Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola úsporné jízdy 3.: předvídavý řidič jezdí za míň

aktualizováno 
Ve třetí části seriálu úsporné jízdy nás šampion rallye naučí jezdit plynule. Nižší spotřeby dosáhnou ti, kteří dobře předvídají a snaží se nejezdit stylem brzda-plyn. Samozřejmě, pokud si to situace na silnici vyloženě nežádá.

Brzdění maří práci motoru
Málokdo si za volantem uvědomuje, kolik je zapotřebí energie při zrychlení auta a jak rychle se tato energie ztratí, jakmile řidič zabrzdí. Ke každému novému rozjezdu nebo zrychlení potřebuje auto další dávku paliva.

Instruktor úsporné jízdy Jan Horníček vysvětluje: "Velice důležité je myslet na to, že když jednou rozjedu auto a poté zabrzdím, celá energie, kterou jsem z paliva dostal, se ztratí přeměnou na teplo v brzdách. Je proto dobré jezdit plynule a předvídavě.“

K červené nespěchejte
Je zcela zbytečné pospíchat k semaforu, když na něm svítí červená. Podobně to platí někdy také u zelené, jestliže jste od semaforu ještě příliš daleko.

Pokud umíte správně odhadnout, že už na zelenou křižovatku neprojedete, vyplatí se začít brzdit raději dříve, aby auto nezastavilo úplně. A nejlépe motorem.

Kvůli plynulosti a menším ztrátám paliva je totiž výhodnější startovat "letmo“. V praxi to znamená, že řidič pomalu dojíždí k semaforu a jakmile padne zelená, zařadí druhý rychlostní stupeň a pomalu zrychluje. Neúsporný rozjezd na jedničku odpadá.

Naučte se předvídat
"Ekonomická jízda je také bezpečná, protože každý, kdo se snaží takto jezdit, jede, jako by neměl brzdy. Musí umět předvídat, co se všechno na silnici může stát, aby brzdy příliš často nepotřeboval," říká Horníček.

Plynuleji jede také řidič, který před značkou blížící se obce v předstihu sundá nohu z plynu a auto nechá samo zpomalovat bez brzdění. Je přitom lepší postupně s klesající rychlostí podřazovat třeba až na třetí stupeň, pokud je zapotřebí větší brzdící účinek motoru.

Pro plynulý vjezd do obce vymysleli v některých zemích dopravní značku upozorňující řidiče, že se za dejme tomu 200 metrů objeví město nebo vesnice. Plynulý dojezd se vyplácí i před každou křižovatkou, před níž je nutné zpomalit. Namísto prudkého sešlápnutí brzdy je k ní ekonomičtější dojíždět se zařazeným rychlostním stupněm. 

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Brzděte motorem
Při brzdění motorem u moderních aut dochází k uzavření přívodu paliva a žádné palivo se nespotřebovává. Vůz jede takzvaně zadarmo, a přitom se šetří brzdy. Brzdění motorem proto může být u aut, ve kterých dodávku paliva řídí elektronika, výhodnější než jízda na volnoběh neboli na neutrál.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.