Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoservis svépomocí: chladicí a brzdová kapalina

aktualizováno 
Do auta nelijeme jen benzin nebo naftu, čtyřkolový miláček vyžaduje i další životně důležité tekutiny. Rozhodně nepodceňujte brzdovou kapalinu, péči o ni ale svěřte odborníkům. O kapalinu v chladiči už se zvládnete postarat sami.

Chladicí kapalina

Chladicí kapalinou je naplněn chladič a chladicí soustava auta. Má za úkol ochlazovat motor, který se při práci zahřívá. Správně zvolená a naředěná kapalina také zabraňuje usazování koroze v chladicích systémech.

"Chladicí kapaliny jsou dnes většinou zbarvené, takže je zřetelně vidět jejich množství v nádrži. Ideální hladina je samozřejmě mezi ryskami s maximální a minimální povolenou mírou," říká školitel mechaniků sítě servisů A.T.U. Petr Mošnička.

Kapaliny laicky rozlišujeme podle barvy na modrou, červenou nebo modrozelenou. Jaká kapalina je použita, bývá napsáno přímo na nádobce. Nebo to najdeme v manuálu, případně v servisní knížce.

"Ani minimální, ani maximální hladina není optimální. Pokud je minimální, mělo by dojít k dolití, případně kontrole úniku. Pokud je maximální, není to zase ideální pro cirkulaci kapaliny v systému," vysvětluje Mošnička. "Během cirkulace v chladicím systému sice k nepatrné změně hladiny dochází, nicméně jen v rozmezí maxima a minima."

Nádržku s chladicí kapalinou najdeme většinou podle modrého víčka. Víčka většinou bývají šroubovací, bývá na nich symbol upozornění na otvírání nádobky ve stavu, kdy je kapalina horká. "Může dojít k vytrysknutí ven a k popálení," varuje Petr Mošnička. Pokud nedojde k pozření nebo zasažení očí, je zdraví neškodlivá, můžeme s ní pracovat bez rukavic.

"Chladicí kapalina je celoroční, míchá se s destilovanou vodou v koncentraci přibližně pro minus 20-30 stupňů," vysvětluje školitel mechaniků A.T.U. Pokud doplňujete chladicí kapalinu, dolévejte ji do studeného motoru, mohlo by dojít k popraskání hlavy válců.

Pokud na cestě zjistíme, že je v systému chladicí kapaliny málo, je třeba ji doplnit. "Voda se dá dolít vždycky, nejmíň tím zkazíme," říká Petr Mošnička. "Jediný problém je zima. Musíme si dát pozor, aby nezamrzla. Je třeba namíchat správnou koncentraci zajišťující mrazuvzdornost."

Pokud nám bude z nádobky kapalina ubývat, je to většinou známka toho, že něco není v pořádku. "Určitě doporučuji provést tlakovou kontrolu v servisu," varuje Mošnička. Taková kontrola probíhá tak, že se na místo víčka našroubuje systém s manometrem, chladicí systém se natlakuje a zjišťuje se, jestli tlak systém "drží", nebo dochází k úniku.

"Doporučuje se měnit chladicí kapalinu každé dva roky," říká odborník. Nejjednodušší je nechat její výměnu na servisu, kde starou kapalinu umí také ekologicky zlikvidovat.

Ilustrační foto

Při otevírání nádržky dávejte pozor, aby vás horká chladicí kapalina neopařila

"Nalít novou kapalinu samozřejmě není problém," říká Mošnička. "Pak ale musí dojít také k odvzdušnění chladicího systému. Auta se dnes většinou odvzdušňují sama, ale některá vyžadují odvzdušnění pomocí speciálních odvzdušňovacích šroubů, které nemusíte vždycky najít; pak může být problém s topením, cirkulací chladicí kapaliny a s funkcí chladicího systému jako takového."

Brzdová kapalina

Brzdy jsou nejdůležitějším prvkem auta. Kromě mechanických částí (destiček, kotoučů) je třeba kontrolovat také stav brzdové kapaliny, která má za úkol přenášet sílu od hlavního brzdového válce k brzdovým mechanismům jednotlivých kol.
 
"Brzdová kapalina pohlcuje ze vzduchu vlhkost, tím se snižuje její bod varu a zároveň se zhoršuje funkčnost. Proto je nutná pravidelná kontrola, případně výměna," upozorňuje odborník servisů A.T.U. "Brzdovka" bývá velmi často podceňována, podle slov Petra Mošničky asi nejvíce ze všech provozních kapalin.

Servis brzd

V servisu se obsah vody určuje s pomocí jednoduchého měřáku, stojí to pár korun (občas je to dokonce zadarmo). Čím více je vody v "brzdovce", tím je to samozřejmě horší, protože se snižuje bod varu kapaliny. "I tady výrobci doporučují interval výměny zhruba každé dva roky," říká Mošnička.

V motorovém prostoru nádržka s brzdovou kapalinou obvykle nijak zvláštně označená nebývá. "Dokonce tam někdy můžou být ty nádobky třeba i dvě, protože některé systémy mívají třeba hydraulicky ovládanou spojku," říká Mošnička. "Řidičům tedy doporučuji spíše jen zkontrolovat, jaká je hladina brzdové kapaliny. U aut bývá často kontrolka, která problém s brzdami ohlásí," dodává.

Když už brzdovku doplňujeme, dolíváme tu správnou. Brzdové kapaliny jsou rozdělené podle kvality s různým bodem varu. Jaká do auta patří, vám opět poradí manuál, případně servisman.

"Laikům manipulovat s brzdovou kapalinou nedoporučujeme. Ovlivňuje to nejzákladnější na autě," varuje Petr Mošnička z A.T.U. "Zároveň je velmi agresivní, může poleptat díly v autě, hadičky, plasty a podobně."





Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1
Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1

r.v. 2005, naj. 20 500 km, benzín
2 370 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.