Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autorádia - rozdíly jsou v ceně, kvalitě a v zabezpečení

  15:57aktualizováno  15:57
- Devadesát procent všech automobilů je vybaveno autorádiem, běžnou praxí posledních měsíců je, že prodejci dávají tuto výbavu jako bonus rovnou v ceně vozu. Navíc stále více automobilů má originální autorádio vestavěné přímo z továrny, podobně jako třeba reproduktory nebo anténu.
Autorádia se pohybují v cenách od dvou do čtyřiceti tisíc korun. Záleží na výkonu, provedení, značce, kvalitě a koneckonců i zabezpečení. Zasvěcení tvrdí, že opravdu kvalitní rádio se nedá koupit za méně než deset tisíc korun, další tisíce pak musí motorista investovat do reproduktorů, kabelů a zesilovače.
Rádia i jejich veškeré příslušenství patří i k žádanému artiklu na černém trhu. I na to by měl dbát řidič, který se chystá koupit nové autorádio. Je totiž několik způsobů, jak je ochránit před nenechavci. "Osobně si myslím, že úplně nejlepší je autorádio vyjímatelné, zloděj nemá jedinou šanci," říká Petr Fořt, prodejce automobilové hi-fi techniky. "Jenže stačí chvilka, kdy rádio zůstane v autě bez dozoru a zloděj s ním zmizí během několika málo vteřin. Za uváženou stojí i fakt, že rádio je poměrně těžké a nelze jej dost dobře vzít s sebou na obchodní jednání nebo na romantickou večeři. Navíc kdo se jen trochu o autorádia zajímá, ví, že žádné kvalitní přístroje takto zabezpečeny nejsou."
Nejen na našem trhu jsou proto nejrozšířenější autorádia s čelním odnímatelným panelem, nebo alespoň s některou jeho částí. "Tou největší výhodu je, že odnímatelný panel nezabere moc místa," tvrdí Petr Fořt. "Mnoho lidí ale netuší, že u starších autorádií lze přístroj bez panelu ovládat třeba sirkou, kterou lze mačkat příslušná tlačítka na těle rádia. Proto jsou lepší elektronické panely, které tento nedostatek eliminují." Ale i tato autorádia zloději kradou. Funguje totiž černý trh, inzertní noviny a některé bazary i zástavárny s elektronikou nabízejí vskutku rozsáhlý výběr.
"Mezi třetí nejrozšířenější zabezpečení lze počítat autorádia s kódovací kartou," doplňuje Petr Fořt. "Ta znají hlavně majitelé nových škodovek, tyto modely totiž figurovaly v jejich příplatkové výbavě. Pro hovoří jednoduchá obsluha a malá karta, která se vejde do peněženky. Na druhé straně docela dost lidí umí ukradené rádio bez karty zprovoznit, nakódují nově koupenou kartu, podobně jako v originálním servisu."
Posledním druhem zabezpečení autorádií je elektronický kód, který se jednoduše vyťuká na ovládacím panelu. Právě tato rádia se však často stávala zájmem zlodějů, a na našem trhu se proto téměř neprodávají.
Může se ale stát, že řidič ovládací panel nebo kartu ztratí. Pak nezbude než sáhnout hodně hluboko do peněženky, nový panel se dá totiž koupit od tří tisíc výš, za dvě karty a jejich kódování se platí dva a půl tisíce korun. "Některé firmy toto neudělají, pokud motorista nepředloží doklad o koupi či montáži autorádia," vysvětluje Petr Fořt. "Chrání tak sebe i zákazníky před zloději. A tak se není čemu divit, že jen trochu zběhlí motoristé se raději obrátí na výše zmiňované pokoutní firmy, které panel nebo karty dodají za podstatně příznivější ceny."
Kradou se i celá zadní plata se zabudovanými reproduktory, zkušení proto radí buď všechno schovat třeba pod ručník, nebo pod záclonky, ještě efektivnější je však montáž reproduktorů do pevných částí vozu.

K dobrému poslechu je zapotřebí nejen kvalitní autorádio a reproduktory, ale i anténa. Tento motorista to ovšem poněkud přehnal.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.