Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily urazí tisíce kilometrů. Díky bateriím z řas nebo hliníku

  16:02aktualizováno  16:02
Na světě se objevují další spásné myšlenky, které mají jednou pro vždy vyřešit současné problémy baterií. Chystá se revoluční baterie z řas, izraelsko-kanadská spolupráce zase vyústila v první praktické testy nových hliníko-vzduchových baterií.

Elektromobil s bateriemi Alcoa-Phinergy má dojezd asi 1 800 kilometrů | foto: Alcoa

Prototyp nových baterií z řas připravuje Adam Freeman, který za tímto účelem založil výzkumnou společnost alGAS. Momentálně hledá pro svůj výzkum financování a vlastně nepožaduje ani tolik peněz. Vše zní až příliš ideálně – samotný prototyp by měl stát asi 1 500 dolarů a částka pouhých 5 000 dolarů by pak měla zajistit rozjetí sériové výroby. Baterie z řas by měla být schopna pojmout zhruba dvousetnásobek energie současných lithiových baterií a nabíjet by se mohla extrémně rychle – prý během 11 sekund.

Snadno by se dal celý projekt odsoudit jako nesmysl. Jenže o něm píší taková média jako třeba server Techcrunch a energetické využití řas není nic utopického. Jen zatím nikdo nedovedl jejich potenciál správně využít. Už dříve vědci zjistili, že řasy mají běžně elektrický náboj a že by je šlo využít. Už v roce 2012 se objevil případ, kdy francouzský biochemik Pierre Calejja vytvořil pouliční lampu, která okolí osvětlovala pomocí energie získané z řas a jejich probíhající fotosyntézy. Pokusy s řasami jako zdrojem elektrické energie pak trvají podstatně déle.

Freeman a jeho alGAS teď zkoumají možnost, jak řasy využít ne pro výrobu samotné elektrické energie, ale jak je využít pro skladování. Jemná síť vláken, kterou řasy jsou, je pro práci s elektrickým nábojem výhodná, dobře uchovává elektrický náboj a umožňuje rychlé vybíjení i nabíjení. K využití řas jako součásti baterií pak má pomoci nový polymer, který propojí jejich vlákna a vytvoří strukturu vhodnou pro práci s elektrickým nábojem. Právě tento polymer Freeman vyvinul a teď se pokouší baterie testovat.

V současné době jsou jeho baterie jenom hromada zavařovacích sklenic plných tekutiny a řas na polici v laboratoři. Ale technologie prý má obrovský potenciál. Do ideálu nastíněného na začátku  má jistě daleko, ale užitečná by mohla být. Jestli však budou elektromobily v blízké budoucnosti jezdit skutečně na elektřinu z organických baterií, to je zatím předčasné říkat. Ale jejich rozvoji by novinka, byť třeba jen desetkrát méně úchvatná, než říkají předpoklady, jistě pomohla.

Hliníko-vzduchové prototypy už jezdí

Druhá novinka neslibuje stonásobné zvýšení kapacity baterií, ani další tak úžasné parametry, na druhou stranu se již dostala do stadia velmi praktických testů. Izraelská společnost Phinergy a kanadská Alcoa společně ukázaly v Montrealu prototyp přestavěného běžného vozu na pohon elektromotory s novými hliníko-vzduchovými bateriemi.

Sada baterií o hmotnosti asi 100 kilogramů by měla podle tvůrců elektromobilu dodat energii až na 3 000 kilometrů cesty – tolik neujede na jedno natankování ani žádný běžný osobní automobil. Pro porovnání, dnes z hlediska dojezdu nejvýkonnější elektromobil Tesla Model S má asi 500 kilogramů baterií a urazí maximálně 480 kilometrů. Prototyp, který firmy předvedly a který je založen na běžném Citroënu C1, má mít dojezd 1 800 kilometrů. Nevýhodou nové hliníko-vzduchové baterie je ovšem její životnost, daná principem, který slouží k získávání energie z baterií.

Baterie jsou totiž v podstatě krabice plné hliníkových plátů. Elektrická energie je z nich získávána reakcí, při které se hliník za přítomnosti kyslíku a vody přeměňuje na oxid hlinitý, neboli materiál známý jako Alumina. Tato klasická oxidace probíhá u hliníku přirozeně, avšak je zastavena, jakmile alumina pokryje celý povrch materiálu. V bateriích od Phinergy je ovšem elektrolyt, který vrstvu neustále rozpouští, a tak může reakce probíhat dál. Uživatel jen musí do baterie čas od času dolít vodu. Jakmile je však chemickou reakcí ´rozpuštěn´ veškerý hliník, je už baterie dále nepoužitelná a je potřeba ji vyměnit.

To by pak musel majitel zajet na výměnu do servisu. Operace by neměla být složitá, ale jde samozřejmě o komplikaci. Autoři projektu tak svou baterii nevnímají jako primární zdroj energie elektromobilů pro každodenní pojížďky. Auta by měla stále mít běžné li-ion či jiné baterie, které lze nabíjet doma a jejichž životnost je podstatně delší. Běžné krátké jízdy by spotřebovávaly energii z obyčejných baterií, teprve delší cesta by do akce zapojila hliníko-vzduchový článek. Autoři projektu tak předpokládají, že jejich vysokokapacitní baterii by bylo nutné měnit zhruba jednou za rok.

Skutečná řešení?

Zatímco auta poháněná bateriemi z řas jsou ještě hudbou budoucnosti, hliníko-vzduchové baterie by se mohly již dočkat většího testu. Firmy Phinergy a Alcoa momentálně vyjednávají s kanadskou vládou o možnosti nasazení menší testovací flotily do provozu. I když je každý z projektů ve zcela jiném stadiu vývoje, zůstává otázkou, jestli se v praxi prosadí. Jednorázové výměnné hliníkové baterie nezní jako nejjednodušší řešení, u těch z řas na druhou stranu netušíme, zda budou opravdu fungovat.





Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Porsche 911 Carrera S 50th / 1 z 1963
Porsche 911 Carrera S 50th / 1 z 1963

r.v. 2014, naj. 20 340 km, benzín
5 400 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.