BAIC C80K | foto: BAIC

Luxus na čínský způsob: přes pět metrů délky a technika vyžilých saabů

  • 40
Významná čínská automobilka BAIC představila studii luxusního sedanu C80K. Výrazně zaoblené auto má zaujmout náročné domácí zákazníky, s exportem se zatím nepočítá. Na čínském trhu ale může zatopit mercedesům a audi.

Pekingská automobilka BAIC (Beijing Automotive Industry Holding) produkuje v kooperaci s Mercedesem a Hyundaiem licenční vozy těchto značek pro čínský trh a k tomu vyrábí i několik aut vlastní konstrukce. Ve světě je pak známá koupí technologií zkrachovalého Saabu a výrobou aut, která nápadně připomínají vozy známých značek.

Tak trochu do vlastního zelí kooperačních modelů Mercedesu, speciálně sedanu třídy E, leze nový model BAICu s označením C80K. Hodně velký sedan s výrazně zaoblenou zádí na první pohled vypadá, že by mohl mít zadní výklopnou stěnu a tedy technicky pět dveří. Jenže to bude klasický tříprostorový čtyřdveřový sedan. Vzhledově auto připomíná bentley nebo Jaguar XJ.

BAIC C80K

Z dostupných dat a fotografií zaujme konstrukce dveří, která se budou otvírat proti sobě. To je po dlouhých letech opět módní konstrukční řešení, které na trh navrátil obří Rolls-Royce Phantom a dnes ho najdeme třeba i v malém MPV Opel Meriva. Oproti nim ale chce jít čínský výrobce dál a odstranil z auta prostřední B sloupek. Ale je možné, že toto řešení si ponechá jen výstavní koncept, pro sériovou výrobu je to technologicky dost náročné řešení. Hlavně z důvodu bezpečnosti.

Sedan C80K je opravdový obr. Na délku měří 5,2 metru a na šířku 1,92 metru. S těmito proporcemi se může pustit do křížku i s prémiovými evropskými sedany BMW 7 nebo Audi A8. Ale reálně má novinka mířit spíš o třídu níž proti mercedesu třídy E nebo proti BMW pětkové řady.

Výrobce zatím nezveřejnil technickou specifikaci novinky. Podle dostupných údajů by auto mohlo nést některé konstrukční prvky saabu. O třídu menší sedan C70G je totiž vlastně jen převlečený starší Saab 9-5 a i větší model by mohl některé komponenty adoptovat. O pohon by se tak mohl starat přeplňovaný čtyřválec od Saabu s objemem 2,3 litru. Pro běžný provoz by i tak velkému autu stačil.

Na první pohled luxusní interiér nepřináší nic převratného, zaujme především prostorností a vzdušností díky chybějícím B sloupkům. Multifunkční displej výrobce elegantně zakomponoval přímo do palubní desky a designérsky zajímavý se jeví i střešní panel s osvětlením, který přechází až do zpětného zrcátka na předním skle.

BAIC Midi

Ve vlastní produkci aut pod značkami Beiqi a Foton mnoho zajímavých aut nenajdeme. Modely SUV a pick-upy připomínají jeepy a toyoty a výrobce se k původním originálům i hlásí. Menší modely pak nestojí ani za zmínku, a to i v kontextu ostatní čínské produkce. Z novinek potěší příznivce zaniklého Saabu model C70G, což je čínská varianta staršího modelu 9-5, nikoliv toho posledního, který se vyráběl-nevyráběl poslední dva roky. BAIC koupil od Saabu (respektive od GM) technologie (čtěte více), takže upravený model pro čínský trh není žádným překvapením.

Značka byla často kritizována kvůli kopiím známých modelů evropských výrobců. Paradoxně i modelů Mercedes Benz, přestože s touto německou automobilkou má společný podnik.