Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy 5: harampádí nechte doma

  • 133
Další díl seriálu o ekonomickém a ekologickém řízení upozorňuje, že spotřeba roste se zatížením vozu, ale za větší žízní motoru mohou být třeba jen zástěrky za koly nebo střešní box.

Začít s šetřením paliva se dá ještě před nastartováním. Každý zbytečný kilogram uvnitř auta navíc, který vozíte s sebou, zvyšuje spotřebu. Kdo by chtěl být v tomto ohledu opravdu důsledný, netankoval by nikdy u čerpací stanice plnou nádrž.

Sto kilogramů zátěže navíc může posunout spotřebu na 100 kilometrů o půl litru paliva nahoru. V autě by tak měly za jízdy být jen opravdu potřebné věci.

Spotřeba citelně roste také se zavazadly na střeše. Auto se třemi bicykly na střešním nosiči při rychlosti 100 km/h spotřebuje i o několik litrů paliva více než bez takového nákladu.

Jan Horníček, odborník na úspornou jízdu, upozorňuje: "Střešní boxy a jiné zahrádky mají vliv na spotřebu, i když jsou prázdné. Spotřeba roste v procentech, nebo také desítkách procent. Nárůst může být i o litr a zcela zbytečně."

Žroutem paliva jsou také podomácku vyrobené aerodynamické doplňky, které ve skutečnosti zvyšují odpor vzduchu.

Co zvyšuje spotřebu
* zátěž navíc (plná nádrž paliva, zbytečnosti, které v autě nepotřebujeme...)
* zavazadla na střeše
* neoriginální aerodynamické doplňky
* otevřená okna
* lapače nečistot (zástěrky)

Negativní dopad na spotřebu má i otevřené okno bočních dveří, méně ji ovlivní střešní okno. Zhoršuje se obtékání karosérie a spotřeba paliva roste o několik procent.

Je dobré mít na paměti, že při rychlostech nad 75 km/h se až polovina energie z paliva spotřebuje právě jen na překonání odporu vzduchu.

Naopak pozitivní roli sehrávají kola z lehkých slitin. K nižší spotřebě přispívají svou menší hmotností, díky které snižují moment setrvačnosti, což je výhodné při zrychlování vozu.

Je také lepší nechat na autě ozdobné kryty kol, které jsou výrobcem tvarovány tak, aby zlepšovaly aerodynamiku, a snižovaly tím spotřebu.
 
Opačně působí lapače nečistot za koly, které se na autech objevují stále vzácněji. I kvůli jejich špatnému vlivu na spotřebu paliva.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz