Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bajaj Lite: další superlevný vůz na obzoru

aktualizováno 
Automobily za velmi nízké ceny - to je tržní segment, kde se za pár let dočkáme velkých soubojů. Cestu k vozu za babku ukázala Tata svým modelem Nano, ale konkurence se nenechá zahanbit.
Bajaj Lite

Bajaj Lite | foto: dancewithshadows.com

Superlevné automobily prožívají poslední dobou renesanci. Zdá se, že bychom se mohli během několika roků dočkat podobné vlny motorizace, jakou zažila poválečná Evropa. Hlavním trhem tentokrát ale bude jižní a jihovýchodní Asie.

Zde by měly výraznou roli sehrát superlevné automobily, oproti nimž je Dacia Logan luxusním vozem. Přitom právě logan nastartoval vlnu levných vozů a donutil o nich přemýšlet i velké výrobce – Volkswagen chystá miniauta na bázi studie Up, do levného segmentu hledá cestu i Toyota a Fiat, následovat ale určitě budou i další.

To v Asii nejsou auta s cenou loganu nic neobvyklého, a tak se místní výrobci chystají ještě níže. Novou metu nastavila Tata s nedávno představeným modelem Nano.

Cena minivozítka by se měla pohybovat na hranici 50 000 korun. Mnozí nevěří, že lze za takové peníze auto vyrobit, ale realita bude asi jiná.

Ostatně znalci jistě ví, že svého času se v Indonésii vyráběl a prodával vůz Timor, jehož cena činila zhruba 60 000 korun. Tehdy šlo ovšem o prachsprostou kopii i u nás známého vozu Kia Sephia.

To Bajaj, další indický výrobce, připravuje originální automobil s nízkou cenou. Koncept Lite představil Bajaj poměrně v tichosti dokonce dva dny před Tatou, jenže v tomto případě nejde zatím o finální automobil.

Zatímco Tata Nano pomalu míří na trh, Lite má před sebou ještě poměrně dlouhou cestu – na trh se dostane nejspíše až v roce 2010 (některé zdroje uvádí 2009).

Přesto, nebo právě proto, by měl být nový minivůz Bajaj zajímavější než jeho konkurent. Svůj podíl by na tom měla mít i aliance Renault - Nissan, která se chystá do spolupráce s Bajaj vstoupit.

Kromě výroby lehkých užitkových vozů by měl tento francouzsko-japonský výrobce spolupracovat s Bajaj právě na projektu superlevného vozu – jak se zdá, Logan Renaultu nestačí.

Finální spolupráce zatím není potvrzena, ale z komentářů Carlose Ghosna, šéfa Renaultu, je vidět, že je vše téměř na spadnutí. Podle něj by měl být automobil Bajaj dražší než Tata Nano, ale také vyspělejší. Renault - Nissan by se sice neměl podílet na vývoji většiny mechanických částí, Bajaj si ale již dříve dal za cíl, že důležitější než cena je spotřeba.

A právě na tu bude u Lite kladen hlavní důraz – měla by být poloviční oproti dnešním malým vozům, očekávat tedy můžeme zhruba 3 litry paliva na 100 kilometrů, možná i méně.

Motorizací, které budou pocházet z vývojových dílen Bajaj, bude k dispozici prý několik, počítá se i s dieselovým motorem.

Pan Bajaj, šéf automobilky, dokonce naznačil, že problémem by neměla být ani přestavba na LPG, CNG, nebo dokonce hybridní pohon – platforma toto vše umožňuje.

Podíl Renault - Nissan na tomto minivozítku je trochu nejasný – hovoří se o tom, že by z dílen aliance mohl pocházet design, podvozkové části nebo interiér.

Společnými silami by mohla vzniknout i továrna na výrobu těchto vozítek. Lite byl sice předveden jako osobní vůz, ale na stejné platformě by podle různých zdrojů měly vzniknout i lehké užitkové automobily s různým provedením karoserie, a dokonce dvěma délkami rozvorů. To vše vždy s cenou zhruba 3 000 dolarů, tedy asi 53 000 korun.

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.