Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOAUTOŠKOLA: Jak se rozjet do kopce

  8:47aktualizováno  8:47
Při rozjezdu do kopce vám najednou chybí třetí noha, která by šlapala na plyn, už když povolujete brzdu. Chce to citlivou levačku na spojce a vnímat auto. Než si takové rozjezdy osvojíte, pomáhejte si ruční brzdou, není to rozhodně žádná ostuda.

Rozjezd do kopce je královská disciplína, kterou bez couvnutí neumí ani kdejaký řidičský matador. Pálí se spojky, motor kašle a zhasíná a auto se skákavě rozjíždí. Nebo couvne na kapotu milionového mercedesu za sebou...

Známe i bojácné řidičky, které si plánují cestu raději tak, aby je nepotkala situace, kdy se budou muset do kopce rozjíždět. Některá auta navíc nepříjemným naladěním spojky řidičům rozhodně nepomohou. Známé v tom jsou například starší fordy.

Moderní auta už ale umí rozjezd do kopce usnadnit. Nechávají totiž kola zabrzděná při rozjedu ještě chvilku po uvolnění brzdového pedálu. Tuto funkci najdete v ceníku nejčastěji pod označením asistent pro rozjezd do kopce nebo taky jako hill holder.

Kdo šikovného pomocníka v autě nemá, musí si vystačit s citlivýma a rychlýma nohama na pedálech. Anebo si pomoci ruční brzdou. Není to nic složitého.
"Správné pohnutí v kopci je otázkou dobře seřízené ruční brzdy, sladění pohybů a sebevědomí," radí slovenský autonovinář Rasťo Chvála.

A přidává recept: stlačte spojku a zařaďte jedničku. Pak zatáhněte ruční brzdu, ale pojišťovací tlačítko nechte zamáčknuté palcem tak, aby se nezasekla. Pevně ji držte rukou nahoře. Pak pomalu uvolňujte nohu na pedálu tak, aby auto 'viselo' jen na ruční brzdě. Začněte se rozjíždět, jak jste zvyklí, když ucítíte, že se auto vzpíná a chce se rozjet, začněte uvolňovat ruční brzdu. V tu chvíli nesmíte přestat přidávat plyn. "Naopak, čím víc brzda povoluje a spojka víc zabírá, tím víc je třeba přidat plynu," upozorňuje Chvála.

Strach vám nedovolí

Aut nabouraných od řidiče, který se nerozjel do kopce a auto mu couvlo do toho za ním, je nepočítaně. Naučte si v takových chvílích zachovávat dostatečný odstup. Někdy v tom je ale šofér nevinně. Třeba auta s robotizovanými převodovkami jsou na tom hůř než autoškoloví nedouci a couvnou si při takovém manévru klidně o půl metru.

Na "couvače" mívali učitelé a zkušební komisaři v autoškolách jednoduchý, ale o to účinnější recept. Pod zadní kolo položili krabičku od sirek, kdo se nerozjel rovnou vzhůru, ale krabičku přejel, ten od zkoušky letěl...





Nejčtenější

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
PŘÍMÝ PŘENOS: Sledujte start Rallye Revival na Václavském náměstí

Už po sedmé bude z centra Prahy startovat veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postaví legendy motoristického sportu. Přímý...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.