Autosalon Ženeva - dýchánek ekologických aktivistů

  17:19
Když se procházíte po autosalonu v Ženevě, můžete získat pocit, že jste se ocitli na nějakém dýchánku ekologických aktivistů. Kolem vás je spousta expozic v zelené barvě s nápisy o tom, jak výrobci chrání životní prostředí a jak ježdění automobilem vlastně přírodě vůbec neškodí.

Zelený svou barvou i hybridním pohonem je v Ženevě třeba i Jeep Renegade | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Například stánek Peugeotu je ověšen zelenými liánami a tekoucí voda dotváří dojem, že auto je neoddělitelnou součástí přírody. I když ony zelené liány jsou ve skutečnosti z umělé hmoty.

Přesto je potřeba brát zelené aktivity automobilek vážně. Ještě nikdy se totiž výrobci aut tak ohleduplně k přírodě nechovali. A není to jen z jejich dobromyslnosti. Nutí je k tomu jak všemožná regulační opatření, tak i stále rostoucí ceny pohonných hmot. Ropa, která je aktuálně nejdražší v historii, dnes představuje jednu z největších hrozeb pro zpomalení růstu automobilového průmyslu.

Spotřebitelé chtějí auta levná a ekonomická
Kdyby člověk věřil jen reklamním letákům rozdávaným sličnými hosteskami, měl by pocit, že vše je v naprostém pořádku a automobilky se se všemi problémy rychle vypořádají.

"V řadě případů je to však jen jejich marketingová hra," připomíná Jan Horčík, který provozuje server zabývající se alternativními pohony Hybrid.cz. Přesto je však podle něj stále více patrné, že ekologické pohony berou některé z nich skutečně vážně.

Ženevský autosalon ukázal i to, že výrobci věří kromě snižování emisí CO2 a hybridním pohonům čím dál více také elektřině. Svůj nový elektromobil ukázalo hned několik automobilek, například Nissan a Subaru.
I když neexistují přesná čísla o tom, jak klesá průměrná spotřeba nových vozů, ještě před dvaceti lety byla běžná spotřeba i přes 15 litrů na sto kilometrů u středně velkého osobního auta. Teď je to méně než polovina.

Nedávná studie společnosti KPMG naznačila, že během pěti let lze očekávat významný nárůst prodejů levných aut s malou spotřebou a vozidel s hybridním pohonem. "Zákazníci se stále častěji přiklánějí nejen k bezpečným a kvalitním vozům, ale také hledí na ekonomickou stránku provozu automobilů," poznamenává Andrew Sutherland z KPMG ČR.

Automobilky: Zelenáme, ale chceme více času
Zelenání automobilek jde v kontrastu s tím, co v Ženevě jejich zástupci nenápadně pronesli. Asociace evropských výrobců aut vyzvala Evropskou unii, která plánuje do roku 2012 zavést limit 130 gramů CO2 na jeden kilometr, aby jim na splnění nových emisních norem dala více času.

"Je na politicích, aby vytvářeli zákony, a na průmyslnících, aby dělali svoji práci. Proto potřebujeme najít rovnováhu mezi ekonomikou a ekologií, která by zajistila udržitelný růst," prohlásil například šéf francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën Christian Streiff.

Pro automobilky znamená nový emisní limit nelehký úkol, řada vozidel jej stále zdaleka nesplňuje. Podle automobilek je reálné se dostat na limit 125 gramů až kolem roku 2015, přičemž jedním z důvodů je i životní cyklus aut.

Dvě třetiny z vozů prodávaných v roce 2012 budou totiž stále modely, které jezdí už dnes. Šéf General Motors Rick Wagoner navíc upozornil, že tento problém se musí řešit globálně, nejen v Evropě. "Když se nebude nic s emisemi dělat v Indii nebo Číně, pak je to celé zbytečné," uvedl.

Nejde přitom jen o lepší řešení motoru: hledá se způsob, jak udělat auta lehčí, například používáním plastových materiálů. Ušetřit se dá i na konstrukci pneumatik. A také třeba na klimatizaci, ta spotřebu značně zvyšuje.

Emise snižují i značky, které jsou dosud symbolem obrovské spotřeby. Například Porsche ukázala hybridní verzi svého modelu Cayenne, Lamborghini se chlubí s téměř o pětinu nižšími emisemi u posledního modelu sportovního vozu.

Automobilky se však například Greenpeace příliš nezavděčily. "Měly deset let na to snížit emise dobrovolně. Komise by měla dodržet lhůtu do 2012. Pokud ji nedodrží, je potřeba automobilky pokutovat," uvedl mluvčí Martin Lloyd.

Při lednovém autosalonu v Bruselu Greenpeace u vchodu vztyčili sochu Pinocchia v závodnickém dresu. "Pinocchio nemohl být skutečným chlapcem, dokud nepřestal lhát. A automobilky nebudou nikdy zelené, dokud se nebudou předvádět jako zelené, zatímco silnice plní čím dál těžšími a silnějšími vozy," říká Helen Perivierová z Greenpeace.

Ve snižování emisí CO2 automobilky skutečně moc nepokročily: od roku 1995 v průměru jen o 14 procent. Zato se zlepšily podstatně v emisích oxidů dusíku, které klesly o více než 95 procent.

Ani gram navíc
Evropská unie požaduje na výrobcích aut, aby jejich vozy do roku 2012 snížily emise CO2 na kilometr v průměru pod 130 gramů. Automobilky požadují, aby EU termín prodloužila až do roku 2015. Dosud je průměrná hodnota kolem 161 gramů. Za nesplnění normy 130 gramů budou muset výrobci platit pokuty: za každé auto a gram nad limit 20 eur, přičemž tato částka má vyšplhat v roce 2015 k 95 eurům.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Jak odpůrce elektroaut přišel na chuť jízdě na baterky. Peníze rozhodly

Volkswagen e-Golf

VIDEO Proč jsem se rozhodl pro elektroauto a proč zrovna pro model, kterým už rok a půl jezdím? Jak jsem...

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Francouzská vláda chce zpřístupnit elektromobily nízkopříjmovým domácnostem.

Zatímco v Německu koncem loňského roku kvůli rozpočtové krizi předčasně uťali dotace na...

Průšvih německých automobilek. Elektromobilita nevychází a tržní podíl padá

Předprodukční prototyp elektromobilu Volkswagen ID.4 v Praze

Německý automobilový průmysl má vážné problémy s přechodem na elektromobilitu. Tamní automobilky...

Revoluční elektromobil Sony a Hondy propojí svět aut, hudby a filmu

Afeela (Sony Honda Mobility)

VIDEO Auto pro geeky vyrazí na silnice až v roce 2026, ale již letos si s ním budete moci zajezdit v...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Prodej bytu 1+1 38 m2
Prodej bytu 1+1 38 m2

Brázdimská, Brandýs nad Labem-Stará Boleslav - Brandýs nad Labem, okres Praha-východ
3 590 000 Kč

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...