Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ayrton Senna, ten nejlepší z nejlepších, by oslavil pětapadesátiny

Exkluzivně aktualizováno 
Ayrton Senna da Silva. Slavnějšího pilota královské motoristické disciplíny, Formule 1, svět asi nezná. Designér a architekt Pavel Hrubý na Sennovu památku namaloval exkluzivně pro iDNES.cz skicu legendárního pilota a jeho monopostu.

Ayrton Senna a jeho monopost F1 | foto: Pavel Hrubýpro iDNES.cz

K získání prvního titulu mistra světa Formule 1 stačilo Ayrtonu Sennovi v roce 1988 už jen zvítězit ve Velké ceně Japonska. V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas a jeho vůz startoval z první pozice. Pro Sennu to byly ideální podmínky a zdálo se, že už ho nic o titul nemůže připravit. 

Senna na plochu

Stáhněte si skicu Pavla Hrubého jako tapetu na plochu svého monitoru ZDE

Závod odstartoval, Ayrton Senna však nikoli. Pneumatiky jeho monopostu se odlepily od startovního roštu, až když se propadl na beznadějné 16. místo. Sennova touha po vítězství byla však vždy mnohem silnější než u jeho soupeřů a proto nejen tehdy, k velkému úžasu všech, projížděl cílovou rovinkou jako první. Nechtěl být jedním z mnoha, proto vykročil a vystoupil z řady.

Ayrton Senna da Silva

*21.3.1960 Sao Paulo, Brazílie +1.5.1994 Boloňa, Itálie

Kariéra ve Formuli 1 Mistr světa : 1988, 1990, 1991

Počet startů: 162

Počet vítězství: 41

Stupně vítězů: 80

Pole positions: 65

Supertalent

Věhlasný brazilský automobilový pilot Ayrton Senna byl bezesporu jedním z největších talentů motoristického sportu. Závodění se za výrazné podpory rodiny a zejména svého otce Miltona věnoval od útlého mládí. První cenné zkušenosti získal v soutěži motokár a v roce 1978 se kvůli motorsportu dokonce přestěhoval do Evropy, kde se později přesunul do silnější formule Ford 1600. 

Jeho úspěchy byly nepopiratelné, odhodlání nezastavitelné a závodní potenciál nezměrný. Na prahu vstupu do mistrovství Formule 1 proto stanul v roce 1984, tehdy jej oslovil tým Toleman. Ayrton svou úvodní Velkou cenu v Brazílii sice nedokončil, ale již v první sezóně předvedl několik nadprůměrných výsledků a dosáhl i na body. Svého vytouženého prvního vítězství se dočkal po přestupu ke konkurenčnímu Lotusu v následující sezóně ve Velké ceně Portugalska.

Ayrton Senna

Obyčejný kluk, který miloval rychlost a Brazílii

Soustředění a modlitba před startem.

Soustředění a modlitba před startem.

Ayrton byl skromnou, rozvážnou a silně věřící osobností, na okruhu se však projevoval sebejistou a útočnou, až agresivní jízdou. Jeho výjimečné jezdecké schopnosti byly vždy daleko před výkonem a technickými možnostmi jeho monopostu a vynikaly zejména za zhoršených povětrnostních podmínek. Nově nabyté zkušenosti pak dokázal zúročit na maximum a závod od závodu byl „dospělejším“ jezdcem.

Od sezóny 1988 spolupracoval se stájí McLaren po boku ostřílenějšího týmového kolegy a svého pozdějšího velkého rivala, francouzského pilota Alana Prosta. Ayrtonovy zkušenosti v kombinaci s dobře připraveným vozem mu ještě ten rok vynesly první mistrovský titul. Další pak získal hned o dvě léta později a třetí v následujícím roce 1991.

V sezóně 1994 spojil nově své jméno s Frankem Williamsem. První dva závody se týmu příliš nevydařily, a tak všichni doufali, že se vše v dobré obrátí při Velké ceně San Marina. 

Fotogalerie

Během kvalifikace si Ayrton sice zajistil dobrou startovní pozici, velmi jej však zasáhla smrtelná nehoda kolegy Rolanda Ratzenbergra. I přes toto neštěstí byl následující den závod odstartován dle plánu a Ayrton se ihned dostal do čela. Vše probíhalo k největší spokojenosti týmu, až do sedmého kola. V něm jeho monopost znenadání a z neznámých příčin vylétl v rychlosti přes 300  km/h ze zatáčky a vzápětí se čelně střetl s betonovou stěnou. S těžkým poraněním hlavy a v bezvědomí byl Ayrton letecky transportován do nemocnice. Po několika hodinách, krátce po skončení závodu, přichází smutné sdělení. Ayrton Senna svým vážným zraněním podlehl.

Zpráva o jeho smrti se stala hlavním tématem všech médií, oblétla celý svět a rodná Brazílie se ponořila do hlubokého smutku. Pohřeb se uskutečnil o čtyři dny později v Sao Paulu za účasti blízké rodiny a kolegů od rychlých kol. Statisíce fanoušků se se svým idolem přišly rozloučit do ulic s vědomím, že už je dalším vítězstvím nikdy nepotěší. Dodnes většina brazilského národa považuje tuto ztrátu za největší národní tragédii.

Ve Formuli 1 zažil Ayrton absolutní vrchol, uznání i slávu. Zažil ale i špinavou politiku, křivdu a s každým usednutím do kokpitu podstupoval obrovské riziko nehody. Celý svůj život podřídil závodění. Během své desetileté kariéry v nejvyšší soutěži v podstatě při každé čtvrté Velké ceně zvítězil a při každé druhé stanul na stupních vítězů. 

Nebýt jeho tragické nehody první květnové neděle, letos 21. března by oslavil 55. narozeniny. Výčet jeho úspěchů by byl jistě mnohem delší. 

Jeho ztráta byla tragická, byla ale zároveň posledním rozhodujícím momentem, který přiměl Mezinárodní automobilovou federaci schválit výrazně přísnější pravidla právě za účelem zvýšení bezpečnosti na závodních tratích. Ayrton Senna tak zůstává poslední obětí z řad pilotů ve Formuli 1.

Autoři:




Nejčtenější

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Další z rubriky

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Pontiac Firebird Trans Am Rogera Bolligera
Bestie s osmilitrovým osmiválcem bude řádit v Brně, má 730 koní

Už v roce 1971 v sériové výrobě byl Pontiac Firebird Trans Am šílené auto. Švýcar Roger Bolliger ovšem dotáhl velkorysost amerických konstruktérů z doby před...  celý článek

Fiat Barchetta
Zbrojení na sezonu kabrioletů. Barchetta je nestárnoucí italská sexbomba

Holku dnes sbalíte spíš na facebookové hlášky než na auto bez střechy. Teplé dny však občas některého automobilového romantika nalákají k činu. Koupit si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.