Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon v Los Angeles: Kola za milion dolarů

  10:58aktualizováno  9. ledna 11:04
Svobodný duch jižní Kalifornie je výkladní skříní dnešní americké kultury. To je hlavní důvod, proč zde sídlí designérská studia vedoucích světových automobilek a proč sezóna automobilových show ve Spojených státech začíná v prvních dnech nového roku právě v losangelském veletržním paláci.

První autoshow roku 2006 ukazuje kam se ubírá motorismus na více jak tisícovce aut vystavených na ploše tří fotbalových stadionů.

Výrobci v Los Angeles představují své modely pro nadcházející sezónu dříve, než kdykoliv předtím. Po kalifornském automobilovém svátku následuje v lednu autosalon v Detroitu, v únoru je na řadě Chicago a v dubnu New York.

Výstavy automobilky využívají k ukázce nejnovějších sériových modelů a k představení nových karosářských nápadů, pohonů a technologií, které mohou ovládnout budoucnost automobilového průmyslu.

První losangelské autoshow bylo uspořádáno 21.-28. ledna 1907 v Morleyeho bruslařském centru v Los Angeles. Přestože se od té doby show rozrostlo a dnes má domov v místním veletržním komplexu, nachází se jenom několik domovních bloků od místa kde před 99 roky začínalo.
„Utajované modely dnes nemají na americkém trhu šanci na úspěch,“ tvrdí vicepresident GM Wayne Cherry a dodává: „když ukazujeme veřejnosti na čem pracujeme, motivujeme tak tým návrhářů a tím posunujeme vývojový proces na další stupeň.“

Některé koncepty zůstávají stále jenom na stolech návrhářů, ale řada z nich je připravena na slova, v která inženýři a tvůrci doufají: „Začněte výrobu!“

Hlavně být vidět
Těžko se dá jezdit v jižní Kalifornii bez toho, aby nebyl vidět automobil na speciálních kolech se sníženou karoserií, v divokých barvách a nebo s ohromujícím zvukem neobvyklého příslušenství.

Cílem amerických autosalonů se stává podle psychologických průzkumů 6-ti až 23-letá mládež, protože oblíbenost tvarů aut se formuje dříve, než si je bude tato generace moci dovolit.

Trend v individualizaci je tak masový, že L.A. Autoshow mu věnuje jednu celou výstavní plochu. Kam až může dojít jejich výzdoba, ukazují loukoťová kola za milion dolarů, která jsou zdobená diamanty.

K zajímavým novinkám patří lak „Solar Eclipse“, který kompletně mění barvu auta podle úhlu pohledu. Jednu chvíli je fialová a o krok doprava zelená.

30 novinek
V Los Angeles má letos světovou a nebo severoamerickou premiéru více jak 30 modelů. Je zde vše, od sportovní kompaktů, přes supersportovní auta, pickupy, hybridy, SUVčka, až po vozidla postavená na zakázku. Tyto modely odrážejí nejmodernější trendy v motoristickém světě dneška včetně expresivního designu, luxusních kříženců, požadavků na snížení spotřeby a samozřejmě síly.

Design a šetrnost reprezentuje Toyota Yaris, nově tvarovaný kompaktní čtyřdveřový sedan, který zde má světovou premiéru.

LA Autoshow probíhá od 6. do 15. ledna 2006

OFICIÁLNÍ STRÁNKY AUTOSALONU ZDE

Stoupající cena pohonných hmot přispívá ke zvýšenému zájmu o hybridy, které kombinují elektrický motor s úsporným benzinovým agregátem. Nejdříve se objevily v populárních Hondách Civic a Accord a v Toyotě Prius a jejich řady se nadále rozrůstají. V současné době je dostupných šest hybridních pickupů a SUV včetně luxusního Lexus LX 400H, populárního Fordu Escape Hybrid a nového Mercury Mariner Hybrid.

Ve znamení kříženců
Kombíky minulých let ustoupily novým automobilovým odrůdám, které chytře kombinují praktičnost SUV s dynamickým řízením sportovního sedanu. Mazda představuje agresivní CX-7, který se na trhu objeví na jaře a Cadillac přivezl stylový model SRX.

Hurá do terénu
SUVčka doplňují modelovou škálu většiny výrobců. Audi předvádí atletický a luxusní Q7, zatímco Hummer si ponechává svůj autentický vzhled v menším H3. Chevrolet přivezl ukázat kabát modelu Suburban pro rok 2007.


Rychlost a Základní instinkt
Vysoce výkonná luxusní auta jsou přirozenou součástí života Los Angeles a jejich popularita pořád narůstá. Bugatti Veyron v ceně 1 200 000 dolarů soutěží o přízeň návštěvníků s S7R Saleen, který drží světový rekord ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a vítězství v 12 hodinovém závodě na Sebringu.

Pozornost zaslouží také holandská hvězda Hollywoodu - Spyker C8 Laviolette, který dostal hlavní roli v druhém pokračování pikantního Základního instinktu (Basic Instict 2: Risk Addiction), kde ho řídí Sharon Stoneová. Film bude mít premiéru v březnu.

Gladiátor a hurikán
Pro snílky jsou připraveny koncepty. Jeep předvádí dva: Drsného Gladiátora, který je křížencem mezi pickupem a SUV a Hurricane vybaveného ne jedním, ale rovnou dvěma motory Hemi V-8. GM ukazuje Sequel, aerodynamické kupé poháněné vodíkem a Hyundai uvádí technickými inovacemi přetékající SUV NEOS III.
  
Cena benzinu roste, aut neubývá
I přesto, že se ceny za galon (3,79 litru) benzinu v loňském roce vyšplhaly na rekordní tři dolary, se Američané nehodlají příliš mačkat v malých osobních autech. Prodejní statistiky za uplynulý rok to jenom potvrzují. Na rekordním prodeji skoro 18 milionu vozidel se na prvních třech místech podílely velké pickupy Ford F (přibližně 900.000 kusů), Chevrolet Silverado (600.000 ks) a terénní Explorer Ford (400.000 ks).

Nejprodávanější osobní auto Toyota Camry (400.000) bylo na žebříčku prodeje v USA až čtvrté. Podle toho vypadá i spotřeba, která se v průměru pohybuje kolem 18 litrů/100 km. Bude-li se cena galonu benzinu držet současných přibližně dvou dolarů, odborníci žádnou velkou změnu v prodejích na severoamerickém trhu neočekávají.

Retro frčí
Stále častěji se automobiloví návrháři ohlížejí do historie. Premiéru si odbyl Pontiac Solstice. Na monitorech designérů je dokonce i studie Fordu T ze začátku minulého století.

Avanti je klasika, která vznikla jako poslední šance na záchranu automobilky Studebaker v šedesátých létech. Designoval ho Raymond Loewy, který dal světu tvar láhve Coca Coly a vzhled letadla presidenta JFK – Air Force One. Jako bájný Phoenix se Avanti během desetiletí zdvihal z popele krachů několikrát. Dnes se prodává za 70 až 80 tisíc dolarů a každý rok se jich vyrobí na 300 kusů. Karoserie z laminátu ukrývá 5.7 litrový osmiválcový motor.

Stalinův motocykl
S podobnou historií se může pochlubit motocykl Troyka, který si vypůjčil jméno z ruského koňského povozu taženého třemi koňmi. Na americkém trhu se jmenuje Boss a pochází z ruského IMZ-Ural, který byl v roce 1941 založen z rozkazu Josefa Stalina k vybavení Rudé armády motorkami značky Ural s přívěsným vozíkem. 

Naleštěné modely připomínají návštěvníkům letošního losangelského autosalonu, že jízda už není pouze jednoduché a obyčejné řízení vozidla po ulicích a dálnicích k cíli. S vylepšeními a řadou nových vynálezů na palubě aut jako jsou satelitní navigace (GPS), noční vidění, televize, internet, nebo DVD přehrávač, se jejich řízení stává stále složitější činností.

Los Angeles Autoshow: První autosalon roku 2006 ukazuje kam se ubírá motorismus na více jak tisícovce aut vystavených na ploše tří fotbalových stadionů.

Kam až může dojít jejich výzdoba, ukazují loukoťová kola za milion dolarů, která jsou zdobená diamanty.

Pozornost zaslouží také holandská hvězda Hollywoodu - Spyker C8 Laviolette, ketrý dostal hlavní roli v druhém pokračování pikantního Základního instinktu.

Spyker Cabrio

Motocykl Troyka si vypůjčil jméno z ruského koňského povozu taženého třemi koňmi. Na americkém trhu se jmenuje Boss a pochází z ruského IMZ-Ural.

Cílem amerických autosalonů se stává podle psychologických průzkumů 6-ti až 23-letá mládež, protože oblíbenost tvarů aut se formuje dříve, než si je bude tato generace moci dovolit.

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.