Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Ženevský autosalon je přehlídka SUV, supersportů a politiky

  12:00aktualizováno  12:00
Velké autosalony jsou dobrou nápovědou, jaké trendy hýbou světem čtyř kol. Vedle odhalení hlavních automobilových novinek na nejbližší měsíce tak můžeme odtušit, v čem automobilky momentálně spatřují největší tržní potenciál.

Přípravy před zahájením ženevského autosalonu | foto: AP

Automobilový průmysl sice úspěšně přestál globální ekonomickou krizi, ale čelí spoustě dalších výzev, které další působení jednotlivých značek na trhu učiní vším možným jen ne jednoduchým. Autosalon v Ženevě, který je nejvýznamnější akcí svého druhu a začíná tento týden, napoví, v čem kapitáni automobilového průmyslu spatřují odpověď na zásadní otázky. Těmi je tlak na snižování emisí, odklon zájmu veřejnosti od aut a nově také geopolitické změny.

Přípravy před zahájením ženevského autosalonu

Poněkud překvapivě se ve středu pozornosti neocitá elektromobilita. Do vývoje aut poháněných elektřinou některé automobilky investovaly obrovské množství financí i vývojových kapacit a prodejní výsledky tomu zatím neodpovídají. Další takticky vyčkávaly, vývoj odstartovaly později a na výsledky si zatím musíme počkat. Revoluce se tedy v tomto směru zatím nekoná – nástup elektromobilů bude nejspíš plynulý, a proto se na ženevském autosalonu na tomto poli odehraje jen pár premiér.

Na vysoké noze

Momentální priorita je jiná. Většina výrobců se soustředí na krátkodobé zisky, které pomohou financovat nákladný vývoj alternativních pohonů. V praxi to znamená především důraz na kategorii SUV. Nárůst jejich obliby se zdá být nezastavitelný a pro výrobce mají nejrůznější pseudoteréňáky a crossovery jednu důležitou výhodu – stejnou techniku lze v takovém balení prodávat dráž než v případě srovnatelného konvenčního modelu. Rozhodnutí je jasné: vyždímat z popularity SUV co nejvíc.

Škoda Kodiaq Scout

Škoda Kodiaq Scout

Pod reflektory se na výstavních plochách proto poprvé blýsknou hned dvě nové verze Škody Kodiaq – dynamicky stylizovaný SportLine a outdoorově-luxusní Scout. Nedaleká expozice Volkswagenu předvede Tiguan Allspace, tedy sedmimístnou variantu tiguanu, jejíž rozvor i délka se nepříliš kreativně natáhly na rozměry identické s kodiaqem.

Opel Crossland X

Opel Crossland X

Opel již v předpremiéře představil svůj druhý malý crossover. Jmenuje se Crossland X a postaví se po bok Mokky X – na rozdíl od ní nedostane pohon všech kol, zato však nabídne při srovnatelných rozměrech více místa v interiéru. Přesně to velí doba, zákazníci chtějí auto, které sice drsně vypadá, v terénu ale prakticky nic umět nemusí. Se stejnou technikou a pravděpodobně i velmi podobným přístupem k zacílení dorazí i Citroen C3 Picasso, ten se ale představí zatím jen v podobě konceptu. Mimochodem, od ženevského autosalonu se očekává také oznámení o spojení francouzského koncernu PSA Peugeot Citroen s německým Opelem.

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Francouzi však odhalí ještě několik dalších variací na téma SUV. Luxusní odnož Citroenu má připravenou premiéru modelu DS 7 Crossback, která je nepřímým přiznáním, že stávající směřování značky nenaplnilo očekávání. Chystá se i plug-in hybridní verze, ta se ale začne prodávat až za dva roky – oznámení premiéry je tak spíš jen úlitba zelené lobby.

Renault předvede facelift Capturu, který je přímým konkurentem Opelu Crossland X, a jeho spřízněná značka Dacia rozšíří nabídku o kombi Logan MCV Stepway, de facto nízkonákladovou variaci na Škodu Octavia Scout. Pochopitelně bez pohonu všech kol...

Dalšími příspěvky do kategorie SUV jsou nová generace Volva XC60, které na svého nástupce čekalo devět let, nové Subaru XV, excentrický Range Rover Velar, jenž vyplňuje prostor mezi modely Evoque a Range Rover Sport, a zbrusu nový model od Mitsubishi. Ten si vypůjčuje jméno Eclipse od někdejšího klasického kupé a přidává přívlastek Cross, jímž zdůrazňuje své postavení – jedná se o nejnovější příspěvek do kategorie SUV-kupé, tedy nepříliš praktických, ale o to obdivovanějších kříženců.

Nových modelů klasického střihu bude k vidění opět pomálu. Když to vezmeme podle velikosti, chystá se premiéra nové generace Suzuki Swift, Fordu Fiesta (ten ale rovnou přichází i s outdoorovou variací Fiesta Active) a Opel Insignia. Hyundai odhalí novou generaci modelu i30 v provedení kombi a Škoda chystá premiéru modernizovaného Rapidu.

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Tím ale není výčet novinek zdaleka vyčerpán. Ze Stuttgartu dorazí celá plejáda nových modelů zaměřených na ty movitější: kabriolet třídy E, třída E v provedení AMG s karoserií kombi, koncept čtyřdveřového sporťáku AMG GT a navrch absurdně luxusní Mercedes-Maybach G 650. Porsche také nezůstává pozadu a rozšiřuje nabídku luxusní řady Panamera o extravagantní kombi, vedle nějž premiéra nové generace kombi BMW 5 Touring vypadá jako rutinní projev obyčejnosti.

Ferrari láká na 800koňové dvanáctiválcové kupé 812 Superfast, Lamborghini na nejrychlejší verzi Huracánu, McLaren na zbrusu nový supersport a Pagani na model Huyara Roadster – exkluzivní záležitost se základní cenou okolo 60 milionů korun. Zájem těch nejbohatších o výjimečná auta nepolevuje a je potřeba jej vytěžit na maximum.

Trump a brexit

Vedle toho se ale nad automobilovým světem vznáší nejistota spojená se dvěma významnými politickými událostmi posledního roku. Chystaný odchod Velké Británie z EU znamená nejistotu pro ty, kdo v ostrovní zemi mají své továrny – Honda a Nissan jsou ve svých evropských prodejích z podstatné části závislé na britských továrnách, Opel za lamanšským kanálem vyrábí svůj stěžejní model Astra a Toyota zase Auris.

Fotogalerie

V Británii se také vyrábí téměř všechna Mini a kompletní produkce značek Jaguar a Land Rover. Pokud nebude zachován bezcelní styk se zbývajícími zeměmi EU, bude to pro uvedené automobilky představovat značný problém.

Ještě větší nejistotu přinášejí opakované hrozby nového amerického prezidenta Donalda Trumpa, že dovoz aut z Mexika do USA zatíží clem. Středoamerická země má momentálně bezcelní styk s EU i USA, a tak si automobilky zvykly přesouvat výrobu právě do ní. Mexické továrny jsou hlavním výrobním závodem pro celou škálu aut, jako jsou Audi Q5, Honda HR-V nebo Mazda 3. V roce 2019 se má v Mexiku navíc otevřít nová továrna BMW. Ze strany Trumpa jde zatím jen o hrozby, jestli se ale naplní, nepochybně vyvolají zásadní změny v globální síti výrobních závodů. Na to ale letošní ženevský autosalon ještě odpovědět nedokáže.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.