Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta bez řidiče radikálně změní dopravu i města

aktualizováno 
Samořízená auta, která by se měla během několika desetiletí stát standardem, naprosto změní naše představy o dopravě - učiní ji pohodlnější, bezpečnější a zpřístupní ji řadě lidí, kteří dosud neměli možnost jezdit autem samostatně.

Mercedes-Benz Vision Van | foto: Daimler

Plně automatické vozy však mají podle expertů potenciál výrazně změnit také města a způsob, jakým se v nich žije.

„Je možné si představit, že zatímco dnes si musím auto sdílené v rámci carsharingu najít, pak s ním jedu z bodu A do bodu B a někde ho musím zaparkovat, tak v budoucnu ke mně takové auto přijede samo, já nastoupím a nechám se dovézt, kam potřebuji. Pak jen vystoupím a auto se samo zaparkuje,“ nastínil jednu z nadcházejících změn vývojář automobilky Mercedes-Benz Jochen Haab.

Široká dostupnost takových aut nejspíš předznamená konec taxislužeb, jak je dnes známe, protože se stanou nadbytečné. Pro lidi bude jednodušší objednat si na cestu samořízené auto. Samořízené vozy taxi už koneckonců jezdí dnes v Singapuru (čtěte zde).

Plně automatická auta by měla vést i k určité demokratizaci dopravy. „Lze si představit, že lidé, kteří dnes z nějakého důvodu nemohou řídit auto, budou nadále mobilní v městském prostředí, ale i jinde,“ předvídá Haab. Týkat by se to mělo zejména lidí, kteří dosud nemohli řídit z důvodu věku nebo kvůli zdravotním obtížím.

Změn, které autonomní vozy přinesou, bude ale mnohem víc. Jelikož spolu budou samořízená auta neustále komunikovat, nebude pro ně ani problém jezdit v mnohem menších rozestupech než dosud. To by mělo vést k větší plynulosti dopravy a zmizet by měly i dopravní zácpy, které jsou dnes v řadě měst běžnou věcí.

Stejné zřejmě nezůstanou ani silnice. Protože autonomní auta nebudou kolem sebe potřebovat tolik volného prostoru, bude možné zúžit silniční pruhy. Studie německé automobilky z loňského roku také uvádí, že část jízdních pruhů nebude potřeba vůbec, takže je bude možné uvolnit například cyklistům.

Nadbytečné by se ze stejného důvodu mohly stát i některé parkovací plochy v centrech měst. Samořízená auta budou schopna parkovat jen několik centimetrů od sebe, a ušetří tak velké množství místa. Dopady plně automatických vozů by ale měly být vedle center měst patrné i na jejich okrajích.

Díky tomu, že jízda autem už nebude od cestujících vyžadovat žádnou pozornost a bude možné se během ní věnovat práci nebo zábavě, očekávají někteří odborníci, že se více lidí bude stěhovat na předměstí velkých měst. Delší cesta do práce pro ně už totiž nebude představovat ztracený čas. Část ho zase naopak ušetří tím, že po příjezdu do města nebudou muset hledat parkovací místo, protože auto se zaparkuje samo.

Přes všechny změny, které příští desítky let přinesou, ale vývojář Haab věří, že se i v budoucnu najdou lidé, kterým bude řízení auta dělat radost. „Naším cílem není udělat řidiče nadbytečným,“ podotýká.

Takhle si v mercedesu představují dodávku budoucnosti:

Autoři: ,


Témata: práce, silnice, Mercedes


Nejčtenější

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Další z rubriky

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.