Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autonomní řízení zkoušejí i motorky. Honda nespadne a sama vyparkuje

aktualizováno 
Japonská Honda představila na výstavě elektroniky CES v Las Vegas koncept motorky, která sama udrží rovnováhu v malých rychlostech a nedovolí jezdci padnout na bok. Konstruktéři navíc přidali ještě autonomní řízení pro výjezdy z garáží a variabilní geometrii zavěšení předního kola.

Začátečníci mají na motocyklu největší problémy právě při malé rychlosti, kdy často padají na bok. Při pomalé jízdě do 5 km/h jim totiž nepomáhá gyroskopický efekt roztočených kol. Nová technologie Riding Assist namontovaná do sériového modelu Honda NC750S využívá spolu s přidaným elektrickým pohonem i pomocné gyroskopy schované pod kapotážemi a rychlou elektroniku, která dokáže nahradit motoriku jezdce a balancovat pomocí řídítek třeba i při stání.

Nová technologie Riding Assist namontovaná do sériového modelu Honda NC750S využívá spolu s přidaným elektrickým pohonem i pomocné gyroskopy schované pod kapotážemi a rychlou elektroniku, která dokáže nahradit motoriku jezdce a balancovat pomocí řídítek třeba i při stání.

Za účelem lepšího balancování se u konceptu zvětší úhel přední vidlice, pak už mají servomotory méně práce a rychlou prací s řídítky udrží samy rovnováhu celého stroje, třeba i při úplném stání – podobně jako to dělají třeba někteří hodně zkušení cyklisté při státní na semaforech. Díky tomu bylo možné použít jen velmi malé gyroskopy, které nijak výrazně nezvyšují hmotnost celého motocyklu.

Fotogalerie

Honda má v této oblasti hodně zkušeností, které nasbírala třeba při konstrukci jednokolového vozítka UNI-CUB nebo robota Asimo. Většina ostatních značek se soustředí na výzkum a vývoj v oblasti asistovaného řízení ve vyšších rychlostech, kdy má elektronika paradoxně jednodušší práci. Podle statistik ale velká část škod a lehčích poranění při jízdě na motocyklu vzniká právě při pomalém popojíždění.

Autoři:




Nejčtenější

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.