Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta bez řidiče radikálně změní dopravu i města

aktualizováno 
Samořízená auta, která by se měla během několika desetiletí stát standardem, naprosto změní naše představy o dopravě - učiní ji pohodlnější, bezpečnější a zpřístupní ji řadě lidí, kteří dosud neměli možnost jezdit autem samostatně.

Mercedes-Benz Vision Van | foto: Daimler

Plně automatické vozy však mají podle expertů potenciál výrazně změnit také města a způsob, jakým se v nich žije.

„Je možné si představit, že zatímco dnes si musím auto sdílené v rámci carsharingu najít, pak s ním jedu z bodu A do bodu B a někde ho musím zaparkovat, tak v budoucnu ke mně takové auto přijede samo, já nastoupím a nechám se dovézt, kam potřebuji. Pak jen vystoupím a auto se samo zaparkuje,“ nastínil jednu z nadcházejících změn vývojář automobilky Mercedes-Benz Jochen Haab.

Široká dostupnost takových aut nejspíš předznamená konec taxislužeb, jak je dnes známe, protože se stanou nadbytečné. Pro lidi bude jednodušší objednat si na cestu samořízené auto. Samořízené vozy taxi už koneckonců jezdí dnes v Singapuru (čtěte zde).

Plně automatická auta by měla vést i k určité demokratizaci dopravy. „Lze si představit, že lidé, kteří dnes z nějakého důvodu nemohou řídit auto, budou nadále mobilní v městském prostředí, ale i jinde,“ předvídá Haab. Týkat by se to mělo zejména lidí, kteří dosud nemohli řídit z důvodu věku nebo kvůli zdravotním obtížím.

Změn, které autonomní vozy přinesou, bude ale mnohem víc. Jelikož spolu budou samořízená auta neustále komunikovat, nebude pro ně ani problém jezdit v mnohem menších rozestupech než dosud. To by mělo vést k větší plynulosti dopravy a zmizet by měly i dopravní zácpy, které jsou dnes v řadě měst běžnou věcí.

Stejné zřejmě nezůstanou ani silnice. Protože autonomní auta nebudou kolem sebe potřebovat tolik volného prostoru, bude možné zúžit silniční pruhy. Studie německé automobilky z loňského roku také uvádí, že část jízdních pruhů nebude potřeba vůbec, takže je bude možné uvolnit například cyklistům.

Nadbytečné by se ze stejného důvodu mohly stát i některé parkovací plochy v centrech měst. Samořízená auta budou schopna parkovat jen několik centimetrů od sebe, a ušetří tak velké množství místa. Dopady plně automatických vozů by ale měly být vedle center měst patrné i na jejich okrajích.

Díky tomu, že jízda autem už nebude od cestujících vyžadovat žádnou pozornost a bude možné se během ní věnovat práci nebo zábavě, očekávají někteří odborníci, že se více lidí bude stěhovat na předměstí velkých měst. Delší cesta do práce pro ně už totiž nebude představovat ztracený čas. Část ho zase naopak ušetří tím, že po příjezdu do města nebudou muset hledat parkovací místo, protože auto se zaparkuje samo.

Přes všechny změny, které příští desítky let přinesou, ale vývojář Haab věří, že se i v budoucnu najdou lidé, kterým bude řízení auta dělat radost. „Naším cílem není udělat řidiče nadbytečným,“ podotýká.

Takhle si v mercedesu představují dodávku budoucnosti:

Autoři: ,




Nejčtenější

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Další z rubriky

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Konec nafty u Fabie a Rapidu za rok, 1,6 TDI dostane nádrž na močovinu

Emisní šílenství je v autoprůmyslu na maximu. Automobilky homologují své novinky na poslední chvíli, musí to stihnout do září. I na pár měsíců, kdy budou moci...  celý článek

Prodejní automat na luxusní vozy v Singapuru
VIDEO: V Singapuru prodávají supersporty jako colu, mají na to automat

Automat v Singapuru nabízí místo chipsů, nápojů nebo žvýkaček luxusní auta. Zákazník si v patnáctipodlažní budově vybere v přízemí na dotykové obrazovce typ...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.