Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Belgičané se dělí o auta

  13:24aktualizováno  13:24
Než by každý vlastnil a platil své auto, bube lepší mít k dispozici kolektivní automobilový park, řekli si autoři projektu Moses-car-sharing. Ten se nyní začíná prosazovat v některých belgických a dalších evropských městech.

Princip je následující: soukromý nebo státní operátor si opatří větší množství aut, které na základě telefonických rezervací poskytuje platícím členům vytvořené sítě uživatelů těchto vozů. Automobil se používá pomocí magnetické karty, která umožní zaslat každý měsíc členovi sítě fakturu za čerpané služby.

Co neobvyklá služba v Belgii stojí? Podle počtu a druhů aut k dispozici činí měsíční členský poplatek 3,3 až 6,6 eura (asi 100 až 200 korun). K tomu se ještě připočítává 0,12 až 0,35 eura (asi tři až deset korun) za každý ujetý kilometr a 1,55 až 4,6 eura (asi 50 až 150 korun) za každou hodinu používání auta. Člen sítě musí také složit kauci.

Cílem projektu je přesvědčit lidi, kteří používají auto jen příležitostně, aby si ho nekupovali. Dosavadní zkušenosti ukazují, že jeden automobil v síti car-sharing je s to nahradit pět až šest aut občasných řidičů. Těm se to prý finančně rozhodně vyplatí, uvedli autoři projektu. Připustili, že skutečné rozšíření podobných sítí si vyžaduje změnu myšlení a tedy i čas.

V Belgii se projekt car-sharing už rozhodly zavést pro malé skupiny občanů města Namur, Dinant, Ottignies a Lutych. Jedná se o něm také v Gentu a Bruselu. Originální myšlenka se již uchytila nebo se začíná realizovat v dalších 50-ti západoevropských městech, například v Kolíně nad Rýnem či La Rochelle.

Autor:


Témata: Kauce


Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.