Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Až 90 procent ojetin v inzerátech má problém, tvrdí odborníci

aktualizováno 
Pokud se zakoukáte do auta, jehož minulost se později ukáže jako problémová, můžete o něj přijít bez náhrady. Historii ojetiny je třeba prověřit včetně najetých kilometrů. Až 40 procent aut má totiž počítadlo kilometrů stočené.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: MF DNES

Existuje několik způsobů, jak riziko minimalizovat, pro většinu z nich však potřebujete internet. První a nejdůležitější rada proto zní: nikdy nekupujte ojeté auto, o němž nic nevíte. Nechte si okopírovat velký technický průkaz (u dovozů ze země původu) a vezměte si pár dnů na prověření.

Pokud se to prodejci nebude líbit a bude vás přesvědčovat, že vám unikne jedinečná šance, utíkejte honem pryč. Aut je dnes na trhu tolik, že se vyplatí počkat a hledat dál.

Pozor na inzeráty

Kde je riziko při koupi největší? "Nejvíc problematických vozů se prodává přes inzerát, podle nás tam má nějaký problém přibližně 90 procent všech vozidel. Rizikoví jsou také někteří individuální dovozci a docela často i ty malé autobazary, které prodávají výhradně v komisi. Naopak už několik let zaznamenáváme značný pokles počtu stížností na velké autobazary a na prodejce nových aut, kteří zároveň provozují bazar. Takže zatímco riziko u zavedených prodejců se snižuje, při nákupu na ulici naopak roste," varuje Zbyněk Veselý z organizace SOVA.

Toto občanské sdružení na ochranu vlastníků automobilů vydává již několik let užitečnou příručku s radami pro nákup ojetiny, najít ji lze i na internetových stránkách (http://www.sdruzeni-sova.cz/). Jeho slova potvrzuje fakt, že velké bazary (AAA Auto, Auto ESA, Štěpánek Auto a další) nabízejí záruku na původ vozu a v případě problémů garantují vrácení peněz.

V malém bazaru prověřujte

Vezměme tedy modelový příklad zákazníka malého autobazaru, který si vyhlédl auto, jež se mu líbí. Co může udělat, aby si ho prověřil?

Pokud je auto už registrované v Česku, je situace jednodušší. "Prvním krokem je podívat se do databáze českého ministerstva vnitra, na jehož internetových stránkách se dá podle VIN kódu (17místné rodné číslo auta – pozn. red.) i registrační značky zjistit, jestli auto není v databázi kradených. Jde to i SMS zprávou, do níž napíšete VIN a zašlete ji na číslo 9003020," radí Oldřich Očenášek ze společnosti Dekra, která provozuje Stanice technické kontroly.

"Další možností je zajít k autorizovanému prodejci značky, který umí ověřit, zda VIN odpovídá deklarovanému roku výroby a výbavě. No a pak existuje nová služba společnosti Cebia – Autotracer," dodává Očenášek.

Cebia se v Česku na prověřování původu specializuje. Za 499 korun prověří české databáze, umí však i ty zahraniční. Tato služba, Provin, je ovšem dražší; informace o jednom voze přijde na 2 300 korun. Pokud by však už v minulosti některý z majitelů o informace ze služby Provin žádal, zobrazí se už ve výpisu Autotraceru.

Co se dozvíte z Autotraceru

Pokud tedy víte, že budete kupovat ojetinu na vlastní pěst, můžete si předem na stránkách www.cebia.cz koupit za 499 korun kupon s kódem. Ten pak zadáte do systému ve chvíli, kdy budete chtít prověřit nějaký ojetý vůz. Nejdříve vám Autotracer zdarma napíše, co všechno dokáže o autě zjistit – pokud se vám bude zdát, že to za vynaložené peníze nestojí, nemusíte dál pokračovat.

Jestliže číslo kuponu zadáte, Autotracer zobrazí dostupné informace o autě a dá vám návod, co všechno si můžete zkontrolovat sami. Na detailních fotografiích zjistíte, jak má auto tohoto modelového roku vypadat, kde je umístěn VIN, jaká je jeho přesná podoba, jak jsou uchyceny evidenční štítky.

"Důležitější část je výpis z historie auta. Na serverech našich i smluvních partnerů (záznamů je zhruba 100 milionů) zjišťujeme dostupné informace o roku výroby, technických datech, záznamech ze servisů, pokud v systému jsou," říká Martin Krejčík z Cebie.

Jak to funguje v praxi

Fungování Autotraceru jsme vyzkoušeli na dvou autech – jednom registrovaném v Česku (Nissan X-Trail), druhém čerstvě dovezeném (Jeep Cherokee). U prvního se ukázalo, že už před třemi lety bylo zavedeno do databáze chráněných vozů OCIS, a proto jsme v systému našli kompletní fotodokumentaci z té doby, výpisy stavu tachometru při kontrolách v autorizovaných servisech (naposledy loni v prosinci). Tady se informace ukázala jako maximálně užitečná.

Jeep Cherokee byl dovezen z Lucemburska, proto nám systém pouze ověřil, že VIN kód odpovídá roku výroby a provedení auta. Ujištění, že vůz není v databázi kradených vozů v ČR ani není zatížen leasingem, bylo u dovozu víceméně zbytečné. Takže pro další informace bychom museli využít službu Cebie Provin.

Tohle prověření v zemi původu přijde na 2 300 korun a trvá zhruba čtyři dny. "Zjistí se, jestli auto bylo v té zemi opravdu přihlášeno, a když ano, zda bylo také řádně odhlášeno. A také důvod odhlášení – občas to bývá totální havárie, a u nás je auto téměř nové. To pak znamená, že jde o takzvané  ‚dvojče‘: auto s pochybným původem registrované na dokladech toho vraku," říká Martin Krejčík z Cebie s tím, že se také zjišťuje skutečný rok výroby nebo první registrace (nesmí se lišit víc než o jeden rok) a také, zda vozidlo není v daném státě evidováno jako odcizené.

"Informací stále přibývá, nyní pracujeme na tom, aby se partnery staly značkové servisy z Evropské Unie. Počítáme, že do konce léta bychom takto mohli mít v databázi 50 procent všech značek," doplňuje Martin Krejčík.

Přetočený tachometr = běžný stav

Z problémů, jež se u ojetých aut objevují nejčastěji, jasně vede přetočený tachometr. "Pak je to omlazený rok výroby, následuje pozměněný původ – například přeražený VIN a falšované doklady," říká Zbyněk Veselý ze Sovy.

A Martin Krejčík z Cebie přidává několik hrozivých čísel. "Od loňského léta, kdy jsme projekt rozběhli, se ukázalo, že 40 procent prověřovaných aut mělo přetočený tachometr. Čekali jsme, že v průměru to bude stočení třeba ze 140 na 90 tisíc kilometrů, ale skutečnost je mnohem horší – spíše z 250 na 60 tisíc km. A to už je fakt nebezpečné, technický stav takového vozu může být špatný, nemluvě o zanedbaném servisu, třeba výměně rozvodů," říká Krejčík. Přidává další radu: lépe je koupit pravidelně servisovaný vůz se 150 tisíci kilometry než auto s neznámou minulostí a 40 tisíci na tachometru.

Kolik stojí služby ověření VIN
SMS na 9003020 – zdarma
vyhledávač na stránkách ministerstva vnitra – zdarma
služba Autotracer – 499 Kč
služba Provin – 2 300 Kč
ověření země původu (Cebia) – 600 Kč





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.