Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Honda

Autorevoluce nepřekvapí Toyotu ani VW, Ford má být na pozoru

  • 7
Chystá se velká automobilová revoluce, hybateli dějin jsou vysoké ceny ropných paliv a příklon k ekologii. Některé automobilky změna nezaskočí, jiné však čekají problémy. Odborníci z vysokoškolského institutu Center of Automotive v německém Bergisch Gladbachu si vzali na mušku 17 největších výrobců aut a zhodnotili jejich aktuální kondici.

Zaměřili se na to, kolik vozů jednotlivé automobilky produkují, v jaké kvalitě, na kterých trzích se pohybují nebo na rychlost, s níž své výrobky inovují.

Nejlépe z hodnocení vyšla Toyota. Mezi bezproblémové staví studie také společnosti Volkswagen, BMW, Hondu a Daimler, vyrábějící mercedesy. V průměru končí Nissan, Fiat, Mitsubishi, Mazda, Suzuki a Renault. Špatné vyhlídky pak podle autorů studie čekají na PSA (Peugeot Citroën), Hyundai, General Motors (v Česku prodává Opel a Chevrolet), Ford a Subaru.

Toyota sice patří mezi takzvané masové výrobce, když chrlí miliony cenově dostupných vozů ročně, ale přesto dokáže na každém prodaném voze vydělat v průměru 1 500 eur. Volkswagen získává z každého auta 900 eur, Renault už jen něco přes 300 eur. Zato Ford dokonce prodělává v průměru na vyrobeném voze 442 eur.

Díky své ekonomické efektivitě vydělala Toyota podle týdeníku Automobilwoche od roku 2000 skoro 95 miliard eur. To je více, než kolik ve stejných letech profitovaly dohromady společnosti Volkswagen, BMW a Daimler.

Studie ale ukazuje, že vedoucí pozice Toyotě nemusí dlouho vydržet. Začíná ji ohrožovat Volkswagen, k němuž patří také Škodovka.

"Koncern Volkswagen má dnes se svým vlastníkem Porsche nejlepší předpoklady, aby se Toyotě hodně přiblížil," řekl pro Automobilwoche Stefan Bratzel, vedoucí studie z vysoké školy v Bergisch Gladbachu.

V růžovém světle nepředstavuje studie americké automobilky, a to kvůli jejich zaměření na SUV a velké pick-upy. Obě kategorie aut se při současných cenách ropy a většímu příklonu k ochraně životního prostředí potýkají s trablemi.

Dále upozorňuje, že zámořským producentům chybí větší zastoupení po celém světě. Až příliš jednostranné zaměření na severoamerický trh považuje za riskantní. Autoři studie si myslí, že samostatně americké automobilky dlouhodobě nevydrží.

Pořadí "kondice" automobilek podle studie institutu Center of Automotive
1. Toyota
2. Volkswagen
3. Daimler
4. BMW
5. Honda
6. Porsche
7. Nissan
8. Fiat
9. Mitsubishi
10. Suzuki
11. Mazda
12. Renault
13. PSA
14. Hyundai
15. GM
16. Subaru
17. Ford