Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Batole Maserati: Fiat Grande Punto

  14:52aktualizováno  17. října 17:39
Zdá se vám po nocích o Maserati, ale vaše peněženka má jiný názor? Fiat má řešení jménem Grande Punto. Velká tečka za trablemi italské automobilky, i tak by se dala interpretovat kampaň, kterou při příležitosti uvedení nové generace svého malého - velkého auta turínský výrobce odstartoval.

FOTOGALERIE Z FRANKFURTU

Třetí generace punta je o kus větší než předchůdce, který zůstane ve výrobě až do konce roku 2006.

Nové punto pokořilo hranici čtyř metrů délky, předchůdce tak přerostlo o 17 centimetrů.

Chce se stát jakýmsi autem pro všechny situace. Velikostí nabídne dostatečný servis pro potřeby skromnější rodiny.

Má v sobě samozřejmě geny původních punt, kterým se líbilo ve městech.

Výrazným a pohledným designem italského designérského kouzelníka Giorgietta Giugiara zase osloví mládež.

"Grande Punto" = italsky "velká tečka"
Trochu baculatější…

Auto již na první pohled zmohutnělo, ostře řezané rysy předchůdce nahradily velkorysé obliny nesoucí se v duchu letošní ženevské novinky - cromy.

Velké očekávání

Šéf Fiatu Luca Cordero di Montezemolo to při slavnostní premiéře velkého punta v najaté velké městské hale v Turíně před tisícovkami pozvaných řekl na rovinu:"Grande Punto je nejen otázkou budoucnosti značky, ale i celého Turína."

Narážel tím na zásadní význam budoucnosti firmy Fiat pro své domovské město v severozápadní Itálii, v kraji Piemonte. Vždyť zde je na práci u Fiatu odkázáno hodně z 1,5 milionu jeho obyvatel.

Oblý předek, usměvavé oči světel a nikterak velká, ale přesto výrazná mřížka chladiče. Při pohledu z dáli by divák tipoval na batole Maserati. Až bližší pohled odhalí velké logo výrobce: Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Na velké punto se můžeme těšit ve tří i pětidveřové variantě. Třídveřová verze srší dynamikou, ale i druhý pár dveří na pětidveřové usedlejší variantě se designérům podařilo zakomponovat do boků bez ústupků na kráse.

Mohutný poslední sloupek, hostící po puntovsku umístěná zadní světla, přidává karoserii na důrazu a síle. Strmě klesající spodní hrana bočních oken dělá z Grande Punta na pohled pekelně rychlé a nabroušené auto.

Na zádi auta neruší madlo dveří, světla apod. V pravém dolním rohu víka kufru trůní nové logo Punta. Ploché boky rozděluje jemná hrana, na první pohled zaujmou výrazné lemy blatníků objímající kola.

Branko Remek, letitý znalec  značky a předseda pražského Fiat Clubu, říká: "Z doby nedávné spolupráce s koncernem General Motors pochází záměr unifikace výrobků, a nové Punto je tak postaveno na stejné podlahové plošině jako budoucí Opel Corsa. Novinka, přezdívaná Mini Maserati, se podle mého názoru mezi nejnovějšími malými kompakty, jako jsou Peugeot 207, Renault Clio 3 či Toyota Yaris, neztratí."
Víc než pokračování

Předchozího punta se prodalo od jeho představení v roce 1994 přes šest milionů vozů. Již to naznačuje, že to bylo auto úspěšné. Ostatčelné ně v roce 1995 získalo i evropský titul Auto roku.

Na trhu však bylo - i přes několik karosářských změn z roku 1999 a předloni - už dlouho. Novinka má znovu získat postavení ve velmi nabité a zásadní třídě evropského trhu malých hatchbacků.

Velké a bezpečné

Velké punto má na délku 403 centimetrů, do šířky jich zabírá 168, na výšku má auto 149 centimetrů a od kolu ke kolu (rozvor) je to 251 centimetrů. Malý-velký fiat má spíš průměrný kufr, přes hodně vysokou hranu nárazníku je do něj možno nastěhovat 275 litrů zavazadel (o 20 litrů méně než u předchůdce), o to více ale zbylo na prostor pro cestující.

Do startu prodeje dostalo punto dobrou zbraň proti konkurentům. Výborný výsledek v crashtestech. Maximálních pět hvězdiček za ochranu posádky, tři hvězdičky za ochranu dětí v autosedačce a hlavně tři hvězdičky za ochranu chodců.

Grande Punto v plné síle nabídne šest motorů, dva z nich jsou benzinové, zbytek preferuje naftu. Nejslabší benzinový agregát o objemu 1,2 litru nabídne výkon 65 koní (48 kW). Druhý zážehový motor o objemu 1,4 pak disponuje 77 koňmi výkonu (56 kW). Čtyři turbodiesely se podělily o dva objemy: 1,3 a 1,9 litru.

Menší Multijety nabídnou výkony 75 a 90 koní (55 a 66 kW). Dvě výkonové verze má také „jedna-devítka“, u slabšího je to 120 (88 kW), v případě silnějšího pak 130 koní (96 kW). První Fiaty Grande Punto dorazí do tuzemských autosalonů v lednu roku 2006. Cena prozatím není známa, nejlevnější třídveřové Grande Punto stojí v Itálii 11 111 euro.

FOTOGALERIE Z FRANKFURTU

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...