Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amerika pootevřela silnice robotům. Bude to řidič jako každý jiný

  18:00aktualizováno  18:00
Google překonal jednu z významných překážek v projektu samořízených aut bez brzdového pedálu a bez volantu. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu totiž firmu informoval, že systém, který tato auta řídí, by podle federálního zákona bylo možné považovat za řidiče.

Bezpilotnímu autu od Googlu se pro specifický tvar začalo říkat „koala car“. | foto: Google

Podle odborníků jde o důležitý posun k tomu, aby Google získal povolení k provozu takových plně automatizovaných aut v běžné silniční dopravě.

Regulátoři o svém stanovisku informovali Google v dopise, ve kterém uvedli, že divize Googlu vyvíjející samořízená auta předložila koncept už v listopadu. Koncept předpokládá, že takový vůz „nepotřebuje lidského řidiče“.

Pojem „řidič“, který je použit v návrhu vozidla, jak je popisuje Google, bude Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) vykládat s poukazem na samořízený systém, nikoli na jakéhokoli uživatele vozidla.

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google

Bezpilotní Toyota Prius firmy Google

„Souhlasíme s Googlem, že jeho samořízená auta nebudou mít ‚řidiče‘ v tom tradičním slova smyslu, v jakém měla auta řidiče v posledních více než sto letech,“ stojí podle agentury Reuters v dopisu.

Vývoji samořízených aut a příslušných technologií se věnují i další firmy, například výrobce elektromobilů Tesla Motors. Auta s technologií autonomního řízení chce v příštích letech uvést na trh i francouzsko-japonská automobilová skupina Renault-Nissan.

Firmy vyvíjející tato auta si však často stěžují na bezpečnostní regule, které jim brání tato auta testovat. Například Kalifornie předložila návrh pravidel, podle kterých musejí mít všechna samořízená auta volant a řidiče s platným oprávněním (více zde).

Analytik Karl Brauer ze společnosti Kelley Blue Book zabývající se výzkumem automobilového průmyslu ovšem míní, že pokud je NHTSA připraveno považovat počítačový systém za alternativu auta řízeného člověkem, mohlo by to těmto autům cestu na silnici usnadnit.

Google se už v srpnu 2014 chlubil, že jeho auto zvládne bez řidiče i přejezd:

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.