování a můžeme vystupit. Pozor při otevírání dveří, abyste o ně nepřišli.

Tip: Volantem točíme, když je auto v pohybu, méně se namáháme a závěsy kol méně trpí.

Správná pozice parkovací manévr začínáme tím, že si najedeme o 50 - 70 centimetrů (může to být i víc) vpřed vedle parkujícího auta. Najedeme k němu co nejblíže tak, že v pravém zpětném zrcátku vidíme jeho zadní část.

Couváme a sledujeme levé zpětné zrcátko, až uvidíme polovinu přídě auta za zády, pak natočíme kola na opačnou stranu (směrem od chodníku) a zaparkujeme.

Auto zaparkujeme tak, aby před i za autem bylo dostatečné místo pro vyjetí ostatních aut.

Při parkování k chodníku s vysokým obrubníkem dáváme pozor na ráfky kol. Najíždíme pomalu, tak abychom je nepoškrábali.

Tip: Při podélném parkování s automobilem, na který nejsme zvyklí, pravé zrcátko sklopíme tak, abychom viděli na pravé zadní kolo. Tak máme jistotu, že ho neodřeme o obrubník

Zhasneme světla, vypneme motor, zajístíme auto proti samovolnému rozjetí, posbíráme věci, které by mohly zajímat nenechavé ruce zlodějů a můžeme vystupovat. Pozor ale při otevírání dveří na projíždějící auta.

Jan Faktor doplňuje: "Každý si své auto musí osahat, stačí několikrát nanečisto zaparkovat. Řidič si uvědomí kde auto začíná a kde končí a zaparkuje pak bez větších problémů."

"Každé auto je specifické, například mercedesy mají velký rejd a není problém s nimi zaparkovat i na relativně malém prostoru. Naopak třeba Alfy Romeo mají rejd menší a parkování na malém prostoru je obtížnější," dodává Faktor.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...