Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bazarová ruleta: Nevěřte pohádkám a prověřujte, radí odborník

aktualizováno 
Nezáleží na tom, kolik má auto najeto, ale musíte to vědět. Proto je přetáčení takový průšvih, říká poradce pro nákup ojetých aut. A přidává další rady. Nevěřte na zázraky, vše důkladně prověřte.

Opotřebení podvozku se nebojte, je většinou řešitelné v rozumných cenových relacích. Ale pozor na drahé tlumiče sofistikovaných moderních nebo atypických aut. | foto: GTÜ

Chtěli byste šest let starý Ford Focus se 70 tisíci najetými kilometry za 130 tisíc korun? Přestaňte snít, není to reálné. Že jste ho viděli na internetu? Pak to byl téměř stoprocentně buď falešný inzerát, který vás měl nalákat do bazaru, nebo auto se stočeným tachometrem. Tržní cena tak málo ojetého focusu je kolem 180 tisíc, tak proč by ho někdo dával výrazně levněji?

Kde vyhledávají a prověřují ojetiny

  • autotym.cz
  • autoaz.cz
  • proverenivozu.cz
  • kontrolavozu.cz

Jestliže budete trvat na kombinaci nízké ceny a ujetých kilometrů, dopadnete téměř jistě tak, že budete mít doma „stočenku“ ze 170 tisíc km na vašich 70. A dozvíte se to, až když se stane nějaký průšvih. Takový příklad jsme si nevymysleli. Podle Jiřího Beneše, experta Autotýmu, který radí lidem s nákupem ojetého auta, jsou podobně napálených lidí spousty. „Věřte průměrným inzerátům, opravdu dobrá auta za skvělou cenu si lidé prodávají mezi sebou. Výjimek je tak málo, že nestojí za řeč. A takové poklady se objevují u soukromníků, bazaristé vědí, jak mají vozy nacenit,“ říká Beneš, který sám několik let dělal specialistu výkupu autocentra a pak provozoval vlastní bazar.

„Samozřejmě, je spousta slušných prodejců, což je vidět i na tom, že se začínají přiznávat skutečné stavy kilometrů třeba kolem dvou, tří set tisíc,“ tvrdí. Pořádné prověření auta je však stále nezbytné.

„Někteří prodejci o autu nic nevědí, dostanou ho na protiúčet, nebo dovezou a jen ho pošlou dál,“ vysvětluje. Proto platí, že bez zkušeného mechanika byste na nákup vyrážet neměli.

Klidně 200 tisíc kilometrů

Beneš se přitom najetých kilometrů nebojí. Sám má ojeté auto se 300 tisíci na tachometru, koupil ho s „dvoustovkou“. „Vůbec mi to nevadilo, když jsem věděl, že mělo pravidelný servis, vyměněnou sadu rozvodového řemene, pečlivou údržbu. A to třeba služební auta velkých firem mívají. Naopak několikrát jsem koupil auto po prvním majiteli a začalo se hned sypat, protože tam byly zbastlené věci od garážového opraváře,“ říká.

Trvat na co nejnižších kilometrech je podle něj zbytečný luxus. „Dříve se jezdívalo mnohem méně, auta na to nebyla stavěná, ve sto tisících se generálkovaly motory. Dnes při správné údržbě najedou půl milionu. Oněch sto tisíc může mít za sebou klidně dvouleté auto a bude ve špičkovém stavu.“ Největším problémem je, že stočením tachometru se naruší interval servisních výměn, a to může mít fatální následky. „Když víte, kolik máte skutečně najeto, přizpůsobíte se tomu a necháte vyměnit, co je třeba,“ říká Beneš.

U některých aut se v poslední době objevují elektronické servisní knížky. Majitel je nemá u sebe a přístup do nich má jen odborný servis. Tam už kilometry nijak stáčet nelze. A ještě jednu dobrou radu Jiří Beneš přidává: „Nevěřte tvrzením typu‚ že to jenom svítí kontrolka, praskla pojistka nebo že to je drobnost, která jde lehce opravit. To by to prodejce udělal sám, aby si nekomplikoval život. Jakmile nějaká kontrolka zůstane svítit, jděte o dům dál,“ uzavírá Beneš.

Jak vypadá nákup ojetiny v praxi

Například Autotým vytipuje pět aut s ověřením historie a všech „papírů“. U dvou z nich pak provede i testovací jízdu a detailní prověření v servisu. Na počátku je vyjasnění s „rádcem“, jaké auto se vlastně bude hledat. Obnáší to vyplnění dotazníku, v němž se přidělují body prioritám (provozní náklady, prestiž, značka, pohodlí, interiér, cena) a probírá se výběr motoru.

Typicky tomu, kdo málo jezdí, doporučí technicky méně náročný benziňák, na dlouhé pravidelné cesty diesel. Zákazník nastíní své představy: značku auta, počet ujetých kilometrů, typ karoserie a hlavně maximální cenu.

Na co dát pozor při nákupu ojetiny

Klimatizace
Je třeba vyzkoušet, jestli opravdu spíná spojka a naskakuje kompresor. Slyšíte cvaknutí a klesnou otáčky motoru, fouká studený vzduch. Když klimatizace nefunguje a řeknou, že stačí jen „něco doplnit“, je to podezřelé. Když klima nefunguje, závady bývají vždycky větší a drahé.

Klíče od vozu
Jediný klíč k autu je přípustný snad jedině u hodně staré ojetiny za pár korun. U novějších aut to je problém. Výroba druhého klíče (mít jeden je velký risk kvůli ztrátě) přijde na několik tisíc korun. Požadujte slevu v takové výši. Také je nutné vyzkoušet klíč k zámku převodovky. Stává se, že nefunguje a náprava je pak drahá.

Karoserie
Experti na autě kontrolují až 130 bodů, začínají lakem. Okamžitě se pozná, která část auta byla přestříkaná, lak je tam silnější. Prodejci často havárie tají, protože se bojí, že lidé bourané auto (byť lehce) nebudou chtít. Přitom když přiznají opravu, kupcům to většinou nevadí. Problém bývá přestříkaná střecha, může to signalizovat velkou opravu s porušením nosných částí. Takové vozy odborníci obvykle nedoporučí. Stejně jako vozy s narušenými a navařovanými sloupky a po jiných velkých zásazích, které nezvratně porušují torzní tuhost karoserie a její deformační zóny a mohou způsobit tragédii při nehodě.

Interiér
Počet ujetých kilometrů podle tradovaného opotřebování volantu a řadicí páky vůbec nemusíte poznat. Není problém potah vyměnit, dokonce lze i přečalounit sedadla. Může pomoci pořádně prohlédnout auto, jestli tam nezůstaly nalepené štítky ze servisu s počtem kilometrů, stává se to. Občas se najde třeba zapadlá faktura nebo rovnou servisní knížka, třeba pod sedadlem.

Filtry pevných částic
U některých aut bývají DPF filtry „vykuchané“, ale je to těžké odhalit bez měření emisí. Vždy se to však dá v bazaru reklamovat jako skrytá vada v okamžiku prodeje, máte na to minimálně půl roku.

Motor a převodovka
Problém je, když se za jízdy ozývá mechanický zvuk z převodovky nebo když něco klepe v motoru. Tady jsou opravy vždycky nákladné (v tisících korun), nikdy to nebývá banální. Expert poslechem zjistí i to, že je špatný vstřik nebo že ševelí ventilová zdvihátka. Za jízdy nic takového nesmí být slyšet. Z motoru by nemělo nic vytékat. Proto má být při prodeji špinavý jako v běžném provozu. Na něm se únik nejlépe pozná. Vycíděný motor je podezřelý, zvláště u aut, která mají víc najeto. Proto velké bazary motory nemyjí.

Podvozek
Vůle a klepání většinou nejsou velkým problémem. Čepy, stabilizátory, brzdy jsou spotřební věci, které se mění dnes a denně, chtějte při prohlídce v servisu přibližnou cenu opravy. Totéž platí pro hučící ložiska (ta už mohou být drahá, pokud se mění s nábojem kola) či vyteklé tlumiče. Expert dokáže během zkušební jízdy odhalit hlučné díly.

Výfukové plyny
Černý kouř ukazuje na špatně seřízené naftové čerpadlo, létají saze. Když je kouř modrý, auto spaluje olej, když bílý, ztrácí se do oleje voda.





Nejčtenější

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu...
Autofotka týdne: Formule Tatra se potkají na trati poprvé od roku 1958

V padesátých létech vládly formule Tatra československým okruhům a pomýšlet mohly i na start ve Formuli 1. V roce 1958 ale jejich kariéra skončila v muzeu a na...  celý článek

Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1
Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1

r.v. 2005, naj. 20 500 km, benzín
2 370 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.