Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpráva z jiného světa: pachy, kopie a modelky pekingského autosalonu

  14:33aktualizováno  14:33
Peking (Od spolupracovníka iDNES.cz) - U vstupu do většiny pavilonů pekingského výstaviště vás nejprve praští přes nos neobvykle silný zápach směsice umělých hmot a lepidel. Ačkoliv se čínské automobilky rok od roku zlepšují, podobné "drobnosti" zjevně ještě asi dlouho řešit nebudou.

Klasický britský sporťák lotus a u něj domácí modelka | foto: Radek Laube, AutoDesign&Stylingpro iDNES.cz

Už samotná cesta na autosalon je pro Evropana zážitkem. Probít se autem v ranní či spíše celodenní dopravní špičce je úkol na míru šitý našemu místnímu řidiči, který vyznává styl plyn-brzda-klakson.

Cestu autobusem si krátím pozorováním místních a jejich strojů. Základním prostředkem jsou elektrokola, elektrické skútry a různé jejich deriváty, které vypadají jakoby tu jezdily odjakživa a ne jen několik posledních let, kdy se mluví elektrickém pohonu.

Mezi automobily jasně vládnou klasické sedany. Velké oblibě se ale těší i pseudoterénní SUV a rodinné MPV. Kupé či kabriolety na ulici moc často nepotkáte, ale pořád jsou k vidění častěji než kombíky. Mezi značkami vedou čínské verze značek VW,  Audi, Buick, Toyota, Nissan a další.

Autosalon Peking 2012

Na posledních pár stovek metrů před samotným výstavištěm je však krátký i náš řidič, a proto se přidáváme k davu mířícímu k branám pekingského autosalonu pěšky.

Beijing Motor Show

Kontrola u vstupu je sice v uniformách a každý návštěvník musí projít bezpečnostním rámem, ale jejich nepřetržité houkání, které nikoho nevzrušuje, prozrazuje, že jde spíš o formalitu. Návštěvníci prakticky bez přestání vesele proudí dovnitř, kde je čeká ještě jeden vstup přes turniket.

Autosalon Peking 2012

MG Icon vyhlásili nejlepším prototypem na autosalonu. Tradiční britská značka Morris Garages (MG) už dlouho patří Číňanům.

Samotné výstaviště se zas tolik od těch evropských neliší. Pokud si pospíšíte, můžete proběhnout všechny hlavní pavilony za dopoledne. Většinu stánků podobně jako v Ženevě nebo Paříži oživují velkoplošné projekce, výrazná loga automobilek s čínskými znaky, ale i anglickými názvy a vzletné firemní slogany typu Innovation with passion. Pokud si však chcete přečíst parametry vozů či získat přímo prospekty k jednotlivým modelům, máte smůlu. Až na čestné výjimky tu na cizince moc připraveni nejsou a s překladem se nezatěžují. 

Při brouzdání mezi stánky se často neubráníte dojmu, že jste některé modely už někde viděli a ještě častěji tomu tak skutečně je. Čínští designéři rádi čerpají inspiraci u BMW, Mercedesu, Toyoty, Volkswagenu, ale i Jeepu, Mazdy a sem tam narazíte na něco, co nápadně připomíná i škodovku. Není výjimkou, když se na jednom modelu sejde víc inspirací a auto je tak kompilací několika designérských stylů…

Čína si dnes prochází tím, čím korejské a ještě dříve i japonské značky. Snaží se dohnat náskok evropské a americké konkurence. U některých jsou už vidět i pokusy o vlastní tvorbu, ale pro evropský vkus je to pořád velká divočina. "Čína je velká země a proto Číňané potřebují velká auta," snaží se vysvětlit oblibu obřích opulentních limuzín průvodce.

Vládní limuzína Hongqi L7 na Autosalonu Peking 2012

Vládní limuzína Hong Qi Red Flag (Rudá vlajka)

Krásným příkladem je vládní limuzína s retrodesignem, jejíž název v překladu znamená rudá vlajka, nebo podobně okázalý model od značky Geely, kde to ovšem s rozměrem a množstvím chromu opět náležitě přehnali.

Škoda China

Číňané se o auta zajímají, ale co je na autosalon táhne minimálně stejně jsou modelky, které jsou osvědčeným lákadlem i na stánku Škodovky. Ta letos do Pekingu přivezla upravený koncept Mission L, v Evropě dobře známý z loňského frankfurtského autosalonu. "Pokud chcete přitáhnout pozornost místních, tak modelky jsou nejspolehlivějším a dobře fungujícím lákadlem," potvrzuje Otakar Janota, který se ve Škodovce stará o hladký chod expozic na výstavištích a dalších firemních prezentacích.

Autosalon Peking 2012

Stánek Škodovky najdete v samostatné hale, kterou sdílí s ostatními koncernovými značkami. Koncept Škoda Mission L, jenž je jednou z hlavních atrakcí škodovácké expozice, nově doplnilo několik chromovaných detailů a jeho interiér prozářilo pestrobarevné čalounění. Pro našince je zajímavé, že s jeho křivkami se již brzy setkáme i v sériové podobě. Jak právě v Pekingu oznámil předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland, sedmá modelová řada ponese jméno Rapid. V Evropě se představí začátkem léta jako liftback, pro Asii bude určen tradičnější sedan.

Koncept Mision L upravený speciálně pro čínský trh

Co nejlépe rozumět čínským potřebám a vkusu je úkolem návrhářů v designcentru Volkswagenu v Šanghaji. Mezi koncernovými značkami je zde samozřejmě zastoupena i Škodovka. Jedním z těch, kdo navrhují úpravy pro čínský trh je česká designérka z oddělení barev a interiérových materiálů (Color&Trim) Kateřina Vranová. Po ročním působení v Číně potvrzuje vžitou představu o vztahu Číňanů k designu. "Barvy, chrom, velikost auta, to jsou věci, které Číňany táhnou nejvíce. Design, ovšem ve vlastním pojetí a podle vlastního vkusu, dokonce upřednostňují i před praktičností," dodává.

Čínský svět

První návštěvu pekingského výstaviště zakončujeme chvíli po poledni, když většina návštěvníků začíná obědvat pod širým nebem na lavičkách a v prostorách mezi pavilony.

Lifan 320 po faceliftu je zpředu originálnímu mini ještě více podobný....

Lifan 320 se chce vzhledem přiblížit kultovnímu Mini.

Zpracovat všechny dojmy chvíli potrvá, protože je tu k vidění opravdu hodně. Od exkluzivních automobilů prémiových značek přes neumělé napodobeniny a plagiáty, krásné čínské modelky až po úsměvné situace, kdy mezi stánky potkáte ležérního policistu prodírajícího se davem na kole, které vypadá jak dvacet let stará skládačka.

Jako cizince vás mnoho věcí může udivit nebo šokovat, a přestože se Čínané chovají k zahraničním návštěvníkům velmi uctivě, ten, kdo se musí přizpůsobit, je okolní svět. Pokud tedy nebudou chtít sami Číňané, aby tomu bylo jinak...

Autosalon Peking 2012

Na čínském trhu je tradičně velmi silná americká značka Buick.

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.