První autoshow roku 2006 ukazuje kam se ubírá motorismus na více jak tisícovce aut vystavených na ploše tří fotbalových stadionů.
Výrobci v Los Angeles představují své modely pro nadcházející sezónu dříve, než kdykoliv předtím. Po kalifornském automobilovém svátku následuje v lednu autosalon v Detroitu, v únoru je na řadě Chicago a v dubnu New York.
Výstavy automobilky využívají k ukázce nejnovějších sériových modelů a k představení nových karosářských nápadů, pohonů a technologií, které mohou ovládnout budoucnost automobilového průmyslu.
První losangelské autoshow bylo uspořádáno 21.-28. ledna 1907 v Morleyeho bruslařském centru v Los Angeles. Přestože se od té doby show rozrostlo a dnes má domov v místním veletržním komplexu, nachází se jenom několik domovních bloků od místa kde před 99 roky začínalo. |
Některé koncepty zůstávají stále jenom na stolech návrhářů, ale řada z nich je připravena na slova, v která inženýři a tvůrci doufají: „Začněte výrobu!“
Hlavně být vidět
Těžko se dá jezdit v jižní Kalifornii bez toho, aby nebyl vidět automobil na speciálních kolech se sníženou karoserií, v divokých barvách a nebo s ohromujícím zvukem neobvyklého příslušenství.
Cílem amerických autosalonů se stává podle psychologických průzkumů 6-ti až 23-letá mládež, protože oblíbenost tvarů aut se formuje dříve, než si je bude tato generace moci dovolit. |
Trend v individualizaci je tak masový, že L.A. Autoshow mu věnuje jednu celou výstavní plochu. Kam až může dojít jejich výzdoba, ukazují loukoťová kola za milion dolarů, která jsou zdobená diamanty.
K zajímavým novinkám patří lak „Solar Eclipse“, který kompletně mění barvu auta podle úhlu pohledu. Jednu chvíli je fialová a o krok doprava zelená.
30 novinek
V Los Angeles má letos světovou a nebo severoamerickou premiéru více jak 30 modelů. Je zde vše, od sportovní kompaktů, přes supersportovní auta, pickupy, hybridy, SUVčka, až po vozidla postavená na zakázku. Tyto modely odrážejí nejmodernější trendy v motoristickém světě dneška včetně expresivního designu, luxusních kříženců, požadavků na snížení spotřeby a samozřejmě síly.
Design a šetrnost reprezentuje Toyota Yaris, nově tvarovaný kompaktní čtyřdveřový sedan, který zde má světovou premiéru.
LA Autoshow probíhá od 6. do 15. ledna 2006 |
OFICIÁLNÍ STRÁNKY AUTOSALONU ZDE |
Ve znamení kříženců
Kombíky minulých let ustoupily novým automobilovým odrůdám, které chytře kombinují praktičnost SUV s dynamickým řízením sportovního sedanu. Mazda představuje agresivní CX-7, který se na trhu objeví na jaře a Cadillac přivezl stylový model SRX.
Hurá do terénu
SUVčka doplňují modelovou škálu většiny výrobců. Audi předvádí atletický a luxusní Q7, zatímco Hummer si ponechává svůj autentický vzhled v menším H3. Chevrolet přivezl ukázat kabát modelu Suburban pro rok 2007.
Rychlost a Základní instinkt
Vysoce výkonná luxusní auta jsou přirozenou součástí života Los Angeles a jejich popularita pořád narůstá. Bugatti Veyron v ceně 1 200 000 dolarů soutěží o přízeň návštěvníků s S7R Saleen, který drží světový rekord ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a vítězství v 12 hodinovém závodě na Sebringu.
Pozornost zaslouží také holandská hvězda Hollywoodu - Spyker C8 Laviolette, který dostal hlavní roli v druhém pokračování pikantního Základního instinktu (Basic Instict 2: Risk Addiction), kde ho řídí Sharon Stoneová. Film bude mít premiéru v březnu.
Gladiátor a hurikán
Pro snílky jsou připraveny koncepty. Jeep předvádí dva: Drsného Gladiátora, který je křížencem mezi pickupem a SUV a Hurricane vybaveného ne jedním, ale rovnou dvěma motory Hemi V-8. GM ukazuje Sequel, aerodynamické kupé poháněné vodíkem a Hyundai uvádí technickými inovacemi přetékající SUV NEOS III.
Cena benzinu roste, aut neubývá
I přesto, že se ceny za galon (3,79 litru) benzinu v loňském roce vyšplhaly na rekordní tři dolary, se Američané nehodlají příliš mačkat v malých osobních autech. Prodejní statistiky za uplynulý rok to jenom potvrzují. Na rekordním prodeji skoro 18 milionu vozidel se na prvních třech místech podílely velké pickupy Ford F (přibližně 900.000 kusů), Chevrolet Silverado (600.000 ks) a terénní Explorer Ford (400.000 ks).
Nejprodávanější osobní auto Toyota Camry (400.000) bylo na žebříčku prodeje v USA až čtvrté. Podle toho vypadá i spotřeba, která se v průměru pohybuje kolem 18 litrů/100 km. Bude-li se cena galonu benzinu držet současných přibližně dvou dolarů, odborníci žádnou velkou změnu v prodejích na severoamerickém trhu neočekávají.
Retro frčí
Stále častěji se automobiloví návrháři ohlížejí do historie. Premiéru si odbyl Pontiac Solstice. Na monitorech designérů je dokonce i studie Fordu T ze začátku minulého století.
Avanti je klasika, která vznikla jako poslední šance na záchranu automobilky Studebaker v šedesátých létech. Designoval ho Raymond Loewy, který dal světu tvar láhve Coca Coly a vzhled letadla presidenta JFK – Air Force One. Jako bájný Phoenix se Avanti během desetiletí zdvihal z popele krachů několikrát. Dnes se prodává za 70 až 80 tisíc dolarů a každý rok se jich vyrobí na 300 kusů. Karoserie z laminátu ukrývá 5.7 litrový osmiválcový motor.
Stalinův motocykl
S podobnou historií se může pochlubit motocykl Troyka, který si vypůjčil jméno z ruského koňského povozu taženého třemi koňmi. Na americkém trhu se jmenuje Boss a pochází z ruského IMZ-Ural, který byl v roce 1941 založen z rozkazu Josefa Stalina k vybavení Rudé armády motorkami značky Ural s přívěsným vozíkem.
Naleštěné modely připomínají návštěvníkům letošního losangelského autosalonu, že jízda už není pouze jednoduché a obyčejné řízení vozidla po ulicích a dálnicích k cíli. S vylepšeními a řadou nových vynálezů na palubě aut jako jsou satelitní navigace (GPS), noční vidění, televize, internet, nebo DVD přehrávač, se jejich řízení stává stále složitější činností.
Los Angeles Autoshow: První autosalon roku 2006 ukazuje kam se ubírá motorismus na více jak tisícovce aut vystavených na ploše tří fotbalových stadionů. |
Kam až může dojít jejich výzdoba, ukazují loukoťová kola za milion dolarů, která jsou zdobená diamanty. |
Pozornost zaslouží také holandská hvězda Hollywoodu - Spyker C8 Laviolette, ketrý dostal hlavní roli v druhém pokračování pikantního Základního instinktu. |
Spyker Cabrio |
Motocykl Troyka si vypůjčil jméno z ruského koňského povozu taženého třemi koňmi. Na americkém trhu se jmenuje Boss a pochází z ruského IMZ-Ural. |
Cílem amerických autosalonů se stává podle psychologických průzkumů 6-ti až 23-letá mládež, protože oblíbenost tvarů aut se formuje dříve, než si je bude tato generace moci dovolit. |