Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon v Paříži bude možná poslední. To město totiž auta nenávidí

aktualizováno 
Pěší a cyklistický ráj, tak bude možná za pár let vypadat centrum Paříže. Zatím ale auta z ulic metropole zmizí jen 25. září. Den bez aut má za cíl upozornit na znečištěné ovzduší a na snahu radnice omezit vjezd starším autům do vybraných oblastí. Spekuluje se, že to bude jeden z hřebíků do rakve slavného autosalonu.

Modelky na autosalonu v Paříži | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Je to jeden z nejslavnějších okamžiků historie automobilismu. Šokované veřejnosti se Citroën DS představil ve čtvrtek 6. října 1955 v pařížském Grand Palais. Palcový titulek tehdejšího listu L’Auto-journal hlásal na titulní straně nad fotografií automobilové novinky: „Zde je bomba od Citroënu!“ (více čtěte zde).

Horečka, jakou vyvolal, nikdo předtím ani potom nezažil. Přelomový „Fantomasův“ bourák okouzlil publikum tak, že si ho hned první den autosalonu objednalo 12 tisíc lidí (749 jen v prvních 45 minutách po odhalení), kteří se kvůli němu vydali na autosalon. Konkurence z toho měla horečku taky - z bolení hlavy.

To je ale už přes 60 let, autosalony dnes prožívají ústup ze slávy. A pařížský, který se letos koná na přelomu září a října, je ten z nejohroženějších. Bicykly jsou prý lepší, tvrdí pařížská radnice.

Den bez aut jen pár dní před autosalonem

Den bez aut se ve městě pod Eiffelovkou konal loni poprvé. Podle radnice měl ohromný úspěch, a tak se letos opakuje ještě ve větším rozsahu. Pouze pro pěší a cyklisty bude letos vyhrazeno více oblastí v centru města, zabírající téměř 45 procent metropole. V ulicích se budou konat různé kulturní, sportovní i kulinářské akce, také na děti čeká řada zábavných akcí.

Radnice plánuje udělat z francouzské metropole do roku 2020 čisté místo s nízkoemisními zónami. A tak se snaží i touto akcí vychovávat obyvatele, aby změnili své potřeby a návyky ve využívání automobilů a šetřili tak životní prostředí.

Zákaz vjezdu všem automobilům i autobusům bude platit v neděli, jen pár dní před zahájením autosalonu, od 11 do 18 hodin. Výjimku ze zákazu mají jen autobusy městské hromadné dopravy, taxíky, vozidla používaná handicapovanými osobami a auta lidí, kteří v zónách bydlí. Jejich rychlost ale nesmí překročit 20 km v hodině.

Bez aut ale možná jednou nebude jen centrum Paříže. Odborníci se domnívají, že je ohrožena i existence slavného pařížského autosalonu. Samozřejmě nejenom kvůli anti-automobilové „loby“ vedení města, i když i ta pořadatelům trochu podráží nohy.

Jestli je den bez aut vyhlášen „natruc“ na víkend před týdnem, kdy bude na Paříž díky autosalonu nasměrována pozornost celého automobilového světa, lze jen spekulovat. Na druhou stranu si automobilky mohou říci, proč vystavovat auta někde, kde je nechtějí?

Vyšší vstupné, méně vystavovatelů

Komplikací jsou i další věci. Například ceny vstupného. Oproti minulému ročníku se zvýšily o dvě eura na 16 eur za osobu. Organizátoři vědí, že mezi návštěvníky je řada potenciálních zákazníků, kteří si chtějí novinky prohlédnout v klidu bez toho, aby za nimi běhal obchodník a vypočítával jim „výhodné“ měsíční splátky. Poklesu návštěvnosti se tak právem obávají.

Zářivé reputaci a budoucnosti autosalonu rozhodně nenahrává ani zvýšené riziko terorismu ve Francii.

To může mezi některými výrobci vyvolat otázky, zda má vůbec smysl se účastnit dalších ročníků. Už letos je počet vystavovatelů nižší než před dvěma lety. Někteří výrobci aut zdůvodnili svou neúčast tím, že nemají novinky, které by představili. A tak proč by platili drahé výstavní prostory. Jiní výrobci se zase začali zaměřovat spíše na regionální než globální akce.

Fotogalerie

O tom, že zrovna ten pařížský patří k nejohroženějším autosalonům, se mluví hlasitě od letošního březnového autoshow v Ženevě. Ta naopak svou pozici posiluje. Má totiž v rukou všechny trumfy: březnový termín je ideální, má dobrou polohu uprostřed Evropy a výstaviště je komfortně v dochozí vzdálenosti od letiště. Ženevský autosalon vyhovuje návštěvníkům i vystavovatelům také svým formátem. Ženeva má oproti ostatním výhodu ve své neutralitě, žádná velká automobilka ve Švýcarsku nesídlí. Paříž a Frankfurt, které se v pořádání podzimního evropského autosalonu střídají, se tak jako zástupci dvou velkých trhů přesunou do rolí národních autovýstav. Nebudou pódiem pro světové premiéry a velkolepé manévry kapitánů autoprůmyslu, převezmou roli výstav pro fanoušky automobilismu a potenciální zákazníky (více čtěte zde).

Mezi hvězdami bude i Škoda Kodiaq

Zatím se ale akce na výstavišti u Porte de Versailles koná, a to od 1. do 16. října (dva dny předtím budou tiskové).

Nabídne světové premiéry, jako například Audi A5, Hyundai i30, Kiu Rio nebo Škodu Kodiaq. Zájem bude jistě o novinky francouzských značek, zvlášť když visí ve vzduchu hrozba, že na domácí půdě se ve velkém stylu budou moci prezentovat možná naposledy. Citroën veze novou generaci C3, Peugeot nové 3008, 5008 a Renault nový Koleos.

Účast už oficiálně odvolala Mazda a Ford. Chybět budou také luxusní značky jako jsou Aston Martin, Bentley, Bugatti, Lamborghini, McLaren nebo Rolls Royce.

Pařížský autosalon je jedním z nejstarších na světě. Koná se od roku 1898 každé dva roky. Posledního ročníku výstavy se zúčastnilo asi 1,2 milionu návštěvníků. Čísla z letošní akce bude zajímavé sledovat.

Pompézní odhalení a světovou premiéru si Kodiaq zažil už v Berlíně:





VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...
VW Phaeton 6.0 W12 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 64 623 km, benzín
770 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.