Opravdové rarity mohli o víkendu vidět nadšenci a fandové na Trabant srazu Morava v kempu Žralok u Plumlovské přehrady. Sjeli se majitelé trabantů z celé České republiky, Slovenska i jižního Polska. Pátý ročník přehlídky, která patří v Česku k největším, se setkal s rekordní účastí v historii. Duroplastových vozů z kategorie veteránů, klasik i upravených krasavců v tuningu se v kempu sešlo přes sto osmdesát.
"Takovou účast jsme nečekali, běžně na srazy jezdí kolem sto padesáti vozů. Je to důkaz, že i když trabantů ubývá, z původních tří milionů vyrobených aut jich dnes po českých silnicích jezdí jen do třiceti tisíc, zájem o ně stále trvá," je přesvědčen jeden z hlavních pořadatelů srazu Michal Štauder.
Letos poprvé také návštěvníci mohli na Plumlovské přehradě osedlat trabititanic. Výroba speciálního šlapadla s vnitřní dřevěnou konstrukcí a koly na plovácích trvala pořadatelům tři měsíce. Úspěch u diváků měla i soutěž v retro stylu, kdy účinkující oblékli silonové tepláky nebo uniformy veřejné bezpečnosti, nasadili rádiovku a společně se svými trabanty se přenesli do doby 60. až 80. let.
Nejstarším veteránem na srazu byl model z počátku 50. let, naopak nejmladší kousky se čtyřtaktním motorem o objemu 1,1 místo původních 0,6 litru sjely z výrobní linky v roce 1991.
"Ještě před třemi lety takovýto vůz nebyl v České republice ani jeden, dnes jich tu kolem pěti desítek najdeme," vypočítává Štauder, který má podobný kousek ve své sbírce také.
Zeleného vyšperkovaného trabanta koupil před deseti lety a od té doby ho v garáži upravuje. "S takovými auty si člověk může hrát, upravovat motor, převodovky... Nakonec jsem vyměnil i karoserii, takže z původních součástek nezůstala ani jediná. Je to koníček, do kterého jsem investoval spoustu času i peněz," přemítá pořadatel. "Pod 200 tisíc bych svého trabanta neprodal."