Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalony jsou rájem špionů

aktualizováno 
Autosalon v Tokiu zaplavují špioni, kteří se snaží získat sebemenší technologické tajemství. Slídí kolem nejmodernějších rychlých aut a nezajímají se o spoře oděné hostesky a o společenské koktejly ve stáncích výrobců.

Frankfurt 2007 - autoalon je hnízdem špionů a všichni to vědí | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Jejich praktiky jsou tak všeobecně známé, že tito tajní agenti se ani nesnaží skrývat. Ve stánku firmy Toyota se dva muži usazují uvnitř sedanu, který se prodává výhradně v Japonsku, a fotografují každičký detail palubní desky.

U Nissanu jiný člověk fotografuje každý centimetr čtvereční vystaveného vozidla, od kapoty po spodek dveří. Nakonec si sedá do dřepu a pečlivě zabírá zadek auta. Nedaleko se tři údajní návštěvníci dlouho zajímají o volant nového luxusního modelu firmy.

A i když na tokijském salonu nevystavuje žádný čínský výrobce aut či doplňků, mnoho jich je zde pravděpodobně inkognito. Indové a Jihokorejci nezůstávají pozadu. "Salon je hnízdem špionů a všichni to vědí," říká jeden z novinářů, který píše o automobilismu už řadu let.

Špionáž v podobných salonech ve světě je běžná praxe, potvrzuje analytik ze společnosti Crédit Suisse. Podle něj Japonci dělají úplně to samé ve Frankfurtu nad Mohanem či ve Spojených státech.

Je veřejným tajemstvím, že většina konstruktérů kupuje auta svých konkurentů, aby je rozebrala, analyzovala a případně okopírovala. Zajímavou praxí je ale i špionáž na autosalonech.

"Sestavení tlumičů, trubky a další vnitřní části mohou poskytnout cenné informace. Zkoumáním vnitřku nově navrženého vozu můžete odhadnout, zda jde o projekt, který zůstane na papíře, nebo zda se brzy bude sériově vyrábět," vysvětluje specializovaný novinář, který si nepřál být jmenován.

"Když zjistíte, že prototyp již obsahuje lisované části, odhadnete, že model bude uveden na trh asi za rok," poznamenává.

Konstruktéři mají také strategie na obranu proti špionům. "Citlivé" automobily jsou často vystavovány na zvýšených pódiích či na jiných viditelných místech v blízkosti pracovníků firemního stánku, kteří tak na model mohou dobře dohlížet. "Je to jako ve velkoprodejnách: snadno odcizitelné bonbony jsou vždy umístěny u pokladny," říká novinář.

Užitečná je také lesklá podlaha, která odráží blesky fotoaparátů a ničí indiskrétní snímky.

"Ti, kteří se spokojují s fotografováním či měřením, jsou nejhodnější. Ti nejhorší jsou s to odtrhnout textilní výplň zavazadlového prostoru, aby viděli, co je pod ní, ukrást součástky či seškrábat nové typy barev," uzavírá.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.