Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bazarová ruleta: Nevěřte pohádkám a prověřujte, radí odborník

aktualizováno 
Nezáleží na tom, kolik má auto najeto, ale musíte to vědět. Proto je přetáčení takový průšvih, říká poradce pro nákup ojetých aut. A přidává další rady. Nevěřte na zázraky, vše důkladně prověřte.

Opotřebení podvozku se nebojte, je většinou řešitelné v rozumných cenových relacích. Ale pozor na drahé tlumiče sofistikovaných moderních nebo atypických aut. | foto: GTÜ

Chtěli byste šest let starý Ford Focus se 70 tisíci najetými kilometry za 130 tisíc korun? Přestaňte snít, není to reálné. Že jste ho viděli na internetu? Pak to byl téměř stoprocentně buď falešný inzerát, který vás měl nalákat do bazaru, nebo auto se stočeným tachometrem. Tržní cena tak málo ojetého focusu je kolem 180 tisíc, tak proč by ho někdo dával výrazně levněji?

Kde vyhledávají a prověřují ojetiny

  • autotym.cz
  • autoaz.cz
  • proverenivozu.cz
  • kontrolavozu.cz

Jestliže budete trvat na kombinaci nízké ceny a ujetých kilometrů, dopadnete téměř jistě tak, že budete mít doma „stočenku“ ze 170 tisíc km na vašich 70. A dozvíte se to, až když se stane nějaký průšvih. Takový příklad jsme si nevymysleli. Podle Jiřího Beneše, experta Autotýmu, který radí lidem s nákupem ojetého auta, jsou podobně napálených lidí spousty. „Věřte průměrným inzerátům, opravdu dobrá auta za skvělou cenu si lidé prodávají mezi sebou. Výjimek je tak málo, že nestojí za řeč. A takové poklady se objevují u soukromníků, bazaristé vědí, jak mají vozy nacenit,“ říká Beneš, který sám několik let dělal specialistu výkupu autocentra a pak provozoval vlastní bazar.

„Samozřejmě, je spousta slušných prodejců, což je vidět i na tom, že se začínají přiznávat skutečné stavy kilometrů třeba kolem dvou, tří set tisíc,“ tvrdí. Pořádné prověření auta je však stále nezbytné.

„Někteří prodejci o autu nic nevědí, dostanou ho na protiúčet, nebo dovezou a jen ho pošlou dál,“ vysvětluje. Proto platí, že bez zkušeného mechanika byste na nákup vyrážet neměli.

Klidně 200 tisíc kilometrů

Beneš se přitom najetých kilometrů nebojí. Sám má ojeté auto se 300 tisíci na tachometru, koupil ho s „dvoustovkou“. „Vůbec mi to nevadilo, když jsem věděl, že mělo pravidelný servis, vyměněnou sadu rozvodového řemene, pečlivou údržbu. A to třeba služební auta velkých firem mívají. Naopak několikrát jsem koupil auto po prvním majiteli a začalo se hned sypat, protože tam byly zbastlené věci od garážového opraváře,“ říká.

Trvat na co nejnižších kilometrech je podle něj zbytečný luxus. „Dříve se jezdívalo mnohem méně, auta na to nebyla stavěná, ve sto tisících se generálkovaly motory. Dnes při správné údržbě najedou půl milionu. Oněch sto tisíc může mít za sebou klidně dvouleté auto a bude ve špičkovém stavu.“ Největším problémem je, že stočením tachometru se naruší interval servisních výměn, a to může mít fatální následky. „Když víte, kolik máte skutečně najeto, přizpůsobíte se tomu a necháte vyměnit, co je třeba,“ říká Beneš.

U některých aut se v poslední době objevují elektronické servisní knížky. Majitel je nemá u sebe a přístup do nich má jen odborný servis. Tam už kilometry nijak stáčet nelze. A ještě jednu dobrou radu Jiří Beneš přidává: „Nevěřte tvrzením typu‚ že to jenom svítí kontrolka, praskla pojistka nebo že to je drobnost, která jde lehce opravit. To by to prodejce udělal sám, aby si nekomplikoval život. Jakmile nějaká kontrolka zůstane svítit, jděte o dům dál,“ uzavírá Beneš.

Jak vypadá nákup ojetiny v praxi

Například Autotým vytipuje pět aut s ověřením historie a všech „papírů“. U dvou z nich pak provede i testovací jízdu a detailní prověření v servisu. Na počátku je vyjasnění s „rádcem“, jaké auto se vlastně bude hledat. Obnáší to vyplnění dotazníku, v němž se přidělují body prioritám (provozní náklady, prestiž, značka, pohodlí, interiér, cena) a probírá se výběr motoru.

Typicky tomu, kdo málo jezdí, doporučí technicky méně náročný benziňák, na dlouhé pravidelné cesty diesel. Zákazník nastíní své představy: značku auta, počet ujetých kilometrů, typ karoserie a hlavně maximální cenu.

Na co dát pozor při nákupu ojetiny

Klimatizace
Je třeba vyzkoušet, jestli opravdu spíná spojka a naskakuje kompresor. Slyšíte cvaknutí a klesnou otáčky motoru, fouká studený vzduch. Když klimatizace nefunguje a řeknou, že stačí jen „něco doplnit“, je to podezřelé. Když klima nefunguje, závady bývají vždycky větší a drahé.

Klíče od vozu
Jediný klíč k autu je přípustný snad jedině u hodně staré ojetiny za pár korun. U novějších aut to je problém. Výroba druhého klíče (mít jeden je velký risk kvůli ztrátě) přijde na několik tisíc korun. Požadujte slevu v takové výši. Také je nutné vyzkoušet klíč k zámku převodovky. Stává se, že nefunguje a náprava je pak drahá.

Karoserie
Experti na autě kontrolují až 130 bodů, začínají lakem. Okamžitě se pozná, která část auta byla přestříkaná, lak je tam silnější. Prodejci často havárie tají, protože se bojí, že lidé bourané auto (byť lehce) nebudou chtít. Přitom když přiznají opravu, kupcům to většinou nevadí. Problém bývá přestříkaná střecha, může to signalizovat velkou opravu s porušením nosných částí. Takové vozy odborníci obvykle nedoporučí. Stejně jako vozy s narušenými a navařovanými sloupky a po jiných velkých zásazích, které nezvratně porušují torzní tuhost karoserie a její deformační zóny a mohou způsobit tragédii při nehodě.

Interiér
Počet ujetých kilometrů podle tradovaného opotřebování volantu a řadicí páky vůbec nemusíte poznat. Není problém potah vyměnit, dokonce lze i přečalounit sedadla. Může pomoci pořádně prohlédnout auto, jestli tam nezůstaly nalepené štítky ze servisu s počtem kilometrů, stává se to. Občas se najde třeba zapadlá faktura nebo rovnou servisní knížka, třeba pod sedadlem.

Filtry pevných částic
U některých aut bývají DPF filtry „vykuchané“, ale je to těžké odhalit bez měření emisí. Vždy se to však dá v bazaru reklamovat jako skrytá vada v okamžiku prodeje, máte na to minimálně půl roku.

Motor a převodovka
Problém je, když se za jízdy ozývá mechanický zvuk z převodovky nebo když něco klepe v motoru. Tady jsou opravy vždycky nákladné (v tisících korun), nikdy to nebývá banální. Expert poslechem zjistí i to, že je špatný vstřik nebo že ševelí ventilová zdvihátka. Za jízdy nic takového nesmí být slyšet. Z motoru by nemělo nic vytékat. Proto má být při prodeji špinavý jako v běžném provozu. Na něm se únik nejlépe pozná. Vycíděný motor je podezřelý, zvláště u aut, která mají víc najeto. Proto velké bazary motory nemyjí.

Podvozek
Vůle a klepání většinou nejsou velkým problémem. Čepy, stabilizátory, brzdy jsou spotřební věci, které se mění dnes a denně, chtějte při prohlídce v servisu přibližnou cenu opravy. Totéž platí pro hučící ložiska (ta už mohou být drahá, pokud se mění s nábojem kola) či vyteklé tlumiče. Expert dokáže během zkušební jízdy odhalit hlučné díly.

Výfukové plyny
Černý kouř ukazuje na špatně seřízené naftové čerpadlo, létají saze. Když je kouř modrý, auto spaluje olej, když bílý, ztrácí se do oleje voda.





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.