Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po české dálnici nás svezl robot, řidič si četl

  9:47aktualizováno  9:47
Ten černý Volkswagen Golf vypadá na pohled jako každý jiný. Jen šofér se chová divně: živě se baví s posádkou, rozkládá rukama, pak si listuje v časopise. Volantu se vůbec nevěnuje!

Českem jelo auto bez řidiče, svezlo nás po dálnici z Rozvadova do Prahy. Tohle auto totiž umí jezdit úplně samo. Palubní inženýr Ferid Uzer je ale pořád ve střehu. Přeci jen dohlíží na prototyp v ceně mnoha milionů korun, který jezdí po evropských silnicích v testovacím provozu.

Sympaťák na místě šoféra hlídá palubní systémy, všímá si případných chyb a je připraven zasáhnout, kdyby systém zazmatkoval. Stačí vzít za volant nebo šlápnout na pedály a řízení auta je v jeho moci. Černý golf najezdil v autonomním režimu už kolem čtyřiceti tisíc kilometrů. „Bez nehody!“ zdůrazňuje chlubivě Ferid Uzer, konstruktér firmy Valeo, která prototyp postavila.

Ferid Uzer je jeden z vývojářů vozu.

Autonomní vozidlo právě objíždí Evropu, při své cestě najede téměř 13 000 kilometrů. Prototyp Valea před necelým rokem objel Francii, v létě procestoval Spojené státy, letos v září zvládl čtyřiadvacetihodinovou jízdu v náročném provozu vnějšího pařížského okruhu, při které najel většinu z téměř osmi set kilometrů v autonomním režimu.

Fotogalerie

Auto projede v automatizovaném módu skrz hlavní centra metropolí západní Evropy, od Velké Británie na severu až k jižnímu Španělsku. Úřady ho nepustily akorát do Švédska.

Ferid User stiskne tlačítko, nastaví rychlost a automat sám řídí, zrychluje a brzdí. Když dojede kamion, umí ho na dálnici předjet. Prototyp má ale nastavený bezpečný režim, takže mu musí šofér dát k předjíždění pokyn páčkou směrovky. Golf se pak odváží sám změnit jízdní pruh. Podobné řešení už dnes nabízí Mercedes třídy E.

Udržovat se v pruhu a brzdit a zpomalovat za předjedoucím autem dnes umí spousta aut. Ale všechna mají z důvodu bezpečnosti systém nastavený tak, že se po několika sekundách začne auto samo hlásit o pozornost řidiče a převzetí řízení. I elektrické tesly, které umí podobné věci jako tento prototyp, vyžadují, aby měl řidič ruce několik centimetrů od volantu, aby byl schopen převzít řízení.

V zrcátkách jsou kamery hlídající okolí vozu
Nejdůležitějším prvkem je laserový skener v předním nárazníku.
Jednou z nejdůležitějších součástí je kamera za čelním sklem.

Valeo ovšem pracuje s plně autonomním vozem, který by měl teoreticky pracovat bezobslužně vlastně neomezenou dobu. Firma, která patří k významným dodavatelům pro autoprůmysl, přiznává, že systém stále ladí, vylepšuje a učí. Při své evropské Odyssee tak auto všechna nasbíraná data ukládá, aby mohli vývojáři zapracovat na dalším zlepšování výkonu softwaru.

„Vozidlo musí projet bez nehody šest zemí v automatizovaném módu, bude se muset adaptovat na různé dopravní značení a okolí, různé počasí a odlišné způsoby stylů řízení,“ vysvětluje Gábor Iffland z českého zastoupení Valea, které tu má obří vývojové centrum, mimo jiné zaměřené právě na autonomní řízení (více zde). Inženýři, kteří auto vyvíjeli, se na kapitánském místě auta střídají.

ScaLa (Scanner Laser)

Jedná se o rotační laserový skener typu LiDAR, který poskytuje nejpřesnější informace o jednotlivých typech překážek a tvoří i základ autonomního řízení. ScaLa skenuje prostor před vozidlem ve čtyřech vrstvách paprsků v úhlu 145° do vzdálenosti až 300 metrů. Tzv. bezpečný dosah, což je garantovaná vzdálenost rozeznání překážek i za těch nejhorších povětrnostních podmínek, činí 100 metrů.

Situaci kolem auta neustále skenují kamery, radar a laser. Kamera za čelním sklem sleduje situaci bezprostředně před vozem. Laserový skener (ScaLa - viz box) umístěný v předním nárazníku skenuje širší okolí, do stran se dívají kamery umístěné v zrcátkách, prostor za vozidlem hlídají radary umístěné pod nárazníkem, které slouží hlavně k detekci objektů při změně jízdního pruhu. Software skládá informace a vyhodnocuje situaci. Když zmizí kameře z dohledu podélné značení (čáry na silnici), musí se auto orientovat podle překážek podél dráhy

„Množství skenujících radarových a laserových technologií zformují okolo vozidla jakousi kuklu schopnou detekovat překážky ve vzdálenostech od 10 centimetrů do více než 200 metrů,“ upřesňuje Iffland.

Křišťálová Lupa 2016




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.