Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bazarům chybějí nejžádanější auta

aktualizováno 
Z tuzemských autobazarů se až na výjimky ztratily solidní starší vozy v ceně do 100 tisíc korun. Tedy nejžádanější zboží, které v Česku tvoří 70 až 80 procent obchodu s ojetinami. "Najít ve zmíněné cenové kategorii kvalitní, zhruba desetiletý Opel Vectra nebo Astra - to je dnes zázrak. Zrovna tak vzácností je pěkný Opel Kadett, Peugeot 205 či 309 nebo Ford Escort, o dieselech nemluvě," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.
Podobné zkušenosti pracovníci Mobil Data mají s novinovými inzeráty. "Zjišťujeme,že všechna lepší auta jsou prakticky hned prodaná," doplňuje Peter Kolník.

Vysvětlení? "Trhu chybí příliv levnějších aut ze začátku devadesátých let, dovezených jako jetá či havarovaná ze zahraničí," míní Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. Naráží tak na stav, kdy se začátkem letošního roku v Česku přestaly platit dřívější výjimky, takže už déle než půl roku lze do země dovézt jen ojetiny bezvýhradně splňující emisní požadavky Euro II, tedy auta zhruba pětiletá, obvykle od ročníku výroby 1995. O takové zpřísnění dovozu ojetin dlouho usilovali především dovozci nových osobních aut spolu s výrobcem nových škodovek.

Budou křísit vraky?

Jan Slawisch, který se už na přelomu osmdesátých a devadesátých let zařadil k průkopníkům dovozu relativně levných ojetin z ciziny, stav ilustruje svými zkušenostmi: "Vozíval jsem kolem tří stovek jetých aut ročně a v těchto prázdninových časech jsem z toho množství míval doma zhruba polovinu, tedy sto padesát aut. Letos jsem jich dovezl dvacet," upřesňuje Jan Slawisch, který působí v severočeské Krupce, kousek od hranice z Německem, odkud pochází drtivá většina ojetin pro tuzemský trh. "Většina lidí nemá na drahá nová auta peníze. A když se na trhu nedostává dostupných ojetin, přibývá opět - jako v minulosti, jež už měla být překonána - motoristů, kteří přicházejí s žádostí, abychom jim vyvařili a všelijak pospravovali stařičkou škodovku nebo wartburga," konstatuje Jan Slawisch, který také má v Krupce autoservis.

Méně se podvádí

Rapidní pokles importu jetých či havarovaných vozů z ciziny potvrzuje Antonín Šípek, ředitel Svazu dovozců automobilů, který sdružuje importéry nových automobilů. "V prvním pololetí tohoto roku se do tuzemska dostalo celkem 36 141 starších vozů, což je necelá polovina toho, co do Česka přibylo ve srovnatelném loňském období. V tom dovozci do země dopravili přesně 74 267 ojetin," upřesňuje Antonín Šípek. Současně doplňuje, že se naopak zvedla celní hodnota dovážených ojetin: zatímco v prvním pololetí vloni dovozci přihlašovali k celnímu řízení starší osobní automobily v průměrné hodnotě 17 877 korun na jeden importovaný kus, letos tato částka dosáhla už 32 581 korun. "Je to důkaz toho, že se do Česka dostávají dražší, a tedy kvalitnější vozy. V situaci, kdy je omezen dovoz různých vraků, se rovněž méně podvádí ři placení cla," sděluje Antonín Šípek. Ten odhaduje, že letos se z ciziny do Česka dostane kolem 80 tisíc jetých či po haváriích k opravám dovážených osobních automobilů, zatímco vloni takových bylo zhruba 150 tisíc.

Trh zeštíhlí

Jak zmíněný deficit v dovozu ovlivní trh ojetin v Česku, kde se hovoří o přetlaku více než 300 tisíc starších či starých osobních automobilů? Odborníci upozorňují, že nadbytek je relativní. V bazarech totiž mnohdy stojí vozy, které už kupce nenajdou a dříve či později skončí ve šrotu. "Ne že by levná auta nebyla. Chybí ale kvalita," doplňuje Rudolf Mudra, majitel karlovarského bazaru, který patří k nejznámějším v západních Čechách. "V kategorii do sta tisíc korun a většinou levněji se běžně dostanou ke koupi třeba patnáctileté vozy, ovšem desetiletá a mladší auta, o která je největší zájem, jsou pryč, sotva se v nabídce ukážou." Antonín Šípek naopak soudí, že se zdejší trh ojetin kultivuje a zbavuje vraků, které se do země dostaly právě při benevolentních podmínkách dovozu hlavně začátkem devadesátých let. A očekává, že ze současného přetlaku obecně avizovaných 300 až 400 tisíc mnohdy nekvalitních osobních automobilů se nabídka ustálí asi na 250 tisících vozech, což prý zemi plně postačí. "Trh ojetin se bude doplňovat z domácích zdrojů, z automobilů prodaných před pár lety v zemi jako nové," míní Antonín Šípek. "Prodejci nových automobilů ale zapomínají na to, že na jejich zboží nemá každý člověk. Ojetiny, které byly před několika lety koupeny v Česku jako nová auta, se do bazarů či inzertních rubrik zdaleka nedostávají za ceny do sta tisíc korun, které je většina kupců ochotna a schopna do pořízení vozidla investovat," oponuje Jan Slawisch. Výsledek je podle jeho soudu takový, že chudší lidé budou i nadále udržovat v provozu skutečné vraky - letité škodovky, trabanty, wartburgy, žigulíky a podobně, které by při benevolentnějších podmínkách dovozu levnějších ojetin z ciziny a při jejich bohatší nabídce v bazarech mohli vyměnit za auta dejme tomu ze začátku devadesátých let.

Malá auta podraží

Rozdílné názory zřejmě rozsoudí až čas. Zatím také s přihlédnutím k cenám benzinu a nafty očekávají prognostici z firmy Mobil Data největší růst poptávky po provozně nenáročných a cenově dostupných malých automobilech, které spolu s vozy nižší střední třídy zaznamenají růst cen. Vše ostatní buď zůstane na svém, nebo půjde s cenou dolů, což se nejrapidněji projeví v kategorii nejdražších a kvůli vysoké ceně jen málo dostupných aut vyšší třídy. "Zatím dost pomáhá leasing, který se na trhu ojetin velmi šíří," doplňuje Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. "V situaci, kdy není nutné složit celou částku najednou, se lidé začali v daleko větší míře zajímat o dražší auta než dřív, o ojetiny v cenách zhruba do sto dvaceti tisíc korun. Má to také svou výhodu: za tyto peníze už přece jen lze získat jistou kvalitu."
Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.