Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Barkas 1000: východoněmecký kmet ani dodnes neztratil dech

  16:48aktualizováno  16:48
24. 2. 1999 - Barkas 1000 křižuje zdejší silnice už od šedesátých let, a byť poslední dobou jeho zastoupení na síle ztratilo, má tradiční litrový dvoutakt z produkce někdejšího východního Německa pořád svoje příznivce. Ti oceňují jeho užitné vlastnosti, jednoduchost a celkově nenáročný provoz. Zájemce láká také nízká cena, za kterou lze Barkase pořídit.
Pojízdný vůz s perspektivou ještě několikaletého jezdění bývá k mání za částky kolem deseti tisíc korun, do dvaceti tisíc korun stávají udržovaná auta z osmdesátých let. Nezřídka jsou v nabídce i Barkasy z dob nedlouho před pádem berlínské zdi a do tuzemska dovezené jako ojetiny z Německa, se solidnějším vybavením, digitálními budíky, střešním oknem a dalším.
Barkas byl ve výrobě v řadě modifikací. Do tuzemska se dostal nejčastěji jako osmimístný mikrobus, pětimístné kombi a dvoumístná dodávka nebo náklaďák. Litrový motor má od 33 do 37 kW, ale kdo umí tříválec z Wartburgu 353 správně točit, nemusí ani dnes se zastaralým vozem na silnicích zdržovat. Vůz si vystačí zhruba s deseti litry na sto kilometrů, s větším nákladem je provoz dražší.
Zájem o Barkase 1000 nemusí být výstředností ani v době dostatku relativně levných a modernějších vozů téhož charakteru. Zatímco auta slavnějších typů nabízená za pakatel budou prakticky vysloužilá a schopná větší služby jen po značných nákladech, lze jednoduchého Barkase opravit a udržet v provozu poměrně lacino. Díly nabízejí inzeráty, bohatým zdrojem jsou nejen zdejší, ale hlavně německá vrakoviště, z nichž se do republiky k dalšímu využití dostávají i kompletní vozy.
Kromě nevelkých nákladů k pořízení i provozu patří k přednostem Barkasu 1000 také prostorná karoserie s nízkou podlahou a velkými dveřmi, chválu zaslouží nenáročný podvozek. Převodovka patří k dílům, které jsou jiné než u Wartburgu, ale problémy nepůsobí.
Naopak mezi největší bolesti patří spojka, kterou těžký vůz často likviduje zvlášť při použití přítlačného talíře pro Wartburg 353 či pro multikáru. Součástka je sice na pohled stejná, leč pro Barkase má přece jen jiné parametry a pozná se podle toho, že nese označení K 16. Případná koroze předních či zadních nadkolí je snadno zjistitelná, záludnější rez postihuje uchycení předních torzních tyčí ke karoserii. Častou chybou jsou vymlácené klouby předních poloos, což odhaluje škubání v řízení v zatáčkách nejprve ve stoupání a později i na rovině. U neopraveného starého auta mohou být i pokroucené brzdové bubny, málo vydrží svislé čepy řízení. Seřízení geometrie přední osy se vyplatí svěřit mechanikovi, který věc zná, neboť nepoučený snadno chybuje a vnitřní či vnější okraje pneumatik pak mizí před očima.
Na koupi starého Barkase 1000 by neměl pomýšlet člověk, který si nerozumí s pracovním nářadím. Určitě by si kromě jiných drobností musel dříve či později vyzkoušet výměnu těsnění pod hlavou motoru či opravu zapalování

U Barkasu 1000 korodují nadkolí předních i zadních kol. Rez postihuje i uchycení předních torzních tyčí. K vůbec nejslabším místům patří spojka. Také se kroutí brzdové bubny.

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.