Autosalon Peking 2010: Hongqi - pancéřovaná vládní limuzína, která už desítky...

Autosalon Peking 2010: Hongqi - pancéřovaná vládní limuzína, která už desítky let vozí čínské papaláše. Připomíná čajku, na střeše má mikrofony pro projevy | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Autosalon Peking: konec zápachu čínských tenisek, místo modelek vojáci

  • 59
Každá čtvrtá prodaná Škodovka na světě se letos bude jmenovat JingRui, MingRui nebo HaoRui – tedy křišťálově čistá fabia, nekonečný superb a zářivá pokroková octavia. Pro Škodovku bude čínský trh úplně největší na světě, prodá tady 200 tisíc aut, čímž předstihne zatím vedoucí Německo.

A Škoda nebyla sama, kdo do Pekingu přijel – nechyběla žádná z významných světových značek. Mateřský Volkswagen, který je největším zahraničním výrobcem aut v Číně (loni tu prodal 1,2 milionu vozů) hodlá do dvou let utratit za rozšíření výrobních kapacit v přepočtu 112 miliard korun - vůbec největší investici v historii čínského automobilového průmyslu. A chystají se i další - nové továrny plánují Hyundai, Nissan, General Motors...

Všichni loni prodali v nejlidnatější zemi světa ohromné počty aut, které jim výrazně vylepšily bilanci při trvající celosvětové hospodářské krizi. Pomohla jim i čínská vláda, která snížila daň na nové vozy v rámci podpory automobilismu. Mnozí analytici ovšem upozorňují, že pro letošek uvažuje o opětovném navýšení, což by mohlo chuť Číňanů k utrácení zase omezit a celý trh by se kvůli nadvýrobě mohl "přehrát".

Autosalon Peking 2010: Riich G5

Riich G5

To ovšem automobilky zatím slyšet nechtějí, a na pekingský autosalon přivezly spousty modelů, jimiž chtějí zaujmout místní publikum. Od těch nejluxusnějších, jako byly limitovaná desetikusová edice "China" Lamborghini Murciélago nebo blankytně modré Bugatti Veyron, které našlo svého kupce hned první den autosalonu, až po koncepty, které mají do výroby celkem daleko. Například Ford přivezl překrásnou studii start s tříválcovým litrovým turbomotorem, Peugeot novou generaci modelu 408, Volkswagen nový luxusní phaeton...

Auta pro Čínu jsou trošku jiná než pro Evropu, ale zase ne tak, jak se někdy říká. Jistě, Číňané mají rádi sedany, ale v ulicích jezdí i mraky hatchbacků i rodinných MPV; na maskách, kolem světel a uvnitř v interiéru chtějí bohatší chromování, potrpí si na měkké sedačky a spousty místa hlavně vzadu - ale neplatí to rozhodně stoprocentně, spíše jen pro limuzíny evropské provenience.

Autosalon Peking 2010: BAIC B40

BAIC B40

Autosalon Peking 2010: LANDMARK od firmy ZXAUTO

LANDMARK od firmy ZXAUTO

"Obyčejná" auta, včetně české fabie, které už v Pekingu potkáte relativně často, vypadají prakticky stejně jako jejich evropské verze, samotní Číňané pak levné modely nijak nešperkují. Spíše se snaží zlepšovat kvalitu a chrlit nové modely, aby nezaspali boom automobilismu. Takže třeba Geely, čerstvý majitel švédského Volva, přivezl na autosalon jedenáct úplně nových modelů; velký rozvoj čeká podle analytiků značky SAIC, BYD, Great Wall a Chery.

Ekologie - pro zelený zítřek

Přestože si spousta Evropanů myslí, že pro "chudé" Číňany je ekologie to poslední, co je zajímá, pravda to není. Rozhodně ne u aut, koneckonců sloganem celého autoshow je "For a green tomorrow", tedy "Pro zelený zítřek". Čínské automobilky se s plnou vervou vrhly do vývoje elektromobilů - zvláště BYD, jenž je největším výrobcem dobíjecích baterií na světě. Do pěti let prý bude vyrábět nejvíce elektromobilů typu plug-in, tedy těch, které se nabíjejí ze zásuvky.

Autosalon Peking 2010: studie IAT

Elektromobil do města představili také Geely (Panda EK-2), Dongfeng Motor (i-car) nebon Chery (Riich EV). A Číňané mají taky rádi úspornější motory, obludné osmiválce jako v USA tady nenajdete, skoro všechny limuzíny vozí pod kapotou motory s objemem do 2,5 litru.

Česká Škodovka proto přivezla do Pekingu Octavii Greenline s motorem 1.4 TSI a spotřebou 4,9 litru - benzinu. Číňané totiž naftu v osobních autech neuznávají, a tak i "greenliny" "blue motiony" od VW jsou tady všechny benzinové. Volkswagen si nechal na Peking premiéru hybridního SUV Tiguan.

Autosalon v Pekingu měl jinou atmosféru než podniky tohoto typu na Západě. Za prvé všude bylo neuvěřitelně mnoho uniforem, ať už policistů nebo vojáků. Strach z nich ale nešel, byli spíše plaší, a styku s bílým cizincem se spíše vyhýbali - i očima. A že by mi pomohli najít správnou cestu, to už vůbec, naprostá většina neuměla anglicky ani slůvko. Další zajímavostí, zvlášť pro muže, byly modelky; samozřejmě krásné, štíhlé, na Číňanky vysoké, a některé dokonce v zeleném vojenském s rudou hvězdou na prsou. Ale ještě zajímavější bylo, že v modelingu platí v Číně rovnost pohlaví: na mnoha stáncích stáli nagelovaní modelové, někteří opět "ve vojenském".

Autosalon Peking 2010Autosalon Peking 2010Autosalon Peking 2010

Za třetí se mnohem více zpívalo, tančilo a přehlídkovalo. Nejvíce mě "dostalo" vystoupení armádního operního pěvce, který stojíc na korbě červeného pick-upu ZX F1 pěl ze všech sil nějakou "častušku", doprovázen harmonikářem a trojicí dam v letech. Na podívanou se sešel dav lidí, jimž se vystoupení zjevně velmi líbilo a odměnili ho spontánním potleskem. A podobně se zpívalo i na dalších stáncích, jinde probíhala módní přehlídka, nikde pak nechyběla zvláštní hudba - mix tradičních čínských motivů s moderními prvky. Atmosférou se zkrátka žádný evropská ani americká motorshow Pekingu rovnat nemůže...

Vůně čínské tržnice je minulostí, kvalita stoupá

Ne že bych se chtěl a mohl porovnávat s šéfy takových automobilek jako jsou Toyota, Nissan nebo třeba Mitsubishi, ale když jsem procházel haly pekingského autosalonu, zaujalo mě totéž, co je. A netajili se tím před početným novinářským publikem: kvalita mnoha čínských značek už zdaleka není tak strašlivá jako ještě nedávno, kdy jsme se jim na autosalonech posmívali za umělinou páchnoucí laciné plasty, mizerný lak nebo dílenské zpracování ve formě nedovírajících dveří či kufrů.

Autosalon Peking 2010: TJInnova S11

TJInnova S11

Autosalon Peking 2010:  JAC AMT připomínající malé toyoty

JAC AMT připomínající malé toyoty

Šéf Mitsubishi Motors Osamu Masuko to řekl jasně: "Nedávno jsem se svezl se sedanem BYD 6, a musím přiznat, že na značku, která je na trhu pár let, udělali značný pokrok." Opravdu je znatelný a Číňané to vědí. Se zájmem sledují evropské novináře, jak obcházejí stánky čínských firem a pečlivě zkoumají, jak je to které auto vyrobeno.

Některé značky si, pravda, ještě netroufají nechat otevřené dveře, takže třeba do splácaniny napodobující zezadu ferrari, zepředu Hyundai Coupé a nazvané S11 (podoba s 911, jménem legendárního porsche, je čistě náhodná) jsem si nesedl. Ale zato jsem se stal hvězdou čínských "televizních novin", když si kameraman všiml, že detailně zkoumám sedan FAW B50. Na jeho dotaz jsem musel přiznat, že kvalita zpracování je výborná, použité materiály rovněž, prostě dojem na jedničku jako u kteréhokoli jiného evropského auta. Až potom jsem zjistil, že značka FAW je v holdingu s Volkswagenem a vyrábí vlastní vozy pro domácí trh. A na kvalitě je to znát - Číňané se prostě od Evropanů velmi rychle učí...

Autosalon Peking 2010


Elektromobil