Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy 4: nejlepší trenér je počítač

aktualizováno 
Přinášíme další díl naší autoškoly úsporné jízdy s odborníkem. Pravidlo č. 4 zní: Moderní technika v podobě palubního počítače dává řidiči možnost neustálého přehledu o spotřebě paliva. Je škoda této pomůcky nevyužít.

Displej zobrazující aktuální a průměrnou spotřebu, dobu jízdy a počet kilometrů, které auto na množství paliva v nádrži ještě ujede, se pomalu ale jistě stává stejně běžnou výbavou auta, jakou je už dlouhou dobu otáčkoměr nebo ukazatel rychlosti.

Instruktor úsporné jízdy Jan Horníček říká: "Palubní počítač, který ukazuje spotřebu, je dnes už těžko nahraditelným pomocníkem, protože jen podle citu se dá spotřeba velmi těžko poznat. Nikdy sice není absolutně přesný, ale vždycky ukazuje, jestli jedeme úsporněji, nebo méně úsporně. A v tom je důležitý.“

Právě funkce palubního počítače, která zobrazuje aktuální spotřebu paliva, může být pro řidiče výborným trenérem při nácviku ekonomické jízdy. S jeho pomocí se dá snadno zjistit, o kolik litrů se zvýší spotřeba při prudké akceleraci u pravidelně vytočeného motoru do vysokých otáček nebo jaký je rozdíl při jízdě v rychlostech 90 km/h a 130 km/h.

Z kopce se zařazenou rychlostí
Velkou zajímavost však v sobě skrývá situace, kdy jede řidič například z kopce se zařazeným rychlostním stupněm a palubní počítač ukazuje, že motor nepolyká ani deci paliva. Brzdění motorem je totiž doporučovanou součástí ekonomické jízdy.

"U starších motorů s karburátorem se vždycky při brzdění motorem dovnitř dostávalo palivo. Dnešní benzinové i dieselové motory jsou řízeny elektronicky a dochází u nich při jízdě se zařazeným rychlostním  stupněm bez plynu k tak zvanému nucenému běhu naprázdno. A při něm jedeme za nulovou spotřebu,“ vysvětluje Jan Horníček.

Když tedy v autě se vstřikováním paliva pustíte plyn, řídicí jednotka zastaví jeho dodávku a spotřeba klesá k nule. Ale pokud jedete z kopce a musíte šlapat na plyn, aby motor nebrzdil, raději vyřaďte a jeďte na volnoběh.  A naopak - pokud se auto na volnoběh rozjíždí příliš, zařaďte a brzděte motorem.

Proč tomu tak je? Při jízdě z kopce nebo i po rovině bez plynu, kdy zůstane zařazena rychlost, je motor dostatečně poháněn koly neboli kinetickou energií vozu. Řídicí jednotka to pozná a úplně zastaví dodávku paliva. Okamžitá spotřeba je v takovém případě nulová a tento údaj ukáže i palubní počítač.

Jakmile ale vyřadíte a necháte páku v poloze neutrál, odříznete motor od zdroje energie a ten si ji začne vyrábět z benzinu nebo nafty, aby se nezastavil. Řídicí jednotka spustí dodávku paliva potřebnou pro volnoběžné otáčky. Spotřeba je v závislosti na motoru asi 1 litr za hodinu.

Palubní počítač je výborným učitelem v domácí autoškole úsporné jízdy. Nesmí se však stát tím, čím je někdy cigareta nebo telefon. Neměl by příliš odvádět řidičovu pozornost od řízení.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.