Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola úsporné jízdy 6: klimatizace je žrout

aktualizováno 
Vliv na spotřebu paliva a s tím související množství vypouštěných skleníkových plynů má také kvalita oleje, tlak v pneumatikách a využívání klimatizace nebo světel.

Nezanedbávejte údržbu
Kvalita oleje významně ovlivňuje spotřebu i životnost motoru. Rozdíly mezi oleji 15W/40 a 0W/40 se projeví zejména v zimním období nebo při častých studených startech.

Zatímco u syntetického oleje 0W/40 se motor maže už po několika sekundách, u minerálního oleje běžné kvality 15W/40 na to potřebuje desítky sekund.

Také pravidelná údržba může stlačit spotřebu o něco dolů. Zanesený vzduchový filtr anebo děravé výfukové potrubí lehce zvýší spotřebu až o 10 %.

Klimatizace = žrout
Spotřebiče sloužící k pohodlné jízdě mají nemenší vliv na žíznivost auta. Vyhřívání oken, vytápění, klimatizace nebo autorádio vyžadují pro svůj chod energii v podobě elektřiny získávané v alternátoru, jenž je poháněn motorem vozu.

Největší vliv na spotřebu paliva má klimatizace, která může odebrat až několik kilowattů výkonu motoru a spotřebu zvýšit krátkodobě při chlazení přehřátého interiéru o litry.

Denní světla ušetří
Významným spotřebičem elektrické energie jsou světla. Odborník na úspornou jízdu Jan Horníček dodává: "Málo se zatím ví o světlometech pro denní svícení. Mají menší spotřebu elektřiny a potažmo také paliva. Zároveň při svícení ve dne nemusí svítit další osvětlení vozu, takže celkový efekt na spotřebě může být desetina nebo dvě desetiny litru na sto kilometrů.

Rozšíření denních světel lze v nejbližších letech očekávat ve velké míře.

Ti, kdo šetří opravdu každou kapku paliva, dokonce při delším stání na semaforech nebo před vlakovým přejezdem zatáhnou ruční brzdu. S dlouho zmáčknutým pedálem brzdy totiž svítí brzdová světla, pro něž se elektřina vyrábí z paliva.

Co zvyšuje spotřebu
* zanedbávaná údržba vozu
* klimatizace a elektrospotřebiče
* podhuštěné pneumatiky - Pokles tlaku o 0,1 baru (10 kPa) pod předepsanou hodnotu zvyšuje spotřebu paliva až o 5 procent.

Správný tlak v pneumatikách je základ
Za vyšší spotřebu mohou i nesprávně nahuštěné pneumatiky, rozdíly přináší také valivý odpor jednotlivých výrobků.

Na trhu se objevují speciální "ekologické“ pneumatiky, které mají běhounovou směs se silikou a zpravidla se vyznačují pásovým charakterem dezénu.

Kysličník křemičitý – silika velmi podstatně snižuje valivý odpor pneumatiky a má přímý vliv na spotřebu paliva, a tím i emise CO2.

Pneumatiky s nižším valivým odporem je možné vybírat na základě nezávislých srovnávacích testů, které připravují vždy na jaře a na podzim západoevropské autokluby a o nichž pravidelně informujeme na Auto.iDNES.cz.

Špatné nahuštění může ale vlastnosti pneumatik zcela znehodnotit. Výrobci aut udávají doporučené rozmezí huštění pro poloviční a plné zatížení. Z hlediska spotřeby, ale i z hlediska jízdních vlastností – a tedy také bezpečnosti – se vždy vyplatí hustit na horní hranici tolerance.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Mírné přehuštění však zhoršuje jízdní komfort a snižuje životnost pneumatik. Z pohledu spotřeby je však významně horší sebemenší podhuštění. Pokles tlaku o 0,1 baru (10 kPa) pod předepsanou hodnotu zvyšuje spotřebu paliva až o 5 procent. Tlak se proto vyplatí aspoň jednou měsíčně kontrolovat, pneumatiky musí být při měření studené.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.