Bazarům chybějí nejžádanější auta

Z tuzemských autobazarů se až na výjimky ztratily solidní starší vozy v ceně do 100 tisíc korun. Tedy nejžádanější zboží, které v Česku tvoří 70 až 80 procent obchodu s ojetinami. "Najít ve zmíněné cenové kategorii kvalitní, zhruba desetiletý Opel Vectra nebo Astra - to je dnes zázrak. Zrovna tak vzácností je pěkný Opel Kadett, Peugeot 205 či 309 nebo Ford Escort, o dieselech nemluvě," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax.
Podobné zkušenosti pracovníci Mobil Data mají s novinovými inzeráty. "Zjišťujeme,že všechna lepší auta jsou prakticky hned prodaná," doplňuje Peter Kolník.

Vysvětlení? "Trhu chybí příliv levnějších aut ze začátku devadesátých let, dovezených jako jetá či havarovaná ze zahraničí," míní Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. Naráží tak na stav, kdy se začátkem letošního roku v Česku přestaly platit dřívější výjimky, takže už déle než půl roku lze do země dovézt jen ojetiny bezvýhradně splňující emisní požadavky Euro II, tedy auta zhruba pětiletá, obvykle od ročníku výroby 1995. O takové zpřísnění dovozu ojetin dlouho usilovali především dovozci nových osobních aut spolu s výrobcem nových škodovek.

Budou křísit vraky?

Jan Slawisch, který se už na přelomu osmdesátých a devadesátých let zařadil k průkopníkům dovozu relativně levných ojetin z ciziny, stav ilustruje svými zkušenostmi: "Vozíval jsem kolem tří stovek jetých aut ročně a v těchto prázdninových časech jsem z toho množství míval doma zhruba polovinu, tedy sto padesát aut. Letos jsem jich dovezl dvacet," upřesňuje Jan Slawisch, který působí v severočeské Krupce, kousek od hranice z Německem, odkud pochází drtivá většina ojetin pro tuzemský trh. "Většina lidí nemá na drahá nová auta peníze. A když se na trhu nedostává dostupných ojetin, přibývá opět - jako v minulosti, jež už měla být překonána - motoristů, kteří přicházejí s žádostí, abychom jim vyvařili a všelijak pospravovali stařičkou škodovku nebo wartburga," konstatuje Jan Slawisch, který také má v Krupce autoservis.

Méně se podvádí

Rapidní pokles importu jetých či havarovaných vozů z ciziny potvrzuje Antonín Šípek, ředitel Svazu dovozců automobilů, který sdružuje importéry nových automobilů. "V prvním pololetí tohoto roku se do tuzemska dostalo celkem 36 141 starších vozů, což je necelá polovina toho, co do Česka přibylo ve srovnatelném loňském období. V tom dovozci do země dopravili přesně 74 267 ojetin," upřesňuje Antonín Šípek. Současně doplňuje, že se naopak zvedla celní hodnota dovážených ojetin: zatímco v prvním pololetí vloni dovozci přihlašovali k celnímu řízení starší osobní automobily v průměrné hodnotě 17 877 korun na jeden importovaný kus, letos tato částka dosáhla už 32 581 korun. "Je to důkaz toho, že se do Česka dostávají dražší, a tedy kvalitnější vozy. V situaci, kdy je omezen dovoz různých vraků, se rovněž méně podvádí ři placení cla," sděluje Antonín Šípek. Ten odhaduje, že letos se z ciziny do Česka dostane kolem 80 tisíc jetých či po haváriích k opravám dovážených osobních automobilů, zatímco vloni takových bylo zhruba 150 tisíc.

Trh zeštíhlí

Jak zmíněný deficit v dovozu ovlivní trh ojetin v Česku, kde se hovoří o přetlaku více než 300 tisíc starších či starých osobních automobilů? Odborníci upozorňují, že nadbytek je relativní. V bazarech totiž mnohdy stojí vozy, které už kupce nenajdou a dříve či později skončí ve šrotu. "Ne že by levná auta nebyla. Chybí ale kvalita," doplňuje Rudolf Mudra, majitel karlovarského bazaru, který patří k nejznámějším v západních Čechách. "V kategorii do sta tisíc korun a většinou levněji se běžně dostanou ke koupi třeba patnáctileté vozy, ovšem desetiletá a mladší auta, o která je největší zájem, jsou pryč, sotva se v nabídce ukážou." Antonín Šípek naopak soudí, že se zdejší trh ojetin kultivuje a zbavuje vraků, které se do země dostaly právě při benevolentních podmínkách dovozu hlavně začátkem devadesátých let. A očekává, že ze současného přetlaku obecně avizovaných 300 až 400 tisíc mnohdy nekvalitních osobních automobilů se nabídka ustálí asi na 250 tisících vozech, což prý zemi plně postačí. "Trh ojetin se bude doplňovat z domácích zdrojů, z automobilů prodaných před pár lety v zemi jako nové," míní Antonín Šípek. "Prodejci nových automobilů ale zapomínají na to, že na jejich zboží nemá každý člověk. Ojetiny, které byly před několika lety koupeny v Česku jako nová auta, se do bazarů či inzertních rubrik zdaleka nedostávají za ceny do sta tisíc korun, které je většina kupců ochotna a schopna do pořízení vozidla investovat," oponuje Jan Slawisch. Výsledek je podle jeho soudu takový, že chudší lidé budou i nadále udržovat v provozu skutečné vraky - letité škodovky, trabanty, wartburgy, žigulíky a podobně, které by při benevolentnějších podmínkách dovozu levnějších ojetin z ciziny a při jejich bohatší nabídce v bazarech mohli vyměnit za auta dejme tomu ze začátku devadesátých let.

Malá auta podraží

Rozdílné názory zřejmě rozsoudí až čas. Zatím také s přihlédnutím k cenám benzinu a nafty očekávají prognostici z firmy Mobil Data největší růst poptávky po provozně nenáročných a cenově dostupných malých automobilech, které spolu s vozy nižší střední třídy zaznamenají růst cen. Vše ostatní buď zůstane na svém, nebo půjde s cenou dolů, což se nejrapidněji projeví v kategorii nejdražších a kvůli vysoké ceně jen málo dostupných aut vyšší třídy. "Zatím dost pomáhá leasing, který se na trhu ojetin velmi šíří," doplňuje Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. "V situaci, kdy není nutné složit celou částku najednou, se lidé začali v daleko větší míře zajímat o dražší auta než dřív, o ojetiny v cenách zhruba do sto dvaceti tisíc korun. Má to také svou výhodu: za tyto peníze už přece jen lze získat jistou kvalitu."