Autoškola úsporné jízdy 6: klimatizace je žrout

  • 304
Vliv na spotřebu paliva a s tím související množství vypouštěných skleníkových plynů má také kvalita oleje, tlak v pneumatikách a využívání klimatizace nebo světel.

Nezanedbávejte údržbu
Kvalita oleje významně ovlivňuje spotřebu i životnost motoru. Rozdíly mezi oleji 15W/40 a 0W/40 se projeví zejména v zimním období nebo při častých studených startech.

Zatímco u syntetického oleje 0W/40 se motor maže už po několika sekundách, u minerálního oleje běžné kvality 15W/40 na to potřebuje desítky sekund.

Také pravidelná údržba může stlačit spotřebu o něco dolů. Zanesený vzduchový filtr anebo děravé výfukové potrubí lehce zvýší spotřebu až o 10 %.

Klimatizace = žrout
Spotřebiče sloužící k pohodlné jízdě mají nemenší vliv na žíznivost auta. Vyhřívání oken, vytápění, klimatizace nebo autorádio vyžadují pro svůj chod energii v podobě elektřiny získávané v alternátoru, jenž je poháněn motorem vozu.

Největší vliv na spotřebu paliva má klimatizace, která může odebrat až několik kilowattů výkonu motoru a spotřebu zvýšit krátkodobě při chlazení přehřátého interiéru o litry.

Denní světla ušetří
Významným spotřebičem elektrické energie jsou světla. Odborník na úspornou jízdu Jan Horníček dodává: "Málo se zatím ví o světlometech pro denní svícení. Mají menší spotřebu elektřiny a potažmo také paliva. Zároveň při svícení ve dne nemusí svítit další osvětlení vozu, takže celkový efekt na spotřebě může být desetina nebo dvě desetiny litru na sto kilometrů.

Rozšíření denních světel lze v nejbližších letech očekávat ve velké míře.

Ti, kdo šetří opravdu každou kapku paliva, dokonce při delším stání na semaforech nebo před vlakovým přejezdem zatáhnou ruční brzdu. S dlouho zmáčknutým pedálem brzdy totiž svítí brzdová světla, pro něž se elektřina vyrábí z paliva.

Co zvyšuje spotřebu
* zanedbávaná údržba vozu
* klimatizace a elektrospotřebiče
* podhuštěné pneumatiky - Pokles tlaku o 0,1 baru (10 kPa) pod předepsanou hodnotu zvyšuje spotřebu paliva až o 5 procent.

Správný tlak v pneumatikách je základ
Za vyšší spotřebu mohou i nesprávně nahuštěné pneumatiky, rozdíly přináší také valivý odpor jednotlivých výrobků.

Na trhu se objevují speciální "ekologické“ pneumatiky, které mají běhounovou směs se silikou a zpravidla se vyznačují pásovým charakterem dezénu.

Kysličník křemičitý – silika velmi podstatně snižuje valivý odpor pneumatiky a má přímý vliv na spotřebu paliva, a tím i emise CO2.

Pneumatiky s nižším valivým odporem je možné vybírat na základě nezávislých srovnávacích testů, které připravují vždy na jaře a na podzim západoevropské autokluby a o nichž pravidelně informujeme na Auto.iDNES.cz.

Špatné nahuštění může ale vlastnosti pneumatik zcela znehodnotit. Výrobci aut udávají doporučené rozmezí huštění pro poloviční a plné zatížení. Z hlediska spotřeby, ale i z hlediska jízdních vlastností – a tedy také bezpečnosti – se vždy vyplatí hustit na horní hranici tolerance.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Mírné přehuštění však zhoršuje jízdní komfort a snižuje životnost pneumatik. Z pohledu spotřeby je však významně horší sebemenší podhuštění. Pokles tlaku o 0,1 baru (10 kPa) pod předepsanou hodnotu zvyšuje spotřebu paliva až o 5 procent. Tlak se proto vyplatí aspoň jednou měsíčně kontrolovat, pneumatiky musí být při měření studené.