Autoškola úsporné jízdy 3.: předvídavý řidič jezdí za míň

  • 280
Ve třetí části seriálu úsporné jízdy nás šampion rallye naučí jezdit plynule. Nižší spotřeby dosáhnou ti, kteří dobře předvídají a snaží se nejezdit stylem brzda-plyn. Samozřejmě, pokud si to situace na silnici vyloženě nežádá.

Brzdění maří práci motoru
Málokdo si za volantem uvědomuje, kolik je zapotřebí energie při zrychlení auta a jak rychle se tato energie ztratí, jakmile řidič zabrzdí. Ke každému novému rozjezdu nebo zrychlení potřebuje auto další dávku paliva.

Instruktor úsporné jízdy Jan Horníček vysvětluje: "Velice důležité je myslet na to, že když jednou rozjedu auto a poté zabrzdím, celá energie, kterou jsem z paliva dostal, se ztratí přeměnou na teplo v brzdách. Je proto dobré jezdit plynule a předvídavě.“

K červené nespěchejte
Je zcela zbytečné pospíchat k semaforu, když na něm svítí červená. Podobně to platí někdy také u zelené, jestliže jste od semaforu ještě příliš daleko.

Pokud umíte správně odhadnout, že už na zelenou křižovatku neprojedete, vyplatí se začít brzdit raději dříve, aby auto nezastavilo úplně. A nejlépe motorem.

Kvůli plynulosti a menším ztrátám paliva je totiž výhodnější startovat "letmo“. V praxi to znamená, že řidič pomalu dojíždí k semaforu a jakmile padne zelená, zařadí druhý rychlostní stupeň a pomalu zrychluje. Neúsporný rozjezd na jedničku odpadá.

Naučte se předvídat
"Ekonomická jízda je také bezpečná, protože každý, kdo se snaží takto jezdit, jede, jako by neměl brzdy. Musí umět předvídat, co se všechno na silnici může stát, aby brzdy příliš často nepotřeboval," říká Horníček.

Plynuleji jede také řidič, který před značkou blížící se obce v předstihu sundá nohu z plynu a auto nechá samo zpomalovat bez brzdění. Je přitom lepší postupně s klesající rychlostí podřazovat třeba až na třetí stupeň, pokud je zapotřebí větší brzdící účinek motoru.

Pro plynulý vjezd do obce vymysleli v některých zemích dopravní značku upozorňující řidiče, že se za dejme tomu 200 metrů objeví město nebo vesnice. Plynulý dojezd se vyplácí i před každou křižovatkou, před níž je nutné zpomalit. Namísto prudkého sešlápnutí brzdy je k ní ekonomičtější dojíždět se zařazeným rychlostním stupněm. 

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Brzděte motorem
Při brzdění motorem u moderních aut dochází k uzavření přívodu paliva a žádné palivo se nespotřebovává. Vůz jede takzvaně zadarmo, a přitom se šetří brzdy. Brzdění motorem proto může být u aut, ve kterých dodávku paliva řídí elektronika, výhodnější než jízda na volnoběh neboli na neutrál.