VIDEO: Autovlak, kde můžete za volantem číst noviny, už vyjel

  • 180
Unikátní silniční vlak volv ozkoušel španělské silnice v plném provozu. Projekt SARTRE dospěl do fáze, kdy si švédská automobilka dovolila vypustit do provozu Volvo XC60, Volvo V60, Volvo S60 a dokonce i jeden náklaďák v automatickém režimu jízdy za vedoucím automobilem. Šoféři aut vzadu mohli lelkovat, pít kafe, číst si noviny i klimbat.

"Historická zkouška, která proběhla ve Španělsku, byla mimořádně úspěšná," chlubí se Volvo. Konvoj vozidel v rámci projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Environment – Bezpečné silniční vlaky pro životní prostředí) vyjel na dálnici u Barcelony. "Během jednoho dne jsme ujeli 200 km a test dopadl dobře. Jsme skutečně nadšeni," říká Linda Wahlströmová z Volva.

"Konvoj se pohyboval rychlostí 85 kilometrů v hodině. Mezera mezi jednotlivými vozy byla pouhých šest metrů. Během našich testů na zkušebním okruhu jsme vyzkoušeli rozestupy od pěti do patnácti metrů," uvádí Linda Wahlströmová.
 
Silniční vlak je tvořen vedoucím vozidlem řízeným profesionálním řidičem, za kterým následují další automobily. S využitím bezpečnostních systémů jako jsou kamery, radar či laserová čidla automobily sledují vedoucí vozidlo i další auta v bezprostředním okolí. Díky propojení pomocí bezdrátové komunikace napodobují vozidla v konvoji vedoucí vůz. Automobily tak můžou zrychlovat, brzdit a zatáčet stejně jako vedoucí vůz.

Řidiči pak mohou pracovat na počítači, číst si nebo se třeba nasvačit. "Od projektu se očekává zvýšení bezpečnosti silničního provozu, snížení jeho dopadu na životní prostředí a díky plynulé regulaci rychlosti eliminace rizik dopravních zácp," uvádí vývojáři.

Rychlá aklimatizace

Sedět v automobilu, který se pohybuje rychlostí 85 km/h pouhých šest metrů za vozidlem vpředu a spoléhat se výhradně na technologii, může být trochu strašidelné. Dosavadní zkušenosti však ukazují, že lidé si na tento stav velmi rychle zvyknou.
 
Tříletý projekt SARTRE probíhá již od roku 2009. Vozidla za tu dobu najezdila téměř deset tisíc kilometrů. Po zkoušce na veřejných komunikacích ve Španělsku bude následovat nová fáze, kde bude hlavní pozornost věnována analýze spotřeby paliva. Předpokládaná úspora paliva při jízdě v silničním vlaku po dálnici se pohybuje kolem 20 procent.
 
"Zaměřili jsme se na to, abychom ve stávajících systémech prováděli co nejméně změn. Vše by mělo fungovat bez jakýchkoliv změn infrastruktury komunikací či nákladných doplňkových součástí ve vozidlech. Kromě softwaru vyvinutého v rámci projektu se naše vozidla od těch, která jsou běžně dostupná v autosalonech, liší pouze možností vzájemné bezdrátové komunikace," uvádí Linda Wahlströmová.