Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benz Patent Motorwagen: Automobilu je 120 let

  15:00aktualizováno  15:00
Fenomén, který převrátil naruby pozemský život, slaví právě v těchto dnech stodvacáté narozeniny. Do tříčtvrťového rytmu vídeňských valčíků zaznělo hřmotné mechanické staccato, secesní kudrlinky zahalil modrý dým a 29. ledna 1886 na zemi sestoupil sám ďábel v podobě kočáru bez koní - Karl Benz podal k patentovému úřadu přihlášku na svůj "Patent Motorwagen".

 120 LET AUTOMOBILU
speciální příloha ...zde

Patentní spis DRP 37435 dodnes platí jako rodný list automobilu.

Revoluční vynález, který jako žádný jiný ovlivňuje život dnešního světa, který dovezl lidstvo do nového tisíciletí, který ale také člověk možná i zahubí...

***
I když je auto oproti ostatním významným objevům vynálezem relativně mladým, dokázal do života moderní společnosti proniknout v nebývalé míře. Ovlivňuje každodenní život, je zdrojem zábavy, dobrým služebníkem, ale i zlým pánem.
*** 

Benzovo auto mělo tři kola a skoro žádné brzdy. Vynálezce se ovšem neomezil na pouhé zamontování spalovacího motoru do povozu, který normálně tahala zvířata. Postavil auto, které se samo hýbalo už ze své podstaty. Benz si uvědomil, že charakteristiky automobilu musí být docela jiné, než ty, které má koňský povoz.´

Benzův první motor měl horizontálně uložený píst válce, lépe tak byl využit prostor. Plochému jednoválci (řečeno dnešní terminologií) dodával palivo karburátor. Zapalování bylo elektrické se žhavící svíčkou, motor se chladil vodou.
 
L.p. 1888 Karl Benz vyrobil tři automobily. O pět let později následuje první čtyřkolový model Victoria, který se chlubí množstvím technických inovací.

Narozením automobilu začíná také historie automobilky Mercedes-Benz, která oslaví 120 let automobilu otevřením nového značkového muzea v květnu letošního roku.


Patentní spis DRP 37435 dodnes platí jako rodný list automobilu ...FOTOGALERIE

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.