Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amerika pootevřela silnice robotům. Bude to řidič jako každý jiný

  18:00aktualizováno  18:00
Google překonal jednu z významných překážek v projektu samořízených aut bez brzdového pedálu a bez volantu. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu totiž firmu informoval, že systém, který tato auta řídí, by podle federálního zákona bylo možné považovat za řidiče.

Bezpilotnímu autu od Googlu se pro specifický tvar začalo říkat „koala car“. | foto: Google

Podle odborníků jde o důležitý posun k tomu, aby Google získal povolení k provozu takových plně automatizovaných aut v běžné silniční dopravě.

Regulátoři o svém stanovisku informovali Google v dopise, ve kterém uvedli, že divize Googlu vyvíjející samořízená auta předložila koncept už v listopadu. Koncept předpokládá, že takový vůz „nepotřebuje lidského řidiče“.

Pojem „řidič“, který je použit v návrhu vozidla, jak je popisuje Google, bude Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vykládat s poukazem na samořízený systém, nikoli na jakéhokoli uživatele vozidla.

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google

„Souhlasíme s Googlem, že jeho samořízená auta nebudou mít ‚řidiče‘ v tom tradičním slova smyslu, v jakém měla auta řidiče v posledních více než sto letech,“ stojí podle agentury Reuters v dopisu.

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnují i další firmy, například výrobce elektromobilů Tesla Motors. Auta s technologií autonomního řízení chce v příštích letech uvést na trh i francouzsko-japonská automobilová skupina Renault-Nissan.

Firmy vyvíjející tato auta si však často stěžují na bezpečnostní regule, které jim brání tato auta testovat. Například Kalifornie předložila návrh pravidel, podle kterých musejí mít všechna samořízená auta volant a řidiče s platným oprávněním (více zde).

Analytik Karl Brauer ze společnosti Kelley Blue Book zabývající se výzkumem automobilového průmyslu ovšem míní, že pokud je NHTSA připraveno považovat počítačový systém za alternativu auta řízeného člověkem, mohlo by to těmto autům cestu na silnici usnadnit.

Google se už v srpnu 2014 chlubil, že jeho auto zvládne bez řidiče i přejezd:

Autoři: ,






Nejčtenější

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.