Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Středa 1. října 2014. Igor

Jak zapojit startovací kabely, když zima ublíží autobaterii

  14:12
Nízké teploty jsou prověrkou pro autobaterii. Pokud je v pořádku, ani minus dvacet stupňů by jí nemělo dělat problémy. Když ale auto špatně startuje nebo ani neškytne, musíte sehnat servis, nebo alespoň startovací kabely.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle prodejce autobaterií Banner Vlastimila Gobyho se v lednovém mrazivém počasí zvýšil zájem proti běžnému období o 60 procent. "Zájem je především o bezúdržbové akumulátory, které jsou v průměru o 20 procent dražší," dodal.

Životnost baterií se podle jejich konstrukce a zacházení běžně pohybuje od tří do šesti let. Více vydrží moderní baterie s deskami s příměsí vápníku. Právě nízké teploty a s nimi spojené vyšší nároky na startování a provoz automobilů většinou prověří skutečný stav akumulátoru.

U klasických baterií je potřeba kontrolovat stav elektrolytu a případně dolévat destilovanou vodu. To ale platí i pro část tzv. bezúdržbových baterií, i když zde jsou intervaly pro kontrolu a dolévání delší.

"Vhodná je pravidelná kontrola ve specializovaných servisech před zimou a po zimě. Jízda s nedostatečně dobitým akumulátorem zkracuje jeho životnost a je důvodem pro případné zamítnutí reklamace," doplnil Goby.

I autobaterie potřebuje servis

Prvním špatným znamením, že má baterie na kahánku, může být už to, že startér hůř točí. V takovém případě nechte autobaterii zkontrolovat v servisu. Tam ji změří, případně dobijí. Pokud zjistí, že už to nemá smysl, rovnou vám ji vymění za novou. Změření napětí v baterii a její dobití v servisu je otázkou dvou stovek. Nová baterie vyjde přibližně na 1 000 až 2 500 korun.

V servisu vám zároveň zjistí, jestli správně funguje dobíjecí soustava auta, a odhalí případnou závadu. Pro všechny baterie pak platí nutnost pravidelného dobíjení, zejména pokud se autem jezdí v zimě na kratší vzdálenosti. Pokud nejezdíte denně, je třeba baterii v silných mrazech dobíjet častěji. Existují třeba solární nabíječky, které to dělají trvale přes zásuvku autozapalovače.

Když ráno startér ani neškytne

Možnosti jsou dvě: buďto auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile vůz nabere rychlost, zařadit dvojku, maximálně trojku a pustit spojku), nebo zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu, jehož motor běží, a měl by naskočit i ten váš. Startovací kabely se dají sehnat už od stokoruny v hobbymarketech.

Majitele novějších vozů by měl před roztlačováním odradit fakt, že s největší pravděpodobností pronikne benzin spalovacím potrubím do katalyzátoru, kde se po nastartování vozu vznítí a katalyzátor shoří.

Je dobré mít na paměti, že při nenastartovaném vozu nefunguje posilovač řízení a brzd, natož třeba ABS. Samozřejmostí by měly být smluvené signály mezi řidiči.

Zapojení startovacích kabelů

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
3. Druhý (modrý) kabel připojíme na záporný pól (–) nabité baterie.
4. Druhý konec modrého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií.
Nejvhodnější je kovový díl, připojený k bloku motoru. Kabel zásadně nepřipojujeme k zápornému pólu vybité baterie. Za nepříznivých okolností by totiž mohlo dojít k přeskočení jiskry a následně k výbuchu baterie.

Autoři: , ,
Témata: Pneumatiky


BMW X6 xDrive40d 2011 ·
BMW X6 xDrive40d 2011 ·

r.v. 2011, naj. 56 086 km, diesel
1 149 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.