Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola úsporné jízdy 2.: S rychlostí roste spotřeba

aktualizováno 
Jak nejvíce spořit palivo radí v našem novém seriálu šampion rallye o nejnižší spotřebu paliva. V druhém dílu se naučíme jezdit plynule. Čím rychleji pojedeme, tím víc auto spotřebovává. Rozhodně ale nemusíme jezdit jako šneci.

První díl prozradil, že je pro snížení spotřeby nejlepší motor příliš nevytáčet a řadit co nejdříve. Druhá část seriálu se věnuje rychlosti a s ní spojené žíznivosti auta. 

Většinou platí, že s rychlostí roste i spotřeba paliva. Hlavní vinu přitom nese zvyšující se jízdní odpor karoserie. Ale toto pravidlo neplatí vždy. Každý vůz má totiž svou nejnižší ekonomickou rychlost, která se pohybuje někde mezi 50 a 60 km/h.

Když jedete pomaleji, motor se špatně plní palivem a auto nemá optimální setrvačnost. Ideální by tedy bylo jezdit padesátkou až šedesátkou. Největší rozdíly ve spotřebě se však projevují ve vyšších rychlostech.

Náš instruktor úsporné jízdy říká: "Rozdíl mezi devadesáti a sto třiceti, to znamená na normální silnici povoleným limitem a tím běžně provozovaným dnes jsou tři i více litrů na sto kilometrů."

Například nejprodávanější vůz na českém trhu, kterým je Škoda Fabia s motorem 1,2, spotřebuje při rychlosti 90 km/h 4,9 litru, při stotřicítce už 8,8 litru, a když se rozjede na 150 km/h, tak už polyká dokonce 11,3 litru benzinu na každých 100 kilometrů.

Zásadní vliv na spotřebu paliva má také jízda na plný plyn. Spotřeba vzroste dokonce na dvojnásobek ve srovnání se situací, kdy mačkáte plynový pedál ze tří čtvrtin.

Na druhou stranu auto někdy zbytečně spaluje pohonné hmoty, i když stojí a řidič na plyn nešlape.

Jan Horníček vysvětluje: "Půl minuty až minuta – to je takový limit, kdy se vám vyplatí motor vypnout. Na semaforech to nemusí být nutné vždycky, protože tam nevíte, kdy se rozsvítí zelená. Aby pak člověk nezmatkoval a nezdržoval. Ale u závor to platí absolutně. Pokud jsou dole, vyplatí se vypnout motor i jen na půl minuty."

Motor při stání běží na volnoběh, i při něm však spotřebuje litr až dva za hodinu. Po 30 až 40 vteřinách je už úspora paliva spojená s jeho vypnutím větší než palivo nutné pro nastartování.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


"Důležité je taky využívat setrvačnosti. Když se blíží kopec, je dobré auto rozjet na povolenou hranici, aby byla k dispozici určitá setrvačnost. Kdybychom jeli pod kopcem pomalu, tak se auto do kopce nerozjede, budeme mít vysokou spotřebu a pojedeme pomalu. Ekonomická jízda není vždy o pomalé jízdě, ale spíše o předvídavosti," uzavírá Horníček.

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.