Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosedačky: bezpečí pro naše nejmenší

  12:14aktualizováno  12:14
Chystáte se na rodinný výlet s dětmi? Nebezpečí číhá na každém rohu a každá i zdánlivě zanedbatelná vzdálenost překonávaná automobilem je hrozbou. Myslete nejen na sebe, ale i na své děti a zajistěte jim pohodlnou a bezpečnou jízdu.

Jsou povinné?

Preventivní opatření je třeba zajistit dávno před plánovaným výletem.

Bezpečnostní pásy a autosedačky jsou základ, bez kterého se rozhodně na žádnou i sebekratší cestu nevydávejte!

Přesvědčit by vás měl i fakt, že jejich používání je částečně povinné.

Tato povinnost vyplývá ze zákona platného již od 1. ledna 2001, týká se však pouze pro jízdu po dálnici a silnici 1. třídy.

Je třeba připomenout, že nejde o to, zda je to povolené či nikoli.

Správná ochrana dítěte v procentech
Sedí-li dítě na příslušném sedáku připoutané standardním bezpečnostním pásem, je o 60 procent lépe chráněno, než kdyby nebylo připoutáno.

Je-li sedačka umístěna čelem ke směru jízdy zvyšuje se procento až na 80.

Nejvyšší ochranu zajišťuje sedačka obrácená zády ke směru jízdy, a to až 90 procent.

Jde přece bezpečnost našich nejmenších a je pouze na nás, jak jsme schopni ji zajistit.

Proč děti chránit…

Vždy je dost času na to, abychom se zamysleli nad tím, proč vlastně a před čím dítě chráníme. Jestliže si dítě poraní hlavu, je tu velká pravděpodobnost, že dojde k poškození mozku.

Lebka našich nejmenších není tak silná jako u dospělého člověka. Kromě toho mají děti neúměrně slabší a nevyvinutý krk a pánev.

Krk dospělého jedince dokáže v některých případech při čelní srážce odolat zatížení – dítěte jen stěží. Nepřipoutané dítě riskuje život již při rychlosti 20 km v hodině. 

Při prudkém brzdění či nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed
* například u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h je tato síla velká, jakoby dítě vážilo 300kg!  (vždy 30 krát více)
* náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 m (3. poschodí budovy), je to stejný hazard, jako ho nechat na parapetu otevřeného okna ve třetím patře

Bez sedačky ani ránu

Nikdy nedovolte, aby dítě sedělo někomu na klíně. Totéž platí i pro krátké vzdálenosti. K vážnému zranění nebo dokonce k tomu, aby dítě proletělo předním sklem vozu mnohdy stačí prudké zbrždění už při rychlosti 30 km v hodině. Pro nejmladšího člena rodiny bychom proto měli koupit vhodnou autosedačku, a to dříve, než se s ním vydáme kamkoli. Na co se při výběru soustředit?

Statistiky hovoří jasně

* Polovina dětí, které zahynuly na evropských silnicích, seděla v autě.

* Při každé páté nehodě bylo dítě vymrštěno z auta ven díky špatnému připoutání nebo špatné ochraně vůbec.

Proč zády ke směru jízdy?

Jestliže dojde k čelnímu nárazu, jsou působící síly rozloženy na celá záda dítěte a ne pouze na zranitelný krk. Na místo spolujezdce lze sedačku umísti pouze tehdy, není –li zde aktivován airbag. Kdyby se totiž aktivoval, mohl by dítě vážně zranit či dokonce usmrtit. U většiny novějších vozů lze airbag dokonce vypnout pomocí speciálního vypínače. Nevlastníte-li takový vůz, nevěšte hlavu a obraťte se na příslušný servis, kde vám poradí a pomohou tento problém vyřešit.

Pravidla výběru

Výběr komplikuje nejen široká nabídka zboží této kategorie, ale také neznalost zákazníka. Nejlepší je mít s sebou dítě, pro které bude sedačka určena. Hlavní důraz by měl být kladen na pohodlné sezení a dostatečnou ochranu potomka. Do základních bezpečnostních parametrů patří i zásada, že hlavička dítěte by neměla přesahovat horní okraj autosedačky. Pásy by měly být ve správné výšce a dítě by z nich rozhodně nemělo vyklouzávat.

Vyměnit sedačku za novou byste měli, když se hlavička dítěte začne dotýkat horní hrany sedačky

Typy autosedaček

Nejmenší děti (věk 0 a 0+, 0 - 13 kg)

Batolata až první rok mateřské školky (9 – 18 kg, cca 1 až 4,5 roku)

Děti v mateřské školce a začátek školního věku (15 – 25 kg, cca 3,5 – 7 let)

Největší děti (22 - 36 kg, od  6 let do výšky 150 cm)

Typy autosedaček

Autosedačky se podle váhy dítěte dělí do několika základních skupin. Hmotnostních kategorií je celkem 5. 0 – 13 kg, 0+ do 13 kg, od 9 do 18 kg, od 15 do 25 kg a od 22 do 36 kg – nejvýše však do 150 cm.

Setkat se můžeme i s takovými typy, které splňují hmotnostní parametry několika skupin najednou. Tyto údaje můžeme zjistit z homologačního štítku (podle normy EHK OSN č. 44/03). Tento si dobře prohlédněte.

Pokud je na obalu autosedačky vytištěno pouze prohlášení prodejce, nestačí to. Zaměřte se také na schválení Ministerstva dopravy a spojů České republiky (obdélník s nápisem ATEST 8SD s číslem vydaného osvědčení o technické způsobilosti)

Při výběru zkontrolujte také, pro jaký vůz je autosedačka určena. Některé jsou totiž vhodné přímo pro určitý vůz. Ideálním řešením je vyzkoušet si sedačku rovnou v autě, ale to často není možné.

Zkušební značka

Existuje několik skupin sedaček pro různě velké děti. Pro jakou skupinu je sedačka určena, poznáme snadno podle zkušební značky, která je na ní umístěna.

• obsahuje  jméno výrobce, jméno produktu
• značení  Universal  znamená, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě
• 9kg - 25 kg udává váhový rozsah a rozsah použití
• E 4  v kroužku je zkušební symbol a kód země (E8 – ČR, E1- Německo, E4 – Itálie...)
• 03301074 je číslo zkušební značky (první dvojčíslí udává současnou verzi normy / 03/- sériové číslo

Čtěte také: Dětem je nejlépe v sedačce

Autosedačka

Průzkumy ukazují, že stále příliš mnoho dětí jezdí v autech na našich silnicích „jen tak“...VÍCE

Výhodou je, když má autosedačka snímatelný potah, který se dá snadno vyprat nebo podle instrukcí výrobce spolehlivě vyčistit.

Návod k použití by neměl chybět u žádného typu, a to v českém jazyce. Ještě před vlastní koupí je dobré si jej důkladně přečíst a obeznámit se s upevněním sedačky, rozsahem ochrany vybraného zboží. Vyvarujeme se tak následným komplikacím nejen při instalaci.

Ta by měla být co nejjednodušší, jelikož někteří autosedačku pravidelně po jízdě vyjímají z vozu, aby nedošlo k její krádeži a s tím souvisejícímu poškození vozu.

Při výběru autosedačky se soustřeďte na:

· pohodlí dítěte

· bezpečnost při jízdě
· jednoduchou instalaci autosedačky
· správnou hmotnostní kategorii
· typ vozu, pro který je autosedačka určena
· homologační štítek a nezbytné atesty
· hlavička dítěte nesmí přesahovat okraj sedačky
· pásy by měly být ve správné výšce a dítě z nich nesmí vyklouzávat
· když to jde, vyzkoušejte autosedačku přímo v autě
· přečtěte si důkladně návod k použití

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.