Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ayrton Senna, ten nejlepší z nejlepších, by oslavil pětapadesátiny

Exkluzivně aktualizováno 
Ayrton Senna da Silva. Slavnějšího pilota královské motoristické disciplíny, Formule 1, svět asi nezná. Designér a architekt Pavel Hrubý na Sennovu památku namaloval exkluzivně pro iDNES.cz skicu legendárního pilota a jeho monopostu.

Ayrton Senna a jeho monopost F1 | foto: Pavel Hrubýpro iDNES.cz

K získání prvního titulu mistra světa Formule 1 stačilo Ayrtonu Sennovi v roce 1988 už jen zvítězit ve Velké ceně Japonska. V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas a jeho vůz startoval z první pozice. Pro Sennu to byly ideální podmínky a zdálo se, že už ho nic o titul nemůže připravit. 

Senna na plochu

Stáhněte si skicu Pavla Hrubého jako tapetu na plochu svého monitoru ZDE

Závod odstartoval, Ayrton Senna však nikoli. Pneumatiky jeho monopostu se odlepily od startovního roštu, až když se propadl na beznadějné 16. místo. Sennova touha po vítězství byla však vždy mnohem silnější než u jeho soupeřů a proto nejen tehdy, k velkému úžasu všech, projížděl cílovou rovinkou jako první. Nechtěl být jedním z mnoha, proto vykročil a vystoupil z řady.

Ayrton Senna da Silva

*21.3.1960 Sao Paulo, Brazílie +1.5.1994 Boloňa, Itálie

Kariéra ve Formuli 1 Mistr světa : 1988, 1990, 1991

Počet startů: 162

Počet vítězství: 41

Stupně vítězů: 80

Pole positions: 65

Supertalent

Věhlasný brazilský automobilový pilot Ayrton Senna byl bezesporu jedním z největších talentů motoristického sportu. Závodění se za výrazné podpory rodiny a zejména svého otce Miltona věnoval od útlého mládí. První cenné zkušenosti získal v soutěži motokár a v roce 1978 se kvůli motorsportu dokonce přestěhoval do Evropy, kde se později přesunul do silnější formule Ford 1600. 

Jeho úspěchy byly nepopiratelné, odhodlání nezastavitelné a závodní potenciál nezměrný. Na prahu vstupu do mistrovství Formule 1 proto stanul v roce 1984, tehdy jej oslovil tým Toleman. Ayrton svou úvodní Velkou cenu v Brazílii sice nedokončil, ale již v první sezóně předvedl několik nadprůměrných výsledků a dosáhl i na body. Svého vytouženého prvního vítězství se dočkal po přestupu ke konkurenčnímu Lotusu v následující sezóně ve Velké ceně Portugalska.

Ayrton Senna

Obyčejný kluk, který miloval rychlost a Brazílii

Soustředění a modlitba před startem.

Soustředění a modlitba před startem.

Ayrton byl skromnou, rozvážnou a silně věřící osobností, na okruhu se však projevoval sebejistou a útočnou, až agresivní jízdou. Jeho výjimečné jezdecké schopnosti byly vždy daleko před výkonem a technickými možnostmi jeho monopostu a vynikaly zejména za zhoršených povětrnostních podmínek. Nově nabyté zkušenosti pak dokázal zúročit na maximum a závod od závodu byl „dospělejším“ jezdcem.

Od sezóny 1988 spolupracoval se stájí McLaren po boku ostřílenějšího týmového kolegy a svého pozdějšího velkého rivala, francouzského pilota Alana Prosta. Ayrtonovy zkušenosti v kombinaci s dobře připraveným vozem mu ještě ten rok vynesly první mistrovský titul. Další pak získal hned o dvě léta později a třetí v následujícím roce 1991.

V sezóně 1994 spojil nově své jméno s Frankem Williamsem. První dva závody se týmu příliš nevydařily, a tak všichni doufali, že se vše v dobré obrátí při Velké ceně San Marina. 

Fotogalerie

Během kvalifikace si Ayrton sice zajistil dobrou startovní pozici, velmi jej však zasáhla smrtelná nehoda kolegy Rolanda Ratzenbergra. I přes toto neštěstí byl následující den závod odstartován dle plánu a Ayrton se ihned dostal do čela. Vše probíhalo k největší spokojenosti týmu, až do sedmého kola. V něm jeho monopost znenadání a z neznámých příčin vylétl v rychlosti přes 300  km/h ze zatáčky a vzápětí se čelně střetl s betonovou stěnou. S těžkým poraněním hlavy a v bezvědomí byl Ayrton letecky transportován do nemocnice. Po několika hodinách, krátce po skončení závodu, přichází smutné sdělení. Ayrton Senna svým vážným zraněním podlehl.

Zpráva o jeho smrti se stala hlavním tématem všech médií, oblétla celý svět a rodná Brazílie se ponořila do hlubokého smutku. Pohřeb se uskutečnil o čtyři dny později v Sao Paulu za účasti blízké rodiny a kolegů od rychlých kol. Statisíce fanoušků se se svým idolem přišly rozloučit do ulic s vědomím, že už je dalším vítězstvím nikdy nepotěší. Dodnes většina brazilského národa považuje tuto ztrátu za největší národní tragédii.

Ve Formuli 1 zažil Ayrton absolutní vrchol, uznání i slávu. Zažil ale i špinavou politiku, křivdu a s každým usednutím do kokpitu podstupoval obrovské riziko nehody. Celý svůj život podřídil závodění. Během své desetileté kariéry v nejvyšší soutěži v podstatě při každé čtvrté Velké ceně zvítězil a při každé druhé stanul na stupních vítězů. 

Nebýt jeho tragické nehody první květnové neděle, letos 21. března by oslavil 55. narozeniny. Výčet jeho úspěchů by byl jistě mnohem delší. 

Jeho ztráta byla tragická, byla ale zároveň posledním rozhodujícím momentem, který přiměl Mezinárodní automobilovou federaci schválit výrazně přísnější pravidla právě za účelem zvýšení bezpečnosti na závodních tratích. Ayrton Senna tak zůstává poslední obětí z řad pilotů ve Formuli 1.

Autoři:






Nejčtenější

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.