Test asistenčních systémů ukázal, že cesta k autonomnímu řízení bude dlouhá

  • 159
Švýcarský autoklub TCS otestoval asistenční systémy tří sedanů vyšší střední třídy. Ani jeden nepřesvědčil. Aby totiž fungovaly správně, potřebují ideální podmínky.

V autonomním řízení je podle aktuálního vývoje budoucnost automobilismu, pracují na něm nejen výrobci aut, ale také další firmy (Google si na to právě založil extra značku - čtěte zde). Již dnes ale různé sady asistenčních systémů umožňují to, aby se alespoň na dálnici dokázala auta řídit téměř sama. Švýcaři zkoušeli tři prémiové sedany vyšší střední třídy: Mercedes-Benz třídy E, Teslu Model S a Volvo S90, které nabízejí nejmodernější asistenty. Výsledky bohužel stále nejsou zcela uspokojivé.

Mercedes-Benz třídy E

Oproti minulosti je pochopitelně znát, že vývoj opět pokročil směrem vpřed. Například na adaptivní tempomat a systémy rozpoznávání dopravních značek se dnes dá do velké míry spolehnout. A výrazně se díky nim zvyšuje komfort jízdy. Moderní systémy udržování rychlosti totiž dokážou plynule zabrzdit za pomaleji jedoucím vozem.Čtení dopravních značek patří k funkcím, které prošly výrazným vývojem. Dnes už jen neinformují, ale auta umí převzít přečtenou rychlost a s výjimkou Volva ji nastavit do adaptivního tempomatu.

Volvo S90

Horší už to je s udržováním v jízdním pruhu. Jen Tesla se umí sama od sebe držet skutečně uprostřed vymezeného pruhu. U Volva a Mercedesu je využitelnost této funkce omezená: mezi čarami se nedrží zcela přesně, varování nejsou optimální. Všechny tyto systémy jsou navíc podle názoru Švýcarů zatím vhodné jen pro jízdu po dálnici za příhodných podmínek. Na okreskách si s nimi koledujete o nehodu, snaží se vás totiž držet až příliš uprostřed úzké silnice. Pokud auta rozpoznají, že nemáte ruce na volantu, vyzvou vás k tomu, abyste převzali řízení. V případě, že je neuposlechnete, Mercedes a Tesla zvládnou zastavit. To je ochrana pro případ, že by řidič třeba zkolaboval.

Tesla Model S 85D

TCS testoval také funkci varování před příliš krátkým bezpečnostním odstupem. Ten nejlépe funguje u Volva, grafické varování v head-up displeji je ale příliš malé. Ukazuje se navíc, že dodržování bezpečné vzdálenosti patří k nejčastějším prohřeškům řidičů a nejen těch českých.

Posledním testovaným systémem bylo nouzové brzdění z rychlosti 50 km/h. To ovšem u Volva a Tesly funguje jen za ideálních podmínek a hrozí tak nebezpečí srážky. Podobně jako fungování systémů je odlišná i cenová politika. U Volva je balíček k dispozici ve standardní výbavě, u Tesly a Mercedesu se musí připlácet.

Test asistenčních systémů

INFOGRAFIKA

Podrobné výsledky ZDE

Do roku 2021, kdy by se na silnicích mohla objevit první částečně autonomní auta, tedy automobilky mají stále co dělat. S ohledem na výsledky testu Švýcaři neočekávají, že půjde o vozy, které by se uměly řídit zcela samy. Zvládnou dát blinkr a předjíždět. Stále však budou potřebovat dohled řidiče, který zasáhne v až příliš specifických situacích. Plně odpočinout si budeme moci až v roce 2035. To ale bude vyžadovat i úpravy legislativy, podle níž je dnes za auto zcela zodpovědný řidič.