Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amerika pootevřela silnice robotům. Bude to řidič jako každý jiný

  18:00aktualizováno  18:00
Google překonal jednu z významných překážek v projektu samořízených aut bez brzdového pedálu a bez volantu. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu totiž firmu informoval, že systém, který tato auta řídí, by podle federálního zákona bylo možné považovat za řidiče.

Bezpilotnímu autu od Googlu se pro specifický tvar začalo říkat „koala car“. | foto: Google

Podle odborníků jde o důležitý posun k tomu, aby Google získal povolení k provozu takových plně automatizovaných aut v běžné silniční dopravě.

Regulátoři o svém stanovisku informovali Google v dopise, ve kterém uvedli, že divize Googlu vyvíjející samořízená auta předložila koncept už v listopadu. Koncept předpokládá, že takový vůz „nepotřebuje lidského řidiče“.

Pojem „řidič“, který je použit v návrhu vozidla, jak je popisuje Google, bude Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vykládat s poukazem na samořízený systém, nikoli na jakéhokoli uživatele vozidla.

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google

„Souhlasíme s Googlem, že jeho samořízená auta nebudou mít ‚řidiče‘ v tom tradičním slova smyslu, v jakém měla auta řidiče v posledních více než sto letech,“ stojí podle agentury Reuters v dopisu.

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnují i další firmy, například výrobce elektromobilů Tesla Motors. Auta s technologií autonomního řízení chce v příštích letech uvést na trh i francouzsko-japonská automobilová skupina Renault-Nissan.

Firmy vyvíjející tato auta si však často stěžují na bezpečnostní regule, které jim brání tato auta testovat. Například Kalifornie předložila návrh pravidel, podle kterých musejí mít všechna samořízená auta volant a řidiče s platným oprávněním (více zde).

Analytik Karl Brauer ze společnosti Kelley Blue Book zabývající se výzkumem automobilového průmyslu ovšem míní, že pokud je NHTSA připraveno považovat počítačový systém za alternativu auta řízeného člověkem, mohlo by to těmto autům cestu na silnici usnadnit.

Google se už v srpnu 2014 chlubil, že jeho auto zvládne bez řidiče i přejezd:

Autoři: ,




Nejčtenější

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.