Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bedeme jezdit na GTL?

  18:19aktualizováno  18:19
V polovině července se v Londýně dostal do zkušebního provozu autobus, který spaluje nové "čisté" palivo. V následujících měsících budou ověřovány provozní vlastnosti této pohonné látky v kloubovém autobusu linky číslo 507, která vede od stanice Waterloo do stanice Victoria.

Palivo Gas to Liquids (GTL) je syntetický produkt, který se místo ze surové ropy vyrábí ze zemního plynu. Jde o kapalinu, která neobsahuje síru ani nežádoucí aromáty, takže při spalování ve vznětových motorech vzniká výrazně méně škodlivých emisí (především oxidů dusíku, pevných částic, kysličníku uhelnatého a uhlovodíků) než při používání konvenční nafty.

Nová technologie umožňuje přeměnu plynu na stabilní kapalinu, což výrazně usnadňuje komerční využití ložisek plynů i ve velmi odlehlých lokalitách. Transport kapalných produktů na trhy celého světa je totiž mnohem snazší. Zkapalněný plyn je možné používat k pohonu konvenčních vznětových motorů, na kterých není třeba provádět žádné úpravy. Díky vysoké čistotě vznikajících spalin se tak otevírá možnost velmi efektivního snižování lokálního znečištění ovzduší.

Odborníci budou pečlivě monitorovat provoz autobusu linky 507, který je nasazovaný v době dopravních špiček. Po dobu třech měsíců se bude ověřovat, zda přináší používání nového paliva očekávané výsledky - tedy především zda se potvrdí snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech, zvýšení hospodárnosti provozu a zlepšení výkonových parametrů. Do podobných testů nového paliva je v současné době zařazena i flotila vozů Volkswagen, které jezdí v německém Berlíně.

Palivo GTL se v současné době vyrábí v malém měřítku, předpokládá se však, že ještě do konce tohoto desetiletí by se mělo objevit na trhu v mnohem větších objemech.

Londýnský autobus upravený společností Shell pro provoz na GTL.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.