Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bengálští rolníci vyhnali Tatu. Výroba nejlevnějšího auta se stěhuje

  9:26aktualizováno  9:26
Ratan Tata vzdává boj s farmáři, kteří zablokovali stavbu továrny na nejlevnější auto světa.

Tata Nano | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Přijde vám zvláštní, když komunisté veřejně litují odchodu světoznámého magnáta, v marxistické hantýrce vykořisťovatele, z jejich hájemství? V indickém svazovém státě Západní Bengálsko se tak děje.

Právě zde totiž indický průmyslový magnát Ratan Tata (na snímku) hodlal zbudovat továrnu na vůz Nano, který proslul nejnižší cenou na světě ještě předtím, než vyjel na silnice. Není divu: při současném kurzu by se dal pořídit za zhruba 45 tisíc korun.

Jenže včera společnost Tata Motors potvrdila dohady o tom, že přerušila výstavbu továrního komplexu u bengálského Singuru. Na dobu neurčitou. A to přesto, že firma do výstavby obří dílny investovala už 350 milionů dolarů (asi šest miliard korun). Podle zdrojů z firmy Tata i místních novin z oblasti zmizeli také zahraniční specialisté, které indický magnát k rozjetí výroby přizval.
 
Znamená to jediné: začátek výroby nana, který slibuje proměnit Indii v zemi na čtyřech kolech, se zdržuje.

Bouří se farmáři, město je pro
Proč tedy magnát Tata zřejmě i se svou investicí opouští Bengálsko? Důvodem jsou protesty místních farmářů, které se zvrhly do ozbrojených půtek. V Západním Bengálsku stojí na silničních tazích barikády, na nichž zklamaní příznivci Tatovy továrny napadají její odpůrce.

Věc zašla tak daleko, že se do ní musela aktivně vložit i policie. Jak vše začalo? V Bombaji narozený podnikatel vyslyšel vábení západobengálských marxistů, kteří jsou u moci od roku 1977 – vždy na základě demokratických voleb.
Vládnoucí komunisté si od výroby automobilu Nano nedaleko hlavního města Kalkaty slibovali jak vyšší zaměstnanost, tak zlepšení image své strany i státu.

Vyvlastnili proto 400 hektarů země. Proti tomu se však postavili místní farmáři: ti jsou v Bengálsku silnou, v řadě ohledů protežovanou skupinou. Jejich požadavky jsou pro automobilku likvidační: chtějí zpět asi 40 procent vyvlastněné půdy.

Za farmáře se postavila opoziční strana Trinamul, která ucítila příležitost ponížit marxisty. Když pak novinami proběhly zprávy o sebevraždách rolníků, které stát zbavil půdy, stoupenci a odpůrci továrny se do sebe pustili se zbraněmi v rukou.

Dělníky na stavbu továrního komplexu musela doprovázet policie. Až nakonec stavba osiřela. "Atmosféra kolem továrny na nano je i nadále nepřátelská a napjatá. Neexistuje způsob, jak by továrna mohla fungovat efektivně, pokud k nám prostředí nebude přátelštější," konstatoval mluvčí automobilky.

Přitom podle průzkumů veřejného mínění podporuje vznik fabriky na nejlevnější auta planety 85 procent obyvatel Západního Bengálska. Hlavně obyvatelé měst. I proto včera bengálskou Kalkatou pochodovaly stovky demonstrantů s plakáty "Ano Tatovi, ne Mámatovi". Jde o odkaz na Mámatu Banerdžiho, předáka opoziční partaje Trinamul.

Kam se továrna přestěhuje?
Ratan Tata se zatím podle všeho ještě definitivně nerozhodl opustit Bengálsko. Nicméně, už řadu dní se spekuluje o tom, kam výrobu případně přesune. Nabídek nemá málo: ozvala se mu rodná Maháráštra, o továrnu stojí též státy Urísa, Paňdžáb, Uttarákhand či Karnátaka.

Společnost Tata představila superlevný vůz Nano začátkem roku na autosalonu v Dillí s tím, že ještě letos zahájí jeho prodej. Což prý stále hodlá splnit.

Tata Nano v číslech

délka x šířka x výška

3,1 x 1,5 x 1,6 m
objem motoru 623 cm3
spotřeba 4,5 l/100 km
cena 45 000 Kč





Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.