Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Autovlak, kde můžete za volantem číst noviny, už vyjel

Unikátní silniční vlak volv ozkoušel španělské silnice v plném provozu. Projekt SARTRE dospěl do fáze, kdy si švédská automobilka dovolila vypustit do provozu Volvo XC60, Volvo V60, Volvo S60 a dokonce i jeden náklaďák v automatickém režimu jízdy za vedoucím automobilem. Šoféři aut vzadu mohli lelkovat, pít kafe, číst si noviny i klimbat.

"Historická zkouška, která proběhla ve Španělsku, byla mimořádně úspěšná," chlubí se Volvo. Konvoj vozidel v rámci projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Environment – Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí) vyjel na dálnici u Barcelony. "Během jednoho dne jsme ujeli 200 km a test dopadl dobře. Jsme skutečně nadšeni," říká Linda Wahlströmová z Volva.

"Konvoj se pohyboval rychlostí 85 kilometrů v hodině. Mezera mezi jednotlivými vozy byla pouhých šest metrů. Během našich testů na zkušebním okruhu jsme vyzkoušeli rozestupy od pěti do patnácti metrů," uvádí Linda Wahlströmová.
 
Silniční vlak je tvořen vedoucím vozidlem řízeným profesionálním řidičem, za kterým následují další automobily. S využitím bezpečnostních systémů jako jsou kamery, radar či laserová čidla automobily sledují vedoucí vozidlo i další auta v bezprostředním okolí. Díky propojení pomocí bezdrátové komunikace napodobují vozidla v konvoji vedoucí vůz. Automobily tak můžou zrychlovat, brzdit a zatáčet stejně jako vedoucí vůz.

Fotogalerie

Řidiči pak mohou pracovat na počítači, číst si nebo se třeba nasvačit. "Od projektu se očekává zvýšení bezpečnosti silničního provozu, snížení jeho dopadu na životní prostředí a díky plynulé regulaci rychlosti eliminace rizik dopravních zácp," uvádí vývojáři.

Rychlá aklimatizace

Sedět v automobilu, který se pohybuje rychlostí 85 km/h pouhých šest metrů za vozidlem vpředu a spoléhat se výhradně na technologii, může být trochu strašidelné. Dosavadní zkušenosti však ukazují, že lidé si na tento stav velmi rychle zvyknou.
 
Tříletý projekt SARTRE probíhá již od roku 2009. Vozidla za tu dobu najezdila téměř deset tisíc kilometrů. Po zkoušce na veřejných komunikacích ve Španělsku bude následovat nová fáze, kde bude hlavní pozornost věnována analýze spotřeby paliva. Předpokládaná úspora paliva při jízdě v silničním vlaku po dálnici se pohybuje kolem 20 procent.
 
"Zaměřili jsme se na to, abychom ve stávajících systémech prováděli co nejméně změn. Vše by mělo fungovat bez jakýchkoliv změn infrastruktury komunikací či nákladných doplňkových součástí ve vozidlech. Kromě softwaru vyvinutého v rámci projektu se naše vozidla od těch, která jsou běžně dostupná v autosalonech, liší pouze možností vzájemné bezdrátové komunikace," uvádí Linda Wahlströmová.

  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

VIDEO: Autovlak, kde můžete za volantem číst noviny, už vyjel

Už se těším, jak vedoucí vůz začne brzdít, ale pod šestým v řadě zrovna bude ledová plotna. Nebo se mezi ně nacpe...
v pohode, budes si pospavat a cist noviny a najednou ti medovy hlas z palubniho pocitace ti oznami: fatal exception...
Rádoby řidiči budou moci dělat za volantem to samé co dnes akorát už nebou bourat? SUPÉR!
Budou. Nikde není zaručeno, že včechny vozy budou mít identické podmínky. Navíc rychlost 85kmh na dálnici je nesmysl....
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 180 příspěvků, poslední příspěvek 11. 6. 2012, 16:53



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.