BMW 5

BMW 5 | foto: BMW

Avantgarda u BMW končí, přijíždí nová řada pět

  • 215
Olympijský stadion v Mnichově viděl premiéru nejnovějšího BMW. Na světě je nová "pětka". Šestá generace se představuje chvíli poté co jich statistici německé automobilky za 27 let, co svět řadu 5 zná, napočítali 5 555 555 vyrobených.

Znalci na ni budou volat továrním kódovým označením F10. Po éře nonkonformních tvarů chuligána Chrise Banglea obsadili designstudio mnichovské automobilky tradicionalisté vedení Adrianem van Hooydonkem.

BMW 5

Pětka se vrátila k umírněnosti a nenucené eleganci. Designéři prostě vymazali ze svých myslí stávající odcházející pětku a navázali na předposlední generaci, kterou bmwčkáři znají pod označením E39. Stojí za vzpomínku, že když BMW před šesti lety představilo stávající pětku, vrcholila na internetu vlna peticí, které volaly po tom, aby vedení automobilky Banglemu zabavilo pastelky a vyprovodilo ho ze svého designérského ateliéru. Tak se některým tehdy nová - a velmi netradičně oblečená - pětka nelíbila.

Šest generaci BMW 5

Novou pětku postavilo BMW na platformě větší řady 7, ke které se hlásí i základními liniemi; příď zase odkazuje na BMW 5 GT, které se právě začalo prodávat.

I na pracovišti řidiče je to návrat ob generaci. Skalní příznivci BMW budou kvitovat orientaci středového panelu, který se po letech opět natočil směrem k řidiči. Minimalistický design stávajících modelů nahrazuje klasičtější pojetí. Nechybí ale samozřejmě nejmodernější technika. Z pohledu posádky je to hlavně rozhraní iDrive. Displej uprostřed přístrojovky má 10,2 palce a v útrobách vozu je schovaný 80 GB harddisk.

BMW 5

Nová pětka zabírá na silnici obdélník 490 krát 186 centimetrů, vysoká je 1475 mm. Chlubit se bude dlouhatánským rozvorem 297 centimetrů. Do kufru sedanu se vejde 520 litrů, kombíku se dočkáme příští rok.

Při konstrukci využili inženýři v Mnichově hojně hliník. Jsou z něj vyrobené nápravy (přední i zadní víceprvkové), blatníky, kapota a na dveřích se díky němu ušetřilo 23 kilo v porovnání s ocelí. Ocel použili konstruktéři v podobě nosníků s proměnnou tloušťkou hlavně na nosné části karoserie, celé auto je prý o 55% tužší v porovnání s předchozím modelem. Celková hmotnost ale i přes hliníkovou dietu narostla v některých verzích až o sto kilo (záleží na motoru).

Aktivní řízení předních kol, jež známe už z odcházející generace, doplní příplatkový Integral Active Steering pomáhající v zatáčkách natáčením kol zadní nápravy pomocí elektromotorů.

BMW 5

Startovací nabídka motor obsahuje čtyřválcový dvoulitrový turbodiesel ve verzi 520d s výkonem 184 koní (dorazí ovšem s mírným zpožděním), další nabídka pijáků nafty obsahuje verze 525d a 530d, obě jsou samozřejmě šestiválcové.

Benzinové verze jsou šestiválcové 523i, 528i, 535i a na vrcholu je osmiválcová 550i biturbo s výkonem 407 koní. Všechny motory splňují emisní normu Euro 5; 530d ve verzi BluePerformance splňuje dokonce Euro 6. Motory budou k mání s šestistupňovou manuální převodovkou nebo osmistupňovým automatem.

Benzinové motory pro nové BMW řady 5 523i 238i 535i 550i
motor zážehový 2996 ccm R6 zážehový 2996 ccm R6 zážehový přeplňovaný 2979 ccm R6 zážehový 4295 ccm V8
max. výkon (kW/k) 150/204 190/258 225/306 300/407
max. kroutící moment (Nm) 270 310 400 600
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,9 6,6 6,0 5,0
max. rychlost (km/h) 238 250 250 250
komb. spotřeba (l/100 km) 7,6 7,8 5,8 10,4

Za příplatek bude hromada technických vychytávek: adaptivní tempomat udržující konstantní odstup od předjedoucího auta (funguje až do zastavení vozidla, což není úplně obvyklé), tlumiče s nastavitelnou tuhostí, z BMW řady 7 známe také systém Driving Dynamic Control, který přenastavuje charakteristiku auta - mění odezvu plynového pedálu, ostrost reakcí motoru, přímost řízení, úroveň netečnosti stabilizačního systému, v případě, že objednáte automatickou převodovku, také rychlost s jakou řadí a samozřejmě upravuje i tvrdost podvozku.

Naftové motory pro nové BMW řady 5 520d 525d 530d
motor vznětový přeplňovaný 1995 ccm R4 vznětový přeplňovaný 2993 R6 vznětový přeplňovaný 2993 R6
max. výkon (kW/k) 135/184 150/204 180/245
max. kroutící moment (Nm) 380 450 540
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,1 7,2 6,3
max. rychlost (km/h) 227 236 250
komb. spotřeba (l/100 km) 5,0 6,2 6,3

V seznamu příplatkové výbavy bude head-up displej, systém nočního vidění, hlídač mrtvého úhlu, i systém varující při nechtěném vyjetí z pruhu, nebo parkovací asistent - v rychlostech do 35 km/h si auto samo najde místo k podélnému zaparkování a auto tam postaví, na řidiči je pouze ovládání jedničky, zpátečky a brzdy.

Autosalonová premiéra nové pětky je naplánovaná na autosalon do Los Angeles, který se koná v první polovině prosince. Prodej šesté generace BMW řady 5 bude zahájen v březnu příštího roku. Německé startovací ceny: 39 950 eur za 520d a 41 900 za 523i.