Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autovraky: Kam s nimi?

  16:03aktualizováno  16:03
Rozpadající se automobil není v ulicích našich měst nic neobvyklého. Přitom zlikvidovat autovrak není nijak obtížné. Navíc se při tom dá někdy ušetřit i několik tisíc korun. V České republice je několik desítek provozoven, kde je možné nechat zdarma staré auto zlikvidovat.

Kam s ním? Kolikrát už byla tato nerudovská otázka položena? Jan Neruda ve svém fejetonu řešil problém, co se starým slamníkem.

To už dnes nebude takový problém. Jak se ale co nejsnadněji a přitom v rámci zákona zbavit starého automobilu? Ani to není tak těžké. Vstup do Evropské unie se většiny řidičů nijak nedotkl.

Překvapení však může nastat pokud se vydáte na dopravní inspektorát s tím, že chcete z evidence vozidel trvale vyřadit svého plechového miláčka, který už několik let "zraje" na zahradě a čeká, zda ještě někdy bude oživen.

Před vstupem do EU k tomuto úkonu stačilo předložení velkého technického průkazu a osvědčení o registraci vozidla. To už ale téměř pět měsíců neplatí. 

K těmto dvěma listinám je totiž nutné přidat ještě potvrzení o likvidaci autovraku od podniku, který má oprávnění je sbírat a předávat na vrakoviště, případně rovnou likvidovat.

 

I TAK TO JDE S poněkud neobvyklým způsobem likvidace vozů přišla automobilka Dodge. Ti, kteří svůj starý vůz "pohřbili" a ještě o tom napsali esej, mohli vyhrát nový model legendárního křižníku amerických silnic Dodge Magnum... více ZDE
 Hlavním důvodem tohoto nařízení bylo zajistit odbornou likvidaci látek a materiálů, které mohou pro životní prostředí představovat velkou zátěž. "Vozový park v Česku je jeden z nejhorších v Evropě. Průměrné stáří vozidel je 15 až 20 let. Z provozu se jich ročně vyřazuje přibližně 170 tisíc. Přitom jen patnáct procent se odstraňuje nezávadným způsobem," vysvětluje Jindřich Vavrla z firmy ŽDB Bohumín, která se likvidací vraků zabývá.

Vraky končí v ulicích

Kladenský magistrát ročně řeší odtah třiceti vozů z městských ulic. Podobná situace panuje i v Kutné Hoře. "Je to trvalý problém, který řešíme vždy stejně. Vůz bez registrační značky zaevidujeme a výzvu k odklizení vyvěsíme na odstaveném vozidle a úřední desce.

Pokud se o něj do dvou měsíců někdo nepřihlásí, stává se majetkem města," popisuje úřední proces vedoucí odboru dopravy kutnohorského městského úřadu Jaromír Ďoubal. Po uplynutí této doby úředníci vůz otevřou a jeho majitele identifikují podle čísla karoserie. "Na výzvu k odklizení většina vlastníků vraku zareaguje.

Pokud ani pak vozidlo nezmizí, je jim naúčtován poplatek za zábor veřejného prostranství a náklady za odtažení vozu," dodává Ďoubal.

Jak se zbavit vraku
Patero rad

1. Vrak do sběrny
Starý vůz přenechte těm, kteří se jejich likvidací zabývají. Jejich seznam je na internetových stránkách ministerstva životního prostředí. Žádejte potvrzení o ekologické likvidaci. Budete ho potřebovat při vyřazení z evidence vozidel.
2. Vybírejte vrakoviště
Pokud chcete automobil nabídnout vrakovišti, ptejte se na potvrzení o likvidaci vraku. Bez něho nebude možné vůz odhlásit.
3. Prodejce sleví
Pokud kupujte nový vůz, sledujte akce prodejců. Občas i za starý vůz nabízejí slevy při nákupu nového.
4. Na ulici ne
Sundat registrační značku a nechat vůz svému osudu na ulici uprostřed sídliště se nemusí vyplatit. Pokud se úředníkům podaří jeho majitele vypátrat, hrozí mu sankce, která může dosáhnout i desetitisícových částek.
5. Vrak, nebo veterán?
Jste si jisti, že vůz po dědečkovi není historicky cenný? Kontaktujte někoho, kdo se ve veteránech vyzná.

Zadarmo jen kompletní vůz

Přitom zbavit se vraku legální cestou není obtížné. Nejsnazší cesta vede přes sběrny kovového odpadu. Takovýchto provozoven je na území České republiky několik desítek. Jejich seznam lze najít na internetových stránkách ministerstva životního prostředí. "Vrak je k nám potřeba pouze přivézt a mít s sebou především velký technický průkaz. Bez tohoto dokladu vůz nepřijmeme. Poté si ještě zkontrolujeme i číslo karoserie," říká Pavel Liška, vedoucí provozu drtící linky firmy Kovošrot Kladno.

Majitel vozu by však neměl počítat s tím, že v tomto případě obdrží nějaké peníze. Spíše naopak. "Pokud je vrak kompletní, majitel nám nic neplatí. Jestliže chybí například motor, vybíráme částku v řádu několika set korun. Otázka financí je ale věcí každé provozovny," sděluje Liška. Po odevzdání vozu jeho majitel obdrží potvrzení pro úřad, kde bude vůz odhlašovat.

Vraky a vrakoviště?

Další možnost, jak se zbavit autovraku, nabízejí vrakoviště. Je však potřeba si předem ověřit, zda mají potřebná povolení k vydávání potvrzení o ekologické likvidaci vozu. Pravdou ale zůstává, že vrakoviště za vůz většinou zaplatí. "Částka záleží na stáří, typu a množství použitelných náhradních dílů," vysvětluje majitel brněnského vrakoviště Profiscar Jaroslav Novák.

Za autovrak slevu

Stařičký vůz může přinést i úsporu při koupi nového automobilu. Některé automobilky čas od času přicházejí s akcemi, při nichž za vůz určený k likvidaci nabízejí slevy na koupi nového modelu. Například společnost Renault ČR na začátku června odstartovala akci s názvem Zelené srdce Renaultu.

"Majitel starého auta kterékoli značky ho mohl použít k částečné úhradě nového," uvádí tisková mluvčí českého zastoupení automobilky Renault Jitka Skaličková a dodává: "Mohl tak ušetřit až šedesát tisíc korun. Starý automobil pak byl ekologicky recyklován.

Vsoučasné době podobnou akci nabízí Volkswagen. "Klient, jenž nám odprodá městskou dodávku, získá slevu na nákup modelu Caddy ve výši 25 tisíc korun. Nezáleží na tom, zda vykupovaná dodávka bude Ford nebo například Škoda 1203," říká Jan Klíma, mluvčí společnosti Volkswagen Česká republika. *

I TAK TO JDE S poněkud neobvyklým způsobem likvidace vozů přišla automobilka Dodge. Ti, kteří svůj starý vůz "pohřbili" a ještě o tom napsali esej, mohli vyhrát nový model legendárního křižníku amerických silnic Dodge Magnum.

Místa, kde lze nechat odstranit autovrak

Jihočeský kraj

J. Pumperger - autovraky Turovecká A3, Chýnov tel.: 602 261 196

Jihomoravský kraj

Goldmetal Autovrakoviště Strážnice tel.: 608 878 999

Karlovarský kraj

Papos Moříčovská 251, Ostrov tel.: 777 752 458

Královéhradecký kraj

Autovrakoviště Jeníkovice Jeníkovice 30 tel.: 602 455 473

Liberecký kraj

Josef Lojdl Kateřinská 152, Liberec 17 tel: 602 422 211

Moravskoslezský kraj

Marius Pedersen Areál skládky EKO, Chelbičov tel.: 602 651154

Olomoucký kraj

Metalšrot Tlumačov U Zimního stadionu, Prostějov tel.: 577 128 114

Pardubický kraj

Esokovošrot Milheimova 2719, Pardubice tel.: 602 460 999

Plzeňský kraj

Osona holding Slovanská alej 32, Plzeň tel.: 602416214

Praha

Sunex U Elektry 650, Praha 9-Vysočany tel.: 283 920 022

Středočeský kraj

Kovošrot Kladno Kladno-Dříň tel.: 312 685 603

Ústecký kraj

Nord Logistic (Ekobus) Nádražní ul., Litvínov tel.: 425 883 411

Vysočina

Akuservis Cakl Jihlava-Bedřichov tel.: 567 221 207

Zlínský kraj

Metalšrot Tlumačov Staré Město u Uher. Hradiště tel.: 577 929 004


Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.