Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta bez řidiče radikálně změní dopravu i města

aktualizováno 
Samořízená auta, která by se měla během několika desetiletí stát standardem, naprosto změní naše představy o dopravě - učiní ji pohodlnější, bezpečnější a zpřístupní ji řadě lidí, kteří dosud neměli možnost jezdit autem samostatně.

Mercedes-Benz Vision Van | foto: Daimler

Plně automatické vozy však mají podle expertů potenciál výrazně změnit také města a způsob, jakým se v nich žije.

„Je možné si představit, že zatímco dnes si musím auto sdílené v rámci carsharingu najít, pak s ním jedu z bodu A do bodu B a někde ho musím zaparkovat, tak v budoucnu ke mně takové auto přijede samo, já nastoupím a nechám se dovézt, kam potřebuji. Pak jen vystoupím a auto se samo zaparkuje,“ nastínil jednu z nadcházejících změn vývojář automobilky Mercedes-Benz Jochen Haab.

Široká dostupnost takových aut nejspíš předznamená konec taxislužeb, jak je dnes známe, protože se stanou nadbytečné. Pro lidi bude jednodušší objednat si na cestu samořízené auto. Samořízené vozy taxi už koneckonců jezdí dnes v Singapuru (čtěte zde).

Plně automatická auta by měla vést i k určité demokratizaci dopravy. „Lze si představit, že lidé, kteří dnes z nějakého důvodu nemohou řídit auto, budou nadále mobilní v městském prostředí, ale i jinde,“ předvídá Haab. Týkat by se to mělo zejména lidí, kteří dosud nemohli řídit z důvodu věku nebo kvůli zdravotním obtížím.

Změn, které autonomní vozy přinesou, bude ale mnohem víc. Jelikož spolu budou samořízená auta neustále komunikovat, nebude pro ně ani problém jezdit v mnohem menších rozestupech než dosud. To by mělo vést k větší plynulosti dopravy a zmizet by měly i dopravní zácpy, které jsou dnes v řadě měst běžnou věcí.

Stejné zřejmě nezůstanou ani silnice. Protože autonomní auta nebudou kolem sebe potřebovat tolik volného prostoru, bude možné zúžit silniční pruhy. Studie německé automobilky z loňského roku také uvádí, že část jízdních pruhů nebude potřeba vůbec, takže je bude možné uvolnit například cyklistům.

Nadbytečné by se ze stejného důvodu mohly stát i některé parkovací plochy v centrech měst. Samořízená auta budou schopna parkovat jen několik centimetrů od sebe, a ušetří tak velké množství místa. Dopady plně automatických vozů by ale měly být vedle center měst patrné i na jejich okrajích.

Díky tomu, že jízda autem už nebude od cestujících vyžadovat žádnou pozornost a bude možné se během ní věnovat práci nebo zábavě, očekávají někteří odborníci, že se více lidí bude stěhovat na předměstí velkých měst. Delší cesta do práce pro ně už totiž nebude představovat ztracený čas. Část ho zase naopak ušetří tím, že po příjezdu do města nebudou muset hledat parkovací místo, protože auto se zaparkuje samo.

Přes všechny změny, které příští desítky let přinesou, ale vývojář Haab věří, že se i v budoucnu najdou lidé, kterým bude řízení auta dělat radost. „Naším cílem není udělat řidiče nadbytečným,“ podotýká.

Takhle si v mercedesu představují dodávku budoucnosti:

Autoři: ,




Nejčtenější

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Další z rubriky

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.